Gesponsord

Food&i: 'Gezond en duurzaam eten moet voor iedereen toegankelijk zijn'

Food&i: 'Gezond en duurzaam eten moet voor iedereen toegankelijk zijn'

Food&i werd in coronajaar 2020 opgericht. De bedrijfscateraar was dan ook direct klaar voor het nieuwe werken. Maar behoeftes bij opdrachtgevers én gasten veranderen snel. Aanpassingen zijn nodig om bij werknemers te zorgen voor een FOMO-gevoel: the Fear Of Missing Office.

‘De coronapandemie is een aanjager geweest voor een andere beleving van bedrijfscatering’, stelt Frank Wubben, algemeen directeur van Food&i. ‘Van een traditionele lunch in het bedrijfsrestaurant naar een centrale rol in de verbinding van mensen. Als startende onderneming kon Food&i perfect op die nieuwe rol inspelen.’

Herijking

Frank Wubben.
Frank Wubben.

Het concept was onder meer geënt op een all day aanbod, digitale, datagedreven oplossingen – zoals de Smart Fridge – minimaliseren van voedselverspilling en een meer plantaardig aanbod. ‘Dat sloeg aan, vooral toen mensen terugkeerden naar kantoor. We trokken er in korte tijd grote opdrachtgevers mee aan, zoals vliegmaatschappijen, banken en energiebedrijven.’

Het vertrouwen in de nog jonge bedrijfscateraar is mede gestoeld op het gegeven dat Food&i onderdeel is van Facilicom, de grootste facilitaire dienstverlener van Nederland. Op die basis kon Food&i bouwen. ‘Maar de behoeftes en drijfveren van onze opdrachtgevers én onze gasten veranderen’, constateert Wubben. ‘Na vier jaar was het tijd voor een herijking.’

Ontzorgen

Een van die behoeftes is maximale ontzorging. ‘Er is op veel plaatsen sprake van personeelsschaarste. Dat geldt ook voor cateringtaken. Opdrachtgevers verlangen dat wij op dit vlak alle taken op ons nemen.’

Maar ontzorging geldt ook voor bepaalde rapportageverplichtingen. ‘Ons dashboard toont alle relevante data rondom thema’s als circulariteit en verspilling, maar ook de verhouding plantaardig/dierlijk in het aanbod. Zo kunnen we, voor onszelf maar ook voor onze opdrachtgevers, doelstellingen meten en eventueel scherper stellen.’

Verleiden

Een tweede kernbehoefte is de terugkeer naar kantoor. ‘Catering is daar een ideaal instrument voor. Met eten en drinken kun je binnen de werkomgeving heel veel contactmomenten creëren.’

Om mensen te verleiden naar kantoor is maximale gastvrijheid nodig, vindt Wubben. ‘Daar ligt voor onze medewerkers een belangrijke rol. Maar het eten moet ook echt lekker zijn, ongeacht of het nu biologisch, vegan of vegetarisch is. We investeren daarom veel in de opleiding van onze chef-koks.’

Wubben: 'Catering is geen bijzaak meer. Het is een strategisch instrument om welzijn, cultuur en duurzaamheid binnen organisaties te versterken.'
Wubben: 'Catering is geen bijzaak meer. Het is een strategisch instrument om welzijn, cultuur en duurzaamheid binnen organisaties te versterken.'

Om het assortiment optimaal te laten aansluiten bij de wensen van gebruikers van een pand, heeft Food&i – in samenwerking met onderzoeksbureau MarketResponse – de ‘leefstijlscan’ ontwikkeld. ‘Daarmee achterhalen we hun drijfveren. Niet iedereen denkt en eet hetzelfde; per generatie en achtergrond is dat verschillend.’

Energie

Boven alles moet de catering van Food&i bijdragen aan de vitaliteit van mensen. ‘We stellen een zo gebalanceerd mogelijk menu samen, met het Eat Lancet-dieet als richtlijn. Onze cateringmedewerkers geven uitleg over de ingrediënten van gerechten. Als ‘reisleiders’ proberen ze onze gasten te helpen bij het maken van verantwoorde keuzes. Ik geloof er absoluut in dat je via catering het gedrag van mensen kunt veranderen.’

Of het nu gaat om gezonde voeding of om sociale verbinding: de catering van Food&i moet energie geven. ‘Catering is geen bijzaak meer. Het is een strategisch instrument om welzijn, cultuur en duurzaamheid binnen organisaties te versterken. Wij zorgen ervoor dat mensen het kantoor niet willen missen.’

Zes kerndoelstellingen

Energie (vitaliteit) is een van de zes thema’s die bepalend zijn voor de invulling van bedrijfscatering door Food&i. De vijf andere thema’s zijn: klimaat, circulariteit, biodiversiteit, mens- en dierwelzijn en sociaal. ‘Doelstellingen bepalen we niet alleen zelf. Ze zijn mede ingegeven door onze opdrachtgevers’, benadrukt Wubben.

Ons aanbod moet in 2030 voor 60% plantaardig zijn, waar dat in 2023 nog 31% was”

Hij licht er enkele toe, zoals ‘Klimaat’. ‘Zo moet ons aanbod in 2030 voor 60% plantaardig zijn, waar dat in 2023 nog 31% was.’ Dat hoeft niet per se met vegetarische producten, maar kan ook met hybride producten. ‘Een spaghetti kan ook met minder gehakt lekker zijn en een gehaktbal hoeft niet 100% ontdaan te zijn van dierlijke eiwitten.’

Het thema ‘Biodiversiteit’ zorgt voor een kritische blik richting ingrediënten als soja, palmolie en avocado, maar ook koffie, thee en cacao. ‘Qua certificering leggen we de lat hoog, net als bij vleesproducten.’

Betaalbaar

Voor het creëren van FOMO (Fear Of Missing Office) is tot slot een goede verhouding prijs/kwaliteit een voorwaarde. ‘In onze visie moet een gezonde, vitale en bovenal ook lekkere maaltijd vanzelfsprekend zijn. Dat moet, om echt impact te maken, toegankelijk zijn voor iedereen. Dat is, gezien de inflatieslag die is geweest, een uitdaging. Maar opdrachtgevers zijn zich steeds meer bewust van het belang van goede, betaalbare bedrijfscatering voor hun medewerkers.’

Dit artikel is gesponsord door Food&I.