Update Calamiteiten Plan Reconditionering Nederland (CPRN)

Update Calamiteiten Plan Reconditionering Nederland (CPRN)

Het doel van het Calamiteitenplan Reconditionering Nederland (CPRN) is het creëren van rust (voor de betrokken gedupeerden) en stabiliteit (ten aanzien van de geleden schade) bij een grootschalig incident, ramp of crisis waarbij schade is ontstaan aan gebouwen. Het maken van dit plan is een lang traject waarin Schoonmakend Nederland samen met haar partners onderweg is en waarvoor commitment nodig is van reconditioneerders, verzekeraars én de overheidspartners (crisispartners veiligheidsregio).

Schoonmakend Nederland werkt toe naar het bekrachtigen van het plan in dit najaar. Door het sluiten van een intentieverklaring tussen henzelf, Stichting Salvage en het Verbond van Verzekeraars.

CPRN

De kracht van het plan is om bij een grootschalig incident vanaf het eerste uur één aanspreekpunt te zijn voor de veiligheidspartners. Wanneer het gaat om een incident dat ontwrichtend is voor de samenleving op Nederlands grondgebied, met veel objecten en gedupeerden met schade en waarbij sectorbrede coördinatie nodig is, verloopt de communicatie via Salvage. Overall zijn dit dezelfde criteria voor het activeren van het Draaiboek Coördinatie Grootschalige Incidenten (Brand-)verzekeringen. Zo kan ook het CPRN worden geactiveerd. Hierbij zal de Incidentcoördinator van Salvage opdracht geven aan de CPRN-manager voor de activatie van de CPRN-operatie.

Verantwoordelijkheden

De activering van het CPRN-plan, de opschaling via de op piket staande CPRN-manager, gebeurt aan de zijde van de deelnemende reconditioneerders (via Schoonmakend Nederland). De zijde van de crisisorganisatie, opleiden CPRN-manager, oefenen (OTO-plan) en eerste aanzet van het piketrooster, wordt door Salvage (in samenwerking met Schoonmakend Nederland) opgepakt. De opdrachten en de facturering van de uiteindelijke inzet gaat ook via Salvage. Tot slot wordt door Salvage jaarlijks een uitvraag gedaan bij de deelnemers van het CPRN-plan (de schadestopbedrijven) voor de stand van zaken als het gaat om capaciteit mens, materieel, mobiliteit.

Lees meer: