Hoe zorg je voor het welzijn van je werknemers? Hier 5 tips

Hoe zorg je voor het welzijn van je werknemers? Hier 5 tips

In 2022 was het welzijn van werknemers in heel werkend Nederland flink gedaald. Dit bleek uit de tweede sectorale welzijnsmonitor van ANB Amro. Het gedaalde welzijn werd veroorzaakt door een hogere werkdruk, een verhoogde kans op burn-outklachten en de toenemende loonkloof tussen de werkvloer en de top. Welzijn is belangrijk voor het aantrekken en vasthouden van personeel. Minder aandacht daarvoor heeft gevolgen voor de werknemers, maar ook voor het voortbestaan van een bedrijf.

In de sectorale monitor wordt de schoonmaaksector niet los genoemd, maar ook in de schoonmaak heerst er natuurlijk een hoge werkdruk en personeelskrapte. Veel schoonmaakbedrijven hebben medewerkerstevredenheid en duurzame inzetbaarheid dan ook al hoog op de agenda staan. Welke stappen kun je nog meer nemen als werkgever om het welzijn van je medewerkers te verbeteren? Hier vijf tips.

Tips om welzijn te verhogen

  1. Kijk verder dan alleen groei
    Groei van een organisatie is niet heilig, omdat deze gedachte onder druk net zo gemakkelijk naar de achtergrond kan verdwijnen. Als de focus op groei ligt, kunnen medewerkers worden vergeten. Dit kan op lange termijn betekenen dat zij zich ziekmelden of elders gaan werken, zo blijkt onder meer uit wetenschappelijk onderzoek. Werknemers die een goede werkprivébalans ervaren, zijn mogelijk meer gemotiveerd en hebben minder stress dan werknemers die in hun autonomie worden beperkt. Dus kijk bij elke strategische beslissing in hoeverre het welzijn van de medewerker in de afweging wordt meegenomen. En maak net zulke harde doelen voor het welzijn als voor de financiële indicatoren, want beide hebben wel degelijk effect op elkaar.

  2. Kijk ook naar secundaire arbeidsvoorwaarden
    Mensen werken om geld te verdienen. Maar alleen een goed loon zorgt niet direct voor blij personeel. Ook secundaire arbeidsvoorwaarden als vrijheid om je eigen werk in te richten, vakantiedagen, kinderopvang vanuit de werkgever en een gezonde lunch zijn belangrijk om mensen aan je te binden. Zo geeft Vebego schoonmakers de ruimte om over te gaan op dagschoonmaak. Dit soort vrijheden zorgen vaak voor een beter werk-privébalans en tot meer tevreden personeel.

  3. Leef volgens een purpose
    Bedrijven die als doel hebben een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving, talent trekken en zullen dit terugzien in het welzijn van hun medewerkers. Zoals aangegeven gaat het medewerkers niet alleen om het loon. Medewerkers willen werk waarmee zij een positieve bijdrage kunnen leveren, zo blijkt uit gesprekken met durfinvesteerders die zich richten op bedrijven die ‘het goede’ doen tijdens The Next Web. Aanvullend voordeel is dat bij het bepalen van een duidelijke richting tegelijk de interne besluitvorming wordt aangescherpt.

  4. Luister naar je medewerkers
    In de afgelopen jaren zijn veel pijnpunten op de werkvloer blootgelegd. Denk aan pesten, (seksueel) wangedrag en intimidatie, maar ook aan bedrijfsongevallen. Het is belangrijk om te luisteren naar medewerkers over wat er op de werkvloer speelt, hen serieus te nemen en er ook daadwerkelijk iets aan te doen.

  5. Stimuleer ontwikkeling
    De welzijnsmonitor laat zien dat 73 procent van de werknemers in Nederland vindt dat hun werkgever hun persoonlijke en professionele ontwikkeling te weinig stimuleert. Deze tendens is zichtbaar in verschillende sectoren, zowel onder ‘hoogopgeleiden’ als ‘laagopgeleiden’. Het rapport laat echter zien dat hoogopgeleiden veel vaker deelnemen aan opleidingen via de werkgever dan laagopgeleiden. Om alle werknemers gelijke kansen te bieden, moet je als werkgever ál je medewerkers actief stimuleren om te werken aan hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Dit is een manier om je werkgevers aan je te binden en het welzijn te verhogen.

Bron: ABN Amro

Object- en teamleiders in de schoonmaak kunnen workshop gespreksvaardigheid volgen

Object- en teamleiders in de schoonmaak kunnen workshop...

Als leidinggevende in de schoonmaakbranche is het enorm belangrijk om een jaargesprek te voeren met je medewerkers. Maar hoe pak je dat aan? En wat moet je eigenlijk vragen? Het voeren van een goed jaargesprek kan best lastig zijn. Daarom organiseert de RAS workshops die object- en teamleiders in de schoonmaak gratis kunnen volgen.

Henk Toering (Wecovi): "Samen de schoonmaakbranche versterken"

Henk Toering (Wecovi): "Samen de schoonmaakbranche versterken"

Henk Toering, algemeen directeur van Wecovi, zet samen met zijn team in op het versterken van de schoonmaakbranche. Sinds januari 2024 leidt Toering het bedrijf, waarvoor meer dan 25 jaar ervaring in strategisch beleid en innovatie meebrengt. Dat doet hij met een verbindende aanpak, een focus op het creëren van impact en het benutten van marktkansen.

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij vraagstukken"

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij...

Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen over maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak tot verduurzaming, robotisering, datagedreven dienstverlening of inzet van (schaarse) medewerkers. Om beter en sneller te kunnen inspelen op dit soort strategische issues, heeft de organisatie besloten een nieuwe afdeling op te zetten: CSU Facilitair Advies. Smart Workplace vroeg Carola Put, manager CSU Facilitair Advies, naar de aanleiding en de plannen.

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Als voorzitter van de Code Schoonmaak kom ik geregeld zaken tegen in samenwerkingen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers waar ik van ga fronsen. Onze overtuiging als code is dat we ingeleend personeel zoveel mogelijk dienen te behandelen als het eigen personeel. Zo zijn we groot fan van opdrachtgevers die schoonmakers ook een kerstpakket geven, uitnodigen voor het bedrijfsfeest, samen te lunchen en regelmatig gewoon een goed gesprek te voeren. Echter ontbreekt deze werkwijze nog wel eens in de praktijk.