John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om vertrouwen te winnen"

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om vertrouwen te winnen"

Bij veel schoonmaakbedrijven staat de financiële gezondheid van de medewerkers op de agenda. Zeker sinds de prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar, komen steeds mer mensen in de knel. En dat zorgt voor veel stress en verdriet, terwijl de branche juist inzet op welzijn en (werk)geluk. Ook Asito helpt medewerkers die daar behoefte aan hebben daarom met hun financiën met een budgetcoach.

Asito biedt verschillende ondersteuningsmogelijkheden voor het hele personeelsbestand, waaronder fysiotherapie, mentale coaching en loopbaanbegeleiding. Daarnaast hebben de medewerkers de mogelijkheid om gebruik te maken van budgetcoaching, zowel door intern opgeleide coaches, als met hulp van externe experts. Eén van die interne experts is John Verpoort. Hij werkt al 40 jaar in de schoonmaakbranche en is nu adviseur inclusiviteit en diversiteit en daarnaast budgetcoach bij Asito.

Overzicht bieden en oplossingen vinden

Wat doet een budgetcoach? Verpoort legt uit dat hij als budgetcoach mensen tijdelijk helpt en ondersteunt op het gebied van financiële zorg. Een budgetcoach biedt overzicht, geeft tips over besparen en helpt bij het bekijken van uitgaven en inkomsten. Zo kan hij samen met de medewerker besparingen vinden, zoals het stopzetten van onnodige abonnementen of verzekeringen. Verpoort: “Als budgetcoach is het belangrijk om het vertrouwen van mensen te winnen, omdat praten over geldzaken vaak lastig is." Verpoort noemt als voorbeeld een vrouw die in de financiële stress kwam na het plotselinge overlijden van haar echtgenoot. Met wat hulp kreeg ze het overzicht over haar financiën weer terug en vonden ze oplossingen om toch alle rekeningen te kunnen betalen. “Als mensen weer overzicht krijgen over hun financiën, geeft dat enorm veel rust."

Tip aan leidinggevenden

Asito biedt al haar medewerkers de mogelijkheid om een beroep te doen op een budgetcoach. Dit kan door contact op te nemen met één van de inzetbaarheidsadviseurs die een interne budgetcoach kunnen toewijzen. Of door zelf contact op te nemen met een landelijke organisatie waar Asito mee samenwerkt. Ook kunnen leidinggevenden een rol spelen door medewerkers te wijzen op deze mogelijkheid. Verpoort benadrukt hoe belangrijk de rol van een leidinggevende kan zijn: “Mijn gouden tip aan leidinggevenden? Zet je voelsprieten aan! Wees alert op signalen van financiële moeilijkheden bij je teamleden.” Door als de leidinggevende deze problemen vervolgens bespreekbaar te maken en eventueel de hulp van een budgetcoach aan te bieden, kan het verschil worden gemaakt in een lastige situatie.

Bron: Asito

Lees meer:

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij vraagstukken"

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij...

Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen over maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak tot verduurzaming, robotisering, datagedreven dienstverlening of inzet van (schaarse) medewerkers. Om beter en sneller te kunnen inspelen op dit soort strategische issues, heeft de organisatie besloten een nieuwe afdeling op te zetten: CSU Facilitair Advies. Smart Workplace vroeg Carola Put, manager CSU Facilitair Advies, naar de aanleiding en de plannen.

Directie en management EW draait weer dag mee op de werkvloer

Directie en management EW draait weer dag mee op de werkvloer

Ieder jaar werken de leden van het directie- en managementteam van EW Facility Services een dag mee met de schoonmaakcollega's. Dit jaar sluiten voor het eerst ook afdelingsmanagers aan bij dit initiatief. Samenwerken, wederzijds leren en plezier staan centraal tijdens deze dag.

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

Tijdens de jaarlijkse CSU MeewerkWeek werken alle kantoorcollega's mee met schoonmaakcollega's op de werkvloer. Ook dit jaar gaven de schoonmaakmedewerkers van CSU weer een inkijkje in hun werk(dag). Er vonden mooie en leuke gesprekken plaats die zorgden voor veel ideeën om het werk te verbeteren.

Romaro viert 40-jarig bestaan groots met mooi magazine

Romaro viert 40-jarig bestaan groots met mooi magazine

Romaro Schoonmaakgroep viert dit jaar een mooi jubileum: ze maken al veertig jaar schoon. En dat mag natuurlijk gevierd worden. Dat doen ze met een mooie glossy waarin ze de lezer meenemen in Romaro's ontstaansgeschiedenis, verhalen en beelden van vroeger en nu en een overzicht van belangrijke gebeurtenissen binnen en buiten het bedrijf door de jaren heen.