De loyaliteitsbonus is een eenmalige uitkering voor schoonmaakmedewerkers die minimaal twintig jaar in de branche werkzaam zijn. Werkgevers die deze bonus aan hun medewerkers hebben uitgekeerd, kunnen het brutobedrag – met een toeslag voor sociale lasten – terugvorderen via de RAS. Daarvoor is het nodig om digitaal een declaratie in te dienen via het portaal van de RAS.
Praktische problemen
Volgens de organisatie lopen sommige werkgevers tegen praktische problemen aan. Zo blijkt het inloggen soms niet te lukken doordat het geregistreerde e-mailadres of de postcode niet overeenkomt met de gegevens die bekend zijn bij de organisatie.
Daarnaast ziet de RAS regelmatig dat werkgevers hun declaratie na validatie niet daadwerkelijk afronden, omdat ze vergeten op de verzendknop te klikken. In dat geval wordt er niets verwerkt.
Afgewezen declaratie opnieuw indienen
Werkgevers van wie de declaratie eerder werd afgewezen, kunnen bij de RAS terecht als ze nieuwe informatie kunnen aanleveren. Op verzoek wordt dan het portaal opnieuw opengesteld voor een nieuwe indiening.
Met de verlenging tot 1 oktober hoopt RAS dat alle betrokken werkgevers alsnog de kans krijgen om het geld voor de loyaliteitsbonus terug te vragen. Meer informatie over het declaratieproces is te vinden op de website van de RAS.
Bron: RAS