Uitkomst grootschalig onderzoek: de ideale koffiecorner volgens werkend Nederland

Uitkomst grootschalig onderzoek: de ideale koffiecorner volgens werkend Nederland

De rol van koffie en thee op de werkvloer valt niet te onderschatten. Daarom kan je de koffiecorner maar beter zo aantrekkelijk mogelijk maken. Maar wat vindt werkend Nederland belangrijk? De uitkomsten van het onderzoek Coffee&Tea@Work, deze zomer uitgevoerd in opdracht van Jacobs Douwe Egberts, vertellen hoe je de koffiecorner kan afstemmen op huidige trends en de wensen van jouw werknemers.

De huidige werkvloer telt verschillende generaties: Babyboomers, Generatie X, Millennials en Generatie Z. Als ze naar kantoor komen, hebben ze elk hun eigen wensen en behoeften. De generaties zijn dus stuk voor stuk verschillend. Maar wat ze wel allemaal gemeen hebben, is dat de rol van koffie door de dag heen verandert.

‘s Morgens drinken we koffie om de werkdag op te starten en energie te krijgen. Later op de ochtend dient koffie vooral om sociale connectie te zoeken met collega’s. In de middag drinken we het dan weer om een persoonlijke prestatie te vieren.

Een optimale koffiecorner is ingericht om werknemers te verbinden. Een groene en ruimtelijke ontmoetingsplek komt trouwens als populairste uit het onderzoek uitgevoerd door Human8 consulting onder 1400 respondenten. Werknemers ontmoeten er elkaar en wisselen ideeën uit. Resultaat? Een meer inclusieve en diverse werkplek.

Simpelweg lekker

Maar wat maakt koffie nu tot goede koffie op de werkvloer. Voor bijna de helft  van de werknemers is dat simpelweg lekkere koffie. Voor ruim 1 op de 4 werknemers is het dan weer essentieel dat koffie van een A-merk is. Werknemers die afwisselend thuis en op kantoor werken (hybride) geven zelfs aan dat goede koffie maakt dat ze vaker naar kantoor komen.

Naast de smaak is het voor werknemers belangrijk dat ze hun koffie kunnen personaliseren qua sterkte en melksoort, zoals haver- of sojamelk. Zo geeft 24% van de 18 tot 34-jarigen werknemers de voorkeur aan plantaardige melk. Daarnaast geeft de helft van de werknemers aan dat ze graag ijskoffie zouden willen drinken op het werk. De Cafitesse Hot & Cold speelt perfect in op die behoefte.

En dat is niet de enige ontwikkeling die opvalt. Werknemers drinken naast koffie, gemiddeld 3,8 kopjes per dag, steeds vaker water en thee, gemiddeld 3,2 kopjes thee en 4,4 glazen water per werkdag. Bovendien zou meer dan de helft (56%) van de werknemers graag (caloriearm) water met een smaakje drinken op kantoor.

Een watertap waaruit gekoeld en bruisend water getapt kan worden, en water met smaakjes, maakt dat naast koffie makkelijker een glas water wordt meegenomen uit de koffiecorner. Zo wordt je werkplek ook vitaler, wat op zijn beurt bijdraagt aan de productiviteit en het werkgeluk.

Verder speelt ook duurzaamheid een belangrijke rol. Wat dat betreft zijn een eerlijk salaris voor de boer, kinderarbeid voorkomen en duurzame verpakkingen onderwerpen die werknemers het meeste aanspreken. Ook de herkomst van koffie en thee, en de volgende stap van  duurzaam transport, zijn belangrijke thema’s. Het duurzaamheidsprogramma Common Grounds is goed onderweg met deze onderwerpen.

Sociale ijsbreker

Over het belang van een goede koffiecorner, is het onderzoek duidelijk: 9 op de 10 werknemers geeft aan dat koffie of thee bijdragen aan ontspanning op de werkplek. Een kort moment met hun favoriete warme drank, helpt stress te verlagen en zorgt voor een betere focus. Het zorgt ook voor een gevoel van welzijn en comfort, waardoor werknemers zich meer gewaardeerd voelen.

Kortom, koffie en thee dragen bij aan het werkgeluk, het welzijn en de productiviteit van je medewerkers. Als facilitair manager kan je daaraan bijdragen met een aantrekkelijke koffiecorner. Die vormt de ideale sociale ontmoetingsplaats tussen de verschillende generaties op de werkvloer. De koffiecorner helpt bovendien stress te verlichten en de algemene werksfeer te verbeteren. Zin om je koffiecorner onder handen te nemen? Als kennisexpert helpt Jacobs Douwe Egberts Professional je graag op weg met tal van oplossingen.

Dit artikel is gesponsord door Jacobs Douwe Egberts Professional.