Schiphol ontvangt real-time klantfeedback over toiletten

Schiphol ontvangt real-time klantfeedback over toiletten

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold op de luchthaven. Het netwerk biedt dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en Schiphol Plaza en in niet-publieke gebieden zoals de bagagekelders en de platformen. De eerste IoT-toepassing biedt reizigers de mogelijkheid om real-time feedback te geven over hun ervaring met de toiletten. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Volg Service Management op LinkedIn:

Door het grotere bereik en het lagere stroomverbruik ten opzichte van WiFi, is het netwerk zeer geschikt om slimme sensoren te ontsluiten en data over lange afstanden te versturen. De sensoren verbinden faciliteiten en infrastructuur op Schiphol met het internet. De informatie van deze sensoren geeft Schiphol real-time inzichten. Het netwerk is ook aangelegd voor andere organisaties die op Schiphol met IoT aan de slag willen.

Toiletten schoner dankzij real-time klantfeedback

De eerste Internet of Things-toepassing op Schiphol is de mogelijkheid voor de reiziger om real-time feedback te geven over hun ervaring met de toiletten. Met de real-time beoordeling van de reiziger wordt een gedetailleerde analyse gemaakt van hoe de toiletten gebruikt en gewaardeerd worden.

In de maand september kwamen er ruim 550.000 reacties binnen. Op basis van de real-time informatie kunnen schoonmaakbedrijven proactief op verstoringen of vervuiling acteren. De eerste resultaten laten zien dat toiletten schoner zijn en reizigers dit waarderen.