Schoonmakend Nederland AWOG zoekt samenwerking met praktijkonderwijs om jongeren op te leiden tot enthousiaste glazenwassers

Schoonmakend Nederland AWOG zoekt samenwerking met praktijkonderwijs om jongeren op te leiden tot enthousiaste glazenwassers
Gaby Westelaken (rechts) met collega Ali. Fotografie: Martin Hogeboom

Het glazenwasserssegment AWOG van brancheorganisatie Schoonmakend Nederland voert verschillende gesprekken met het praktijkonderwijs. Het doel? Zorgen dat praktijkonderwijsscholen jongeren meer stimuleren en faciliteren om de glasbewassing in te gaan. 'Deze jongeren belanden na hun schooltijd vaak tussen wal en schip. Terwijl we ze ook kunnen opleiden tot enthousiaste glazenwassers die zich binnen de branche verder kunnen ontwikkelen', zegt AWOG-voorzitter Gaby Westelaken.

‘Zodra ik voorzitter werd van AWOG, zag ik de samenwerking met het praktijkonderwijs al als een kans’, begint Westelaken. ‘Uit ervaring weet ik dat deze jongeren na hun schooltijd – als ze een jaar of 16, 17 zijn – vaak tussen wal en schip belanden. En dat is hartstikke zonde. Veel van hen willen of kunnen niet de hele dag binnen, met hun neus in de boeken zitten, maar kunnen wel goed en hard werken. In onze branche zouden zij een hele goede boterham kunnen verdienen. En kunnen ze heel snel stappen maken en doorgroeien.’

Dichterbij elkaar brengen

Desondanks merkt hij op dat glasbewassing – net als schoonmaak in het algemeen –  vaak niet op het netvlies van praktijkonderwijsscholen staat. Daar wil de brancheorganisatie verandering in brengen. Het doel is om de scholen en regionale glazenwassers- en schoonmaakbedrijven dichter bij elkaar te brengen. Zodat de leerlingen stage kunnen lopen bij deze bedrijven, wat vanuit de scholen meer gestimuleerd en gefaciliteerd wordt.

Daarbij is het volgens Westelaken belangrijk dat de twee partijen open met elkaar communiceren. ‘Hoe je het ook went of keert, het zijn vaak leerlingen met een rugzakje. Als de school eerlijk deelt waar de eventuele uitdagingen liggen, dan kunnen de bedrijven daarop inspelen en hen zo goed en passend mogelijk begeleiden. Maar voor zo’n open gesprek is wel vertrouwen nodig.’

Verschillende gesprekken voeren

AWOG voert inmiddels verschillende gesprekken om de samenwerking op te tuigen, zoals met de Sectorraad Praktijkonderwijs en de Stuurgroep Regionaal Werkbedrijf Noordoost-Brabant, wie gespecialiseerd is in het begeleiden van doelgroepen naar werk.

Ook is contact opgenomen met de partijen die betrokken zijn bij het project ‘Facilidoor voor PROVSO’ in de regio Rotterdam-Rijnmond. Dit is een samenwerkingsovereenkomst tussen schoonmaakbedrijven Gom, Vebego Cleaning Services en CSU, brancheorganisatie Schoonmakend Nederland en een aantal regionale onderwijsinstellingen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.

De leerlingen gaan in hun laatste schooljaar stagelopen bij de schoonmaakbedrijven en behalen verschillende brancheopleidingen. Zodra ze klaar zijn met school, treden ze in dienst bij één van de werkgevers. Een project waar Westelaken en zijn AWOG-collega’s veel van denken te leren.

Wat gebeurt er nu?

De gesprekken om het onderwijs en bedrijfsleven samen te brengen, lopen nog. Wel is afgesproken dat de sector via de RAS met ingang van 1 augustus 2025 de kosten van het examen van de brancheopleiding voor glazenwasser of schoonmaker overneemt voor leerlingen in het speciaal- of praktijkonderwijs. Anders moet de school betalen voor het examen. ‘Door die kosten over te nemen, maken we het als branche aantrekkelijker voor de scholen om deze opleiding actief aan te bieden’, legt Westelaken uit.

Ook ontwikkelen Schoonmakend Nederland en de RAS, met subsidie vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, een Sectoraal Ontwikkelpad. Dat is een visuele weergave van hoe de leerlingen in de branche kunnen doorgroeien.

Het glazenwassersvak in de spotlight

Westelaken hoopt vooral dat glazenwassersbedrijven ervoor openstaan om praktijkleerlingen een stageplek aan te bieden en hen op te leiden. ‘Ja, je moet er de tijd voor willen maken om iemand goed te begeleiden. Maar dat betaalt zich uit in een lichting jonge, enthousiaste, hardwerkende glazenwassers.’

Ook roept hij op tot meer actieve branding van het glazenwassersvak. Als voorbeeld noemt hij RIX Dienstverlening, het glazenwassersbedrijf uit Barneveld. ‘Zij delen vaak filmpjes op sociale media met jonge glazenwassers die heel stoer worden neergezet’, zegt Westelaken ethousiast. Hij vervolgt: ‘Bij het kiezen van een vak kijken jongeren naar rolmodellen. Als zij vaak glazenwassers zien die iets leuks of cools doen, dan gaan ze vanzelf nadenken over het feit dat dit toch wel een leuke tak van sport kan zijn. En in onze branche werken genoeg stoere mannen en vrouwen die hen kunnen enthousiasmeren.’

Bij het kiezen van een vak kijken jongeren naar rolmodellen”

Hij komt dan ook met een oproep: deel tijdens de aankomende jaarlijkse actieweek Glazenwassers hebben hart voor de zorg al jouw leuke, grappige, stoere, emotionele of speciale filmpjes op sociale media. De meest bijzondere video gaat ervandoor met een prijs.

Enthousiasme, veiligheid en aandacht

Enerzijds is het dus zaak om zowel de leerlingen als de praktijkonderwijsscholen te enthousiasmeren voor het glazenwassersvak. Met sterke rolmodellen, betaalde opleidingen en interessante stageplekken. Vervolgens is het aan de bedrijven én scholen om er samen voor te zorgen dat deze leerlingen in een vertrouwde omgeving terechtkomen, waar zij de benodigde tijd en aandacht krijgen om zich te ontwikkelen tot een onmisbare glazenwasser.