Zo regel je ook thuis een goede werkplek voor je medewerkers

Een in hoogte verstelbaar bureau, een passende stoel, goede verlichting; het is in veel gevallen allemaal goed geregeld op kantoor. Maar thuis? Nu steeds meer mensen thuiswerken wordt ook hier ergonomie belangrijker. IKEA Partner Portal, een nieuwe service van IKEA for Business, ondersteunt bedrijven en hun medewerkers hierbij. “Hoever onze service precies gaat? Nou, dat bepalen bedrijven zelf.”

Er zijn maar weinig particulieren die nooit iets bij IKEA hebben gekocht. Maar bedrijven? Die konden er niet terecht. Tenminste, niet voor specifieke services. Maar dat is veranderd. IKEA heeft een paar jaar terug IKEA for Business geïntroduceerd en onder die vlag wordt nu het IKEA Partner Portal gelanceerd.

IKEA Partner Portal

“Meer mensen werken sinds de uitbraak van de coronapandemie thuis, en verdienen ook daar een goede werkplek. Wij kunnen daarin ondersteunen”, vertelt Johanneke Hassink, IKEA for Business Leader Nederland. Het Partner Portal speelt een belangrijke rol in die ondersteuning. “Iedereen kan bij IKEA for Business terecht, maar voor bedrijven vanaf 150 tot 200 medewerkers bouwen we ook een Partner Portal voor thuiswerkplekken. Dit portal wordt specifiek ingericht voor de klant en samen bepalen we de kaders; het assortiment, het budget en of de overige services, zoals de montage en het transport, wel of niet zijn inbegrepen”, legt Hassink uit.

Ergonomische meubels

De klant heeft volgens haar de keuze uit het volledige (duurzame) IKEA-aanbod. Van ergonomische meubels en handige opbergers tot goede verlichting en slimme accessoires. “Een deel van het assortiment is specifiek bedoeld voor bedrijven, verschillende bureaus en stoelen bijvoorbeeld zijn namelijk getest voor zakelijk gebruik”, verzekert Hassink.

Disclaimer

Na het vaststellen van de kaders verleent het bedrijf medewerkers toegang tot het portal. “Bij de bouw van het portal kan rekening worden gehouden met de voorwaarden voor het gebruik van het portal van de klant, en die voorwaarden worden via een disclaimer op de site geplaatst. De werknemer die inlogt, moet die disclaimer aanvinken als gelezen alvorens ze het portal kunnen bezoeken en artikelen kunnen bestellen”, aldus Hassink.

Eenvoudig bestellen

Zij stelt dat het bestellen vervolgens uiterst eenvoudig gaat. “Hierbij zien we dat pakweg 30 tot 50 procent van de medewerkers een thuiswerkplek aanschaft. Immers, niet iedereen heeft thuis de ruimte voor een eigen werkplek.”

Het expertteam samen zorgt ervoor dat de hele klantreis soepel verloopt; van bestelling, transport, installatie en montage tot de financiën

Teleperformance tevreden

Teleperformance is een van de klanten van IKEA for Business. “Naar tevredenheid”, weet Hassink. Zij maken nu een half jaar gebruik van het IKEA Partner Portal voor thuiswerkplekken. “Zij hebben een vast IKEA-contactpersoon in het landelijke online IKEA for Business team. Deze medewerker is het eerste aanspreekpunt, en is speciaal opgeleid. Hij of zij kent het assortiment door een door, kent de producten goed en kan klanten erover adviseren. Bovendien staat hierachter nog een team van experts. Samen zorgen ze ervoor dat de hele klantreis soepel verloopt; van bestelling, transport, installatie en montage tot de financiën”, zegt Hassink.

Zo kunnen er bijvoorbeeld afspraken worden gemaakt over de facturatie, waarbij er verschillende wegen naar Rome leiden. “De medewerker bestelt en betaalt, en levert vervolgens de factuur in bij zijn werkgever. Dat is één. Het voordeel van deze werkwijze is dat er geen onduidelijk bestaat van wie de werkplek is. Maar wij kunnen de factuur ook rechtstreeks naar de werkgever sturen. Het maakt ons niets uit. Hoever onze service precies gaat, dat bepalen bedrijven zelf.”

Populaire zit-statafel

Overigens vaart IKEA for Business sowieso scherp aan de wind, erkent Hassink. “Een populaire zit-statafel in de afmeting 120×70 cm, inclusief een ergonomische bureaustoel en levering aan huis biedt IKEA for Business voor minder dan 400 euro aan. Wij zijn daarmee concurrerend. En ja, prijs is van belang. Dan blijft er toch ook geld over voor andere leuke dingen. Het zou toch vervelend zijn als de werkplek ten koste zou gaan van een uitgebreid kerstfeest.”

Circulair

IKEA’s nieuwe dienstverlening aan bedrijven wordt in de toekomst mogelijk verder uitgebreid. “We blijven onderzoeken waar ondernemers behoefte aan hebben, zo zijn circulaire bedrijfsmodellen erg in trek”, vertelt Johanneke Hassink, Project Leader IKEA for Business Nederland. Dit sluit volgens haar aan bij de doelstelling van IKEA om in 2030 circulair te opereren. “Dat betekent dat we alleen nog maar hernieuwbare en gerecyclede materialen zullen gebruiken en onze producten modulair ontwerpen, zodat deze gerepareerd, deels vervangen of gerecycled kunnen worden.” Nu al werkt IKEA volgens Hassink met duurzaamheidscertificeringen. “Zo is 98 procent van ons hout FSC-gecertificeerd of gerecycled en gebruiken we onder meer Better Cotton (BCI) in ons katoen. Het resultaat? We hebben meubels en woonaccessoires die gedeeltelijk gemaakt zijn van restproducten of gerecyclede materialen. Neem bijvoorbeeld de FLINTAN-bureaustoel, de stof van dit product is gemaakt met gerecyclede polyester, bijvoorbeeld afkomstig van petflessen. Hierdoor gebruiken we minder nieuwe grondstoffen en krijgen bestaande materialen een tweede leven. En voor veel van onze bureaubladen maken we gebruik van een laagje hout (fineer, red.) als bovenlaag in plaats van puur massief hout, hierdoor hebben we minder hout per product nodig.”

Dit artikel is gesponsord door IKEA for Business.