De meerwaarde van luchtreinigers voor een gezond binnenklimaat

De meerwaarde van luchtreinigers voor een gezond binnenklimaat

In het business service center van Ricoh Nederland hadden medewerkers last van droge ogen, vermoeidheid en concentratieproblemen. Waar kwamen die klachten toch vandaan? Bert Streppel, senior medewerker Facility Management, kwam tot een verrassende ontdekking. "Ik weet nog goed wanneer bij mij de ogen opengingen."

Deze wereldwijde ‘digital services company’ is actief in negentig landen en telt in Nederland ongeveer zeshonderd werknemers, grotendeels werkzaam in het hoofdkantoor in ’s-Hertogenbosch. In het business service center van 12 bij 35 meter bevinden zich 42 werkplekken. “Nergens in ons gebouw is het aantal vierkante meters per medewerker zo laag als hier”, licht Streppel toe. “Vanuit andere ruimtes in het gebouw kregen we geen klachten. Dus hier moest iets gebeuren aan het binnenklimaat, dat was duidelijk.”

Alles binnen de normen

Het onderzoek naar de oorsprong van de klachten richtte zich in eerste instantie op de bekende parameters: temperatuur, luchtvochtigheid en CO2-gehalte. “We dachten zelf vooral aan dat laatste, omdat ons kantoor tegen de rand van het stadscentrum aan ligt. In een stedelijke omgeving is het CO2-gehalte in principe nou eenmaal hoger dan in het buitengebied. Maar dat bleek niet te oorzaak te zijn, net zomin als temperatuur en luchtvochtigheid. Alles lag binnen de normen. Toen kwamen we op het idee om aan te kloppen bij Euromate, dat wij nog kenden van ons vorige kantoor.”

Luchtreinigers Ricoh Euromate
Bert Streppel, senior medewerker Facility Management bij Ricoh.

Veel meer oorzaken mogelijk

Van het Bredase bedrijf – specialist in luchtreinigers voor een gezond binnenklimaat bij bedrijven – leerden Streppel en zijn collega’s dat niet alleen de bekende parameters invloed hebben op het welzijn van de medewerkers, maar ook het fijnstof, de virusdeeltjes en bacteriën die in de lucht zweven. “Toen gingen bij mij wel de ogen open, in de zin dat we misschien niet genoeg parameters onder de loep hadden genomen. Dat er veel meer mogelijkheden zijn die klachten kunnen veroorzaken. Ons zoekgebied naar de oorsprong van die klachten was dus te klein geweest.”

Het idee dat luchtreinigers de oplossing zouden zijn voor ons probleem, moest ik eerst nog maar eens zien”

Palet aan factoren

Dat inzicht betekende niet meteen dat Streppel ervan overtuigd was dat het reinigen van de lucht een veelvoud aan klachten zou kunnen verhelpen. “Het blijft natuurlijk ook altijd lastig en heel persoonlijk. Als een medewerker slecht heeft geslapen en thuis niet tot rust komt, is je welzijn al slecht voordat je überhaupt op kantoor bent. Het is dan ook altijd ingewikkeld om het welbehagen van een medewerker te relateren aan zijn werkomgeving. Als facilitaire afdeling moeten we rekening houden met een palet aan factoren. Het idee dat luchtreinigers de oplossing zouden zijn voor ons probleem, moest ik eerst nog maar eens zien.”

Luchtreinigers op basis van no cure, no pay

Het voorstel van de adviseur van Euromate was om vier luchtreinigers in de ruimte te plaatsen, als aanvulling op de bestaande centrale luchtbehandelingsinstallatie. Een investering van ruim 18.000 euro. “Bij de aanschaf hiervan hebben we nadrukkelijk afgesproken: no cure, no pay. Als het niet helpt, komen jullie ze maar weer halen. Maar een uur nadat we de apparaten hadden aangezet, hoorden we al medewerkers roepen: ‘Ik merk het verschil!’ Dat was tweeënhalf à drie jaar geleden en onze collega’s zijn nog steeds heel erg tevreden. Het lijkt wel het ei van Columbus hè, too good to be true. Maar ja, als iets werkt, dan werkt het. Medewerkers waarderen het volgens mij ook dat hun klachten serieus zijn genomen.”

Veilig terug naar kantoor

Ondanks alle maatregelen, die het bedrijf pre-corona heeft genomen, is een maximale bezetting van de 42 werkplekken in het business service center voorlopig nog geen optie. Halverwege september (2021) heeft het kantoor in ’s-Hertogenbosch de helft van alle bureaus buiten gebruik gesteld. “Verder hebben we ons hele pand ingericht met verplichte looprichtingen”, vult Streppel aan. “Maar, nog veel belangrijker, onze directie volgt al anderhalf jaar het rijksoverheidsbeleid om nog steeds zo veel mogelijk thuis te werken. Daarom hebben we nog steeds in ons hele pand, dus ook in het business service center, een lage bezetting. Waarbij we kunnen garanderen dat mensen áltijd voldoende afstand kunnen houden. Ik denk en hoop dat onze collega’s straks wel het vertrouwen hebben dat ze, mede dankzij alle getroffen maatregelen, veilig naar kantoor kunnen. De aangekochte luchtreinigers zijn hierin mooi meegenomen.”

Dit artikel is gesponsord door Euromate.