Hoogwegt en HFC tekenen een 5-jarig integraal partnership

Wat doe je als je het facility management binnen je organisatie verder wilt professionaliseren, maar zelf niet de kennis en kunde in huis hebt? Dan zoek je een partner die dit geheel voor je uit handen neemt. Precies wat Hoogwegt heeft gedaan.

Sinds 2021 werken de ruim 220 medewerkers van Hoogwegt op een nieuwe locatie in Arnhem. Deze locatie voldoet qua inrichting en uitstraling aan alle wensen en eisen van een fijne werkplek. ‘We willen graag dat onze mensen naar kantoor komen, daar sturen we actief op aan. Dat is goed voor de sociale cohesie, de samenwerking en de binding,’ vertelt Global HR Director Jorgen. ‘Maar alleen een mooie werkplek is niet voldoende, wij vinden het belangrijk dat de dienstverlening en het serviceniveau ook optimaal is.’

‘We willen onze mensen verrassen, binden en meer leven brengen op de werkplek. Alleen hebben we daar zelf niet de mensen en de expertise voor in huis.’ Reden waarom Hoogwegt contact heeft gezocht met HFC. ‘Wij hebben bewust gekeken naar een partij met ervaring op gebied van gastvrijheid. HFC heeft haar roots in de hotellerie en weet als geen ander hoe je gastvrijheid integreert in alle facetten van je organisatie. Zij voelen goed aan wat daar voor nodig is en weten ook hoe je medewerkers verrast.’

Ondernemerschap loopt als een rode draad door onze organisatie

Ondernemend in het DNA

Buiten het feit dat HFC de expertise heeft, was er volgens Jorgen vanaf het begin meteen een gevoel van wederzijds vertrouwen. ‘Hoogwegt is in 50 jaar uitgegroeid van een klein familiebedrijf tot wereldwijd marktleider in de verkoop, handel en distributie van zuivelproducten en voedselingrediënten in meer dan 130 landen. Ondanks dat we zo groot zijn, zijn de typische kernwaarden van een familiebedrijf dagelijkse praktijk. De lijnen zijn kort, we werken pragmatisch en zijn wendbaar.

Ondernemerschap loopt als een rode draad door onze organisatie. Dat herkennen we in HFC. Zij hebben een snelle vertaalslag weten te maken naar onze wensen, schakelen snel, delen hun kennis en zijn net als wij ondernemend en gaan voor de langetermijnrelatie.’ Pancras Evers (Managing Director HFC):’We zijn er trots op dat Hoogwegt ons heeft gekozen om een bijdrage te leveren aan de employee experience. Wij zien medewerkers als gasten en gaan onze hotel ervaring inzetten op het mooie kantoor van Hoogwegt!’

De hospitalityfactor

Hoe gaat HFC de hoge verwachtingen waar maken? Daarover weet Stijn von der Fuhr, Commercial Manager HFC, meer te vertellen. ‘Hoogwegt heeft behoefte aan een partner die maximale aandacht heeft voor het team en de professionalisering van haar facilitaire organisatie. Een partner die volledig verantwoordelijk is voor alle servicecontracten én de hospitalityfactor goed weet te integreren in de organisatie. Per 1 juli is HFC naast het verzorgen van management en hospitality ook verantwoordelijk voor alle onderliggende contracten zoals catering, beveiliging, schoonmaak, koffievoorziening, afvalmanagement en technisch onderhoud.

De eerste stap is dan ook het neerzetten van een goede basis. Dit is de taak van de HFC Service Manager Tessy van Wijnen en het team op locatie. Samen zijn zij verantwoordelijk voor verdere professionalisering. Tessy kijkt kritisch naar bestaande contracten met leveranciers, stuurt op bezetting en gasttevredenheid.’

Deze HFC Service Manager is wat Global HR Director Jorgen betreft een belangrijke toegevoegde waarde van HFC: ‘Wij hebben zelf niemand in huis met expertise van goed contractmanagement en gevoel voor benchmark. Het is fijn dat er nu iemand komt die zijn voelsprieten binnen de organisatie uitzet: wat kan anders en beter binnen Hoogwegt?’

Wij zetten in op community management  en zorgen proactief voor sociale cohesie tussen medewerkers

Hotelification van commercieel vastgoed

Na de eerste stap volgt de fase van gastgericht inrichten van de organisatie. Het verhogen van de gastvrijheidsbeleving is een essentieel onderdeel van het partnership. Het nieuwe kantoor in Arnhem wordt benaderd als een hotel waar het draait om de gast, in dit geval de medewerkers, klanten en leveranciers van Hoogwegt. Stijn: ‘Wij noemen dit ook wel hotelification van commercieel vastgoed. Wij zetten in op community management  en zorgen proactief voor sociale cohesie tussen medewerkers. Dat zit in kleine en grote momenten, van een vrijdagmiddagborrel tot schone werkplek en van persoonlijke aandacht tot een servicedesk waar medewerkers terecht kunnen met vragen.’

Samen optrekken

Beide heren kijken uit naar de samenwerking. Stijn: ‘De locatie van Hoogwegt is absoluut een plek waar onze mensen zich zeker heel goed thuis gaan voelen. Het is een dynamische omgeving met een huiselijke sfeer. Je voelt daadwerkelijk dat hier iets ontstaat. Het is mooi dat het HFC team daar straks onderdeel van mag uitmaken.’ Jorgen: ‘Op kantoor gebeurt het. Daarvoor moet het totaalplaatje kloppen, van gebouw tot service. Hier valt voor ons nog veel te halen. Er is een groot wederzijds vertrouwen. En net zoals wij bij Hoogwegt actuele marktkennis delen met klanten en leveranciers, zo deelt HFC haar best practices met ons. Dat is de basis voor een succesvol meerjarig partnership.’

Dit artikel is gesponsord door Hotel Facility Concepts