De slimme bedrijfskoelkast als nieuwe cateringdienst

Frigo is het nieuwste cateringconcept van Appèl. Het is een slimme koelkast, waaruit gebruikers 24/7 met behulp van de Frigo-app hun favoriete gerechten kunnen pakken. Plan is om deze nieuwe, contactloze cateringdienst dit jaar verder uit te rollen.
Maryn Gerrits, projectmanager Frigo bij Appèl.

“We waren al langere tijd op zoek naar een service voor locaties die niet direct geschikt zijn voor reguliere catering en voor momenten van de dag waar de reguliere catering (nog) niet goed op kan inspelen”, vertelt Maryn Gerrits, manager Marketing & Innovatie bij Appèl. “De coronapandemie heeft dat proces versneld; deze periode zorgde voor meer vraag naar contactloze dienstverlening.”

Onbemand en contactloos

Frigo is onbemand en dus contactloos. De koelkast kan worden geopend met behulp van de speciale Frigo-app, die te downloaden is in de reguliere appstores. Een gebruiker scant de QR-code op het scherm, opent de deur en zoekt wat lekkers uit. Dankzij slimme technologie registreert de koelkast zelf de gekozen producten. Nadat de deur weer is gesloten, wordt de bestelling van de rekening van de gebruiker afgeboekt. Die data gaat tevens realtime richting voorraadbeheer, zodat de koelkast tijdig met de juiste producten kan worden bijgevuld.

Frigo

Hotellobby of sportschool

Appèl is als cateraar actief in het bedrijfsleven, events en in de onderwijs- en zorgsector. Normaliter wordt op deze locaties ter plekke eten en drinken klaargemaakt. Nu veel mensen weer gedwongen thuiswerken, is Frigo een efficiënte aanvulling op onze reguliere cateringdiensten, zegt Gerrits.
“Bovendien willen we mensen die in ploegendiensten werken beter voorzien van vers en gezond eten in plaats van fastfood zoals een pizza of een kapsalon. Dat geldt niet alleen voor de medische sector, maar uiteraard ook voor bijvoorbeeld productiebedrijven en de logistieke sector.”

Stroompunt en internetverbinding volstaan

Een stroompunt en internetverbinding volstaan voor plaatsing van Frigo. Daardoor komen sportscholen en hotels in beeld als nieuwe cateringlocaties.
“Bijvoorbeeld in een hotellobby. We begrijpen dat niet iedere bezoeker de Frigo-app gaat downloaden voor één enkele aankoop. Vandaar dat het ook mogelijk is Frigo te gebruiken met een bankpas. Zo kunnen eenmalige bezoekers de koelkast ook gemakkelijk openen en betalen.”

Groeimarkt

De bereidheid bij mensen om op het werk – of elders – te betalen voor goede voeding neemt toe, constateert Gerrits. “Goed, gezond en verantwoord eten is absoluut een groeimarkt. Daarom zijn we zo blij met het partnership met Foodmaker. Zij dragen zorg voor verse, gezonde en lekkere voeding in de koelkasten.”

Veel groente en vitamines

Het assortiment loopt uiteen van sappen, broodjes en wraps tot maaltijd-, pasta- en rijstsalades en zogeheten overnight oats (havermout, met fruit, noten en zaden). Het aanbod bevat weinig dierlijke eiwitten en juist veel groente en vitamines; een voornaam deel is vega of vegan.
Foodmaker staat erom bekend gerechten op een duurzame manier te produceren, zonder smaakversterkers of geraffineerde suikers. “Ze stellen voor diverse topsporters het voedingsschema op, bijvoorbeeld voor wielrenner Mathieu van der Poel”, zo vult Gerrits nog aan. “Foodmaker verzorgt ook de saladebars voor AH/Delhaize.”

Ready, set, frigo

Frigo is op dit moment op een select aantal locaties beschikbaar; in 2022 volgt de grote uitrol. De feedback uit de eerste proefprojecten is veelbelovend, vindt Gerrits. “Er is veel waardering voor de eenvoud in combinatie met de kwaliteit van het uitgebreide assortiment. Het is geschikt voor ieder moment van de dag, dus ook voor thuis. Dat hebben we tijdens de pilot in ons eigen belevingscentrum wel gemerkt: er werden relatief veel maaltijden voor thuis meegenomen.”

Zelf verkoopprijzen bepalen

Opdrachtgevers kunnen zelf de verkoopprijzen van het assortiment bepalen. “Wij merken bijvoorbeeld dat dit in wervingscampagnes wordt ingezet. Het is een plus die je aan werknemers kunt bieden: voor weinig geld elk moment van de dag vers, gezond en lekker eten en drinken.”

Dit artikel is gesponsord door Appèl.