Trends 2021: "We gaan vol voor inclusief, klimaatneutraal en circulair"

Trends 2021: "We gaan vol voor inclusief, klimaatneutraal en circulair"

Door corona lijkt duurzaamheid naar de achtergrond te verdwijnen, maar niets is minder waar voor schoonmaakbedrijf Gom. Liselotte Tinga, projectleider MVO bij Gom: "We zetten er vol op in." Volg Service Management op LinkedIn:

Ook Tinga weet dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan. “Duurzaamheid is een containerbegrip. We hebben eerst gekeken op welke terreinen wij het meeste impact kunnen maken met de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties in het achterhoofd. De SDG die wij als concern nastreven zijn 3, 8 en 11. Wat past het beste bij ons?”

Als schoonmaakbedrijf kunnen wij ons nog specifiek richten op 1, 6 en 12. De vertaling daarvan leidde in het geval van Gom tot drie thema’s waarop het schoonmaakbedrijf vol inzet: Inclusief, klimaatneutraal en circulair. “Maar dan nog… Dan weet je wat bij je past en waar je een flinke impact kunt maken, maar dan begint het zoeken naar hoe je dat doet. Ook daar zitten allerlei keuzes in.”

In 2030 klimaatneutraal

Het gesprek komt op de tweede pijler klimaatneutraal. “Als Facilicom willen we in 2030 klimaatneutraal zijn. Daarom verduurzamen we ons wagenpark en onze bedrijfspanden, maar kijken we ook naar wat onze leveranciers kunnen doen. In samenwerking met hen introduceren we ecologische schoonmaakmiddelen en gaan we over op duurzamere schoonmaakmachines.”

Circulariteit gaat een stap verder dan klimaatneutraal, beschouwt Tinga. “Het gaat over producten slimmer gebruiken en maken. Over het verlengen van de levensduur van producten en onderdelen. Maar ook over het nuttig toepassen van materialen. Die uitgangspunten komen samen in negen R’s: Refuse, rethink, reduce, re-use, repair, refurbish, remanufacture, re-purpose en recycle. We zien dat we al deze elementen niet alleen kunnen oppakken. We gaan daarom ook samenwerkingen aan met klanten, leveranciers en andere stakeholders. Of dat een oproep is om mee te doen? Ja, natuurlijk.”

Meer weten? Lees het volledige interview met Liselotte Tinga in het digimagazine ‘Schoonmaaktrends 2021‘. 

Lees ook: