Finalist Best Practice Award: Novon, Trajectum en Center Parcs Parc Sandur

Finalist Best Practice Award: Novon, Trajectum en Center Parcs Parc Sandur

Vijf Best Practices strijden om de felbegeerde Best Practice Award van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Het publiek (jij dus!) kan online stemmen op zijn of haar favoriet. Daarom stelt Service Management deze week (in willekeurige volgorde) elke dag één van de finalisten aan je voor. Met vandaag: Novon, Trajectum en Center Parcs Parc Sandur.

Schoonmaakbedrijf Novon werd ook hard geraakt door de lockdown. Veel van hun objecten -zoals scholen, vakantieparken en kantoorpanden- sloten de deuren, waardoor medewerkers opeens thuis kwamen te zitten. Tegelijkertijd ontstond er op andere objecten een tegenovergestelde situatie; de werkdruk voor de schoonmakers in de zorg werd steeds hoger. Er waren steeds meer handen nodig en er moesten extra desinfectierondes gelopen worden.

Enerzijds was er dus een enorme vraag naar extra personeel, anderzijds een enorm aanbod. Reden voor Novon om met haar partners dat vraag en aanbod bij elkaar te brengen.

Van vakantiepark naar zorginstelling

Novon verzorgt normaliter de schoonmaak op Center Parcs Parc Sandur. In verband met de coronapandemie is die locatie voor een periode van negen weken gesloten geweest. In één klap had het hele schoonmaakteam daar geen werkplek meer. In dezelfde regio werd er bij opdrachtgever Trajectum (specialistische behandeling en begeleiding mensen met een licht verstandelijke beperking) om een forse opschaling van het schoonmaakwerk gevraagd. Er waren extra desinfectierondes en extra schoonmaakmomenten gedurende het weekend nodig.

Samen met deze twee opdrachtgevers bracht Novon vraag en aanbod bij elkaar; de medewerkers van Sandur konden aan de slag bij Trajectum. Hierdoor konden de medewerkers van Sandur hun contracturen blijven maken en werd de werkdruk van het vaste schoonmaakteam van Trajectum verlicht.

Meer werkplezier

Deze oplossing heeft niet alleen gezorgd voor het behouden van werkgelegenheid en het verlichten van werkdruk, aldus het schoonmaakbedrijf. De overstap van medewerkers naar een ander object zorgde ook voor meer afwisseling in het werk. Vanuit hun medewerkers krijgt Novon terug dat dit zorgt voor meer werkplezier.

Medewerkers die op de juiste plek zitten, hebben meer plezier in hun werk en stralen dit ook uit.

"Wij vinden het belangrijk dat de juiste medewerker op de juiste plek zit. Medewerkers die op de voor hen juiste plek zitten, presteren immers beter, hebben meer plezier in hun werk en stralen dit ook uit. Door deze stap hebben de medewerkers kansen gekregen om zich te ontwikkelen in een andere omgeving", stelt de schoonmaakorganisatie.

Uiteindelijk heeft dit dan ook geresulteerd in het feit dat een voordame van Sandur de overstap heeft gemaakt naar Trajectum. "Zij zit nu helemaal op haar plek", sluit Novon af.

Stemmen voor de Best Practice Award kan via dit online formulier tot en met 4 september.