Trends 2021: "Creatief en flexibel zijn is belangrijker dan ooit"

Trends 2021: "Creatief en flexibel zijn is belangrijker dan ooit"

Met zo'n turbulent jaar achter de rug kan het voor ondernemers lastig zijn om vooruit te kijken. Volgens Laurens Metternich, CEO van Spectro en ondernemer in hart en nieren, is het vooral belangrijk om die stip op de horizon te volgen. "Ik denk dat de schoonmaakbranche er alleen maar sterker uitkomt."Volg Service Management op LinkedIn:

“Ondernemen gaat in normale tijden al over flexibel zijn en inspelen op trends en ontwikkelingen. Maar er is nog nooit zo veel flexibiliteit nodig geweest als het afgelopen jaar”, blikt Metternich terug op 2020.

Stip op de horizon volgen

Vast houden aan de strategie is de nummer één tip van deze CEO. “Dat heeft ons ook het afgelopen jaar doorgeholpen. Oké, het is een rare tijd. Maar houd vast aan je lange termijnplan. Gooi dat niet zomaar overboord. Blijf die stip op de horizon volgen. De weg daarnaartoe hoeft natuurlijk geen rechte lijn te zijn. Het is juist goed en verstandig om in te spelen op trends.”

Houd je personeel vast

Ook is het volgens Metternich belangrijk om je personeel te behouden. “Net voor deze crisis was er een schreeuwend tekort aan schoonmakers. Ik vind het pijnlijk om te zien dat er nu alweer zoveel mensen worden losgelaten. Natuurlijk is het verleidelijk om tijdelijke contracten niet te verlengen, maar er komen betere tijden aan.” Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat medewerkers bij jouw bedrijf willen blijven. Hoe je dat doet?

“Leuk werkgeverschap. Ik geloof in een combinatie van goed informeren en samen leuke dingen doen. Dat is nu lastig, maar er zijn nog genoeg creatieve ideeën te bedenken. Normaal gesproken houd ik aan het einde van het jaar een speech voor alle medewerkers, maar dit jaar maakten we een speciaal magazine. Onlangs hebben we een digitale bierproeverij samen met de lokale bierbrouwer georganiseerd en voor kerst hadden we een speciale drive through. Creatief zijn is belangrijk, nu meer dan ooit. Ga niet stilzitten en mopperen, maar bedenk wat je wel kunt doen.”

Meer weten? Lees het volledige interview met Laurens Metternich in het digimagazine ‘Schoonmaaktrends 2021‘. 

Lees ook:

schoonmaakcontract

Schiphol blijft samenwerken met Asito voor onderhoudswerkzaamheden

Schoonmaakbedrijf Asito blijft de komende acht jaar actief op Schiphol. De luchthaven heeft een nieuw contract met de dienstverlener afgesloten voor het onderhoud van inrichtingselementen, zoals banken, afvalbakken en balies. Dit betekent dat Asito een rol blijft spelen in het beheer van de luchthavenomgeving, ondanks het verlies van het schoonmaakcontract.

ondernemen

Salaris in de vacature: schoonmaakbedrijven steeds transparanter

Nederlandse werkgevers worden steeds transparanter over salarissen in vacatures. Vijf jaar geleden werd in slechts 18% van de vacatures een salaris vermeld; inmiddels gaat het om bijna de helft van alle vacatures (45%). Dat blijkt uit onderzoek van Indeed, de grootste vacaturesite ter wereld. In de schoonmaakbranche wordt bij maar liefst 72 procent van de vacatures het loon expliciet genoemd.

tenderoverzicht

Tenderoverzicht week 7 (donderdag 13 februari)

Service Management publiceert elke donderdag het tenderoverzicht. Dat is het laatste nieuws over openstaande en gegunde schoonmaakaanbestedingen via TenderNed.

ondernemen

Ondernemers 'onverminderd negatief' over ondernemingsklimaat

Ondernemers in Nederland zijn 'onverminderd negatief' over het ondernemingsklimaat in ons land. Een ruime meerderheid (67 procent) vindt dat dit de afgelopen vijf jaar is verslechterd. Meer dan de helft verwacht op korte termijn ook geen verbetering. Daarvoor waarschuwen VNO-NCW en MKB-Nederland na een peiling onder 3100 ondernemers.