Kwaliteit van werk gaat voor Gom over iets anders dan een schone vloer of een glanzend bureau. Het gaat over vakmanschap, toewijding en aandacht waarmee schoonmaak wordt geleverd. Daarbij staat aandacht voor het welzijn en welbevinden van de medewerkers centraal. Gom zorgt voor goede arbeidsomstandigheden en -voorwaarden en gelooft in de kracht van een waarderende cultuur. ‘We creëren een prettige, veilige en respectvolle omgeving voor iedereen in het gebouw en leveren schoonmaak volgens afspraak’, voegt Tieben toe.
Aandacht voor mensen maakt het verschil
‘Zonder fitte en vitale mensen kunnen wij ons werk simpelweg niet doen’, gaat Tieben verder. ‘Als we het goed regelen voor onze medewerkers, gaat alles daaromheen beter lopen. Onze mensen zijn daardoor duurzamer inzetbaar. Onze klanten hebben hierdoor minder klachten en zijn tevredener.’
Als we het goed regelen voor onze medewerkers, gaat alles daaromheen beter lopen”
Volgens Tieben betekent dat voor organisaties meer rust in de operatie: stabiele teams, minder verloop en een dienstverlening die betrouwbaar en toekomstbestendig is. Die continuïteit begint al met aandacht bij de onboarding en loopt door tijdens de hele loopbaan.
Een goede start én blijvende groei
Een nieuwe medewerker moet zich snel thuis voelen en weten wat er van hem of haar verwacht wordt. Daarom begint het bij Gom met een goede onboarding. ‘Die eerste stap vullen we vervolgens aan met blijvende aandacht voor ontwikkeling en omstandigheden daarbuiten, zoals trainingen, coaching en ondersteuning bij persoonlijke uitdagingen’, zegt Tieben. ‘Wij geloven dat je alleen goed kunt werken als je privé ook in balans bent. Daarom kijken we naar de medewerker als mens. Die aandacht vinden we belangrijk, zowel voor onze collega’s als voor de klant.’
Daarnaast biedt Facilicom Sociaal een extra luisterend oor. Via zogeheten luister- en adviesgesprekken worden medewerkers proactief gebeld om te horen hoe het met ze gaat. Zo krijgen zij niet alleen aandacht van hun leidinggevende, maar ook via deze weg persoonlijke ondersteuning.

Blijven leren en vitaal werken
Om kwaliteit van werk blijvend te garanderen, is het cruciaal dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen én gezond hun werk kunnen doen. Daarvoor is het ook van belang dat leidinggevenden zich op andere vlakken dan schoonmaak goed ontwikkelen. Een concreet voorbeeld van die aanpak is het Gom Leerhuis voor leidinggevenden. Hier krijgen leidinggevenden niet alleen de verplichte basisopleiding, maar ook extra modules over onderwerpen als sociale veiligheid en psychosociale arbeidsbelasting. ‘Onze collega's zullen hierdoor nog effectiever samenwerken, waardoor klanten dagelijks met professionelere teams samenwerken die beter inspelen op hun wensen’, aldus Tieben.
Ook fysieke gezondheid krijgt veel aandacht. Zo volgen medewerkers ergonomietrainingen om gezond te leren bewegen. Daarbij maakt het bedrijf gebruik van innovatieve hulpmiddelen. Zo loopt er bij Gom Zorg een project met het ergonomiepak, waarbij speciale sensoren laten zien of iemand correct tilt of buigt. ‘Zo’n visuele feedback maakt meer indruk dan dat je het alleen vertelt’, legt Tieben uit.
Volgens Tieben wordt daarnaast geïnvesteerd in sociale veiligheid en in praktische zaken die direct bijdragen aan werkgeluk, zoals goede bedrijfskleding en fijne opkomstruimtes bij opdrachtgevers. ‘Het klinkt eenvoudig, maar het maakt een groot verschil in hoe medewerkers hun werk ervaren.’
Samen sterk voor kwaliteit
Om kwaliteit van werk te waarborgen werkt Gom samen met verschillende partners. Arbodiensten helpen medewerkers vitaal te blijven, trainingsbureaus zorgen voor inhoudelijke verdieping en onafhankelijke bureaus meten de medewerkerstevredenheid. Daarnaast beschikt Gom over interne platforms zoals de Gom Support Desk. Hier vinden schoonmaakcollega’s informatie en ondersteuning. De Gom Support Desk laat zien dat aandacht geen abstract begrip is, maar concreet is gemaakt in de dagelijkse praktijk. Voor opdrachtgevers betekent dit dat medewerkers beter ondersteund zijn en minder uitvallen, waardoor de dienstverlening stabieler blijft.
Zo bouwen we vandaag, door te investeren in medewerkers, aan de kwaliteit en continuïteit van morgen”
Vooruitkijken: kwaliteit van werk in de toekomst
De uitdagingen voor de komende jaren zijn groot: een vergrijzende beroepsbevolking, een krappe arbeidsmarkt en de opmars van technologie. ‘We zagen eerder al hoe innovaties zoals het ergonomiepak medewerkers ondersteunen in hun werk’, benadrukt Tieben. ‘Robots en digitale systemen kunnen veel, maar ze moeten medewerkers ondersteunen, niet vervangen. Technologie is een kans, maar je moet mensen wel ondersteunen om digitaal fit te maken én blijven. Alleen dan profiteert iedereen: de medewerker die zijn werk lichter en veiliger kan doen, en de opdrachtgever die kan rekenen op kwaliteit en continuïteit.’
‘Zo bouwen we vandaag, door te investeren in medewerkers, aan de kwaliteit en continuïteit van morgen’, besluit Tieben.
Dit artikel is gesponsord door Gom Schoonhouden.