FMXXL staat voor 'facilitaire ondersteuning zonder poespas’

Met de voeten in de klei. Dat kenmerkt de professionals van FMXXL. Bij het oplossen van facilitaire vraagstukken staan zij dan ook letterlijk bij de klant op de werkvloer. Met het 10-jarig jubileum in het vooruitzicht kijkt eigenaar Simon Huismans terug op de begintijd van FMXXL, de ontwikkelingen van de afgelopen jaren en het bijna 10-jarig bestaan van het bedrijf.

Zorgen dat de klant zich kan richten op zijn primaire processen. Dat is de missie van FMXXL. Om dit te realiseren helpt FMXXL haar klanten op facilitair gebied met advies en (interim) projectmanagement. Huismans: “Met onze manier van werken willen we de klantverwachting overtreffen.”

Van zzp’er naar bedrijf met 20 medewerkers

Huismans: “Zo’n tien jaar geleden startte ik FMXXL, naast mijn baan als facilitair manager bij Het Fries Museum. Al snel had ik mijn eerste fulltime opdracht te pakken. Ik verving iemand die met zwangerschapsverlof was. Grappig detail: deze persoon, Willemijn Bergsma, is nu mijn compagnon.”

Een kleine twee jaar na de start van FMXXL, nam Huismans de eerste medewerkers in dienst. Bergsma kwam een jaar later aan boord. Vanaf toen ging het hard. De afgelopen jaren groeide FMXXL uit tot een bedrijf met vijftien medewerkers in dienst en een flexibele schil van professionele zzp’ers. FMXXL is dagelijks bij meer dan twintig opdrachtgevers actief.

Veranderingen op facilitair gebied

Door de jaren heen heeft FMXXL de facilitaire markt zien veranderen. Huismans: “Facilitair is bij veel bedrijven steeds meer de toegevoegde waarde van de bedrijfsstrategie geworden. Men kijkt in toenemende mate naar de inrichting van de werkomgeving en hoe deze optimaal kan werken voor de organisatie. Hoe laat je alles en iedereen excelleren? Waar beslissingen eerst vaak kostengedreven waren, gaat het nu ook over de toegevoegde waarde van facility management. Denk aan iets simpels als lekkere koffie.”

Waar beslissingen eerst vaak kostengedreven waren, gaat het nu ook over de toegevoegde waarde van facility management

Facilitaire scan van FMXXL

In de afgelopen jaren heeft FMXXL veel kennis opgedaan over facilitaire processen binnen organisaties. Met die kennis heeft FMXXL een facilitaire scan ontwikkeld, waarmee snel en efficiënt de facilitaire scope van een organisatie in kaart wordt gebracht.
Uniek? Huismans vindt van wel: “Dit soort scans worden niet heel vaak gedaan. Daarnaast zijn we uniek als het gaat om de snelheid van onze scan: binnen een week zijn de knelpunten binnen de facilitaire organisatie helder. Bestuurders en directeuren zien in korte tijd hoe de facilitaire organisatie eruitziet, waar de knelpunten zitten en wat er mogelijk verbeterd kan worden.”

Wat je extern uitstraalt, moeten je werknemers intern ook ervaren

FŮLD

Naast het runnen van FMXXL, is Huismans in maart gestart met een nieuw bedrijf: FŮLD.
Huismans: “FŮLD richt zich op totaalprojecten, van design tot realisatie. Hierbij maken we gebruik van de kennis en ervaring van de consultants van FMXXL. Momenteel is er een enorme transitie gaande naar hybride werken. Dit betekent: minder primaire werkplekken, en dus meer ruimte voor het creëren van ontmoetingsplekken. Daarnaast moeten veel bedrijven hun kantoorpand verduurzamen. Met FŮLD ondersteunen we bij deze processen. We kijken hierbij naar wat de markt doet, maar het moet wel bij een organisatie passen. Wat je extern uitstraalt, moeten je werknemers intern ook ervaren.”

10 jaar FMXXL

In 2022 bestaat FMXXL tien jaar, een mijlpaal die niet ieder bedrijf haalt. Huismans: “FMXXL focust op Noord-Nederland, waardoor we in deze regio vaste waarden hebben gecreëerd. We hebben klanten die al bijna tien jaar van onze diensten gebruik maken.”

Het geheim volgens Huismans? “Geen poespas. We zorgen dat onze klanten snel een passende offerte ontvangen en leveren goede facilitaire professionals. En die professionals staan met de voeten in de klei. Zij weten wat er leeft bij de klant”, zegt de oprichter van FMXXL.
Het jubileumjaar gaat het bedrijf onder meer vieren door actief op zoek te gaan naar haar droomklanten: klanten waarvan het facilitaire hart sneller gaat kloppen. “En natuurlijk hopen we ons jubileum komend jaar op een feestelijke manier te vieren.”

Dit artikel is gesponsord door FMXXL

Dit vind je misschien ook interessant