Ronald van der Laan: Eco als Unique Selling Point?

Ronald van der Laan: Eco als Unique Selling Point?

Eerlijk gezegd was ik enigszins verrast toen mij werd gevraagd om een column voor Service Management te schijven. Het is iets wat ik nog nooit heb gedaan, maar het biedt een leuke kans om eens je verhaal te kunnen doen. Wat houdt je zoal bezig en waarom ben ik met mijn bedrijf de weg ingeslagen om Eco (van de naam EcoCleaners) als één van mijn USP's te kiezen?Volg Service Management op LinkedIn:

Moeilijke maar logische stap

Maar voordat ik verder ga over waarom ik Eco gekozen heb, deel ik eerst graag kort mijn achtergrond. Na jarenlang te hebben gewoond in Zimbabwe, Afrika en daar een succesvol schoonmaakbedrijf te hebben gerund, moesten we vanwege economische (en daaraan sterk gerelateerde politieke redenen) stoppen met ons bedrijf. Uiteraard een zeer moeilijke beslissing, maar met 2 kleine kleuters wonend in een land waarvan de economie in 2016 volledig in elkaar stortte (met alle gevolgen van dien), een logische beslissing.

Ook interessant

MVO-onderzoek 2019

Nadat we eind 2016 met het gezin in Nederland aankwamen, moesten we weer vanaf het begin beginnen. Het begon, nadat de rust was wedergekeerd, destijds ook langzaamaan tot me door te dringen wat er eigenlijk allemaal gebeurd was. Maar tegelijkertijd had ik ook weinig tijd om na te denken, aangezien er toch een gezin te onderhouden was. Dus bleef ik met de vraag zitten: “Wat nu?”

Kennis en passie liggen in de schoonmaak

Uiteindelijk hebben mijn vrouw en ik besloten om toch verder te gaan in de schoonmaakbranche, maar dan in Nederland. Daar lag voor ons immers toch de passie en onze kennis. In Zimbabwe specialiseerden we ons met name in de voedingsindustrie (HACCP, YUM!, BRC, FSSC22000), we kwamen er al snel achter dat je hier in Nederland met een “buitenlandse” ervaring niet een doorslaggevende factor had om je kennis en ervaring te verkopen.

Dus moesten we een andere aanpak kiezen. Welk specialisme in de schoonmaak pak je op (of ga je een zo breed mogelijk pakket aanbieden? Ga je personeel aannemen? Ga je investeren in materialen en machines? Ga je een pand huren of kopen? Allemaal vragen die ons de eerste maanden van terugkomst enorm bezig hielden.

Intermediair tussen klant en schoonmaakbedrijf

Uiteindelijk kozen we ervoor een breed pakket aan te bieden. Maar dan niet met de gedachte om de schoonmaak zelf uit te voeren (met eigen personeel en eventuele aanschaf van machines), maar door het opzoeken van de juiste samenwerkingsverbanden met andere schoonmaakbedrijven/ZZP’ers die allemaal hun eigen expertise kennen. Door deze “inhuur” van expertise zijn we uiteindelijk een soort van intermediair geworden tussen klant en leverancier (het schoonmaakbedrijf). Hierdoor wisten we de opstartkosten te minimaliseren en konden we vrij snel aan de slag met de uitvoering van onze ideeën en werkzaamheden.

Ecologisch belangrijk agendapunt

Desondanks wisten we dat we nog niet de juiste formule te pakken hadden. We kwamen er al snel achter dat het begrip Eco (van Ecologisch) in Nederland (vergeleken met Afrika) een belangrijk agendapunt is voor veel bedrijven. Hierdoor werd ons pakket aan diensten verbreed. Ons bedrijf met de naam EcoCleaners werd al snel een feit. Overigens verrassend vonden we het, aangezien eco een dusdanig belangrijk onderdeel wordt binnen (schoonmaak)bedrijven, dat de domeinnaam ecocleaners.nl destijds nog niet geclaimd was. Dus was de beslissing over de naam van ons bedrijf snel gemaakt. Overigens is het interessant dat een naambepaling van je bedrijf tegenwoordig voor een groot deel bepaald wordt door wat je als domeinnaam (nog) kunt claimen. In ieder geval was dit voor ons erg bepalend.

ECOlogisch en ECOnomisch

Wel vonden we dat we de term “Eco” breder moesten trekken. En dat het niet alleen moest staan voor “ECOlogisch” maar ook voor “ECOnomisch”. Voor ons bedrijf DE twee pijlers, en daarom ook USP’s, waarvan we wisten dat deze voor ons bedrijf centraal zouden staan. Uiteindelijk is het aan de klant welke balans tussen de twee Eco’s voor hen het meest belangrijk is. Een verkoopargument dat bij bedrijven immers goed aanslaat.

Ronald van der Laan, directeur van EcoCleaners