De vraag verschuift van “Moeten we laadpalen plaatsen?” naar “Hoe faciliteren we het laden slim, efficiënt en toekomstbestendig?” Met Laden zonder Investeren biedt Eneco eMobility daar een oplossing voor.
Van investeren naar slim faciliteren
Traditioneel betekende laden op eigen terrein investeren, technische keuzes maken, leveranciers aansturen, storingen oplossen en budget vrijmaken. Voor veel facility- en fleetafdelingen kwam dat bovenop bestaande verantwoordelijkheden.
Met Laden zonder Investeren wordt het anders. Eneco eMobility licht toe: ‘Wij nemen het complete traject uit handen: van investering en installatie tot beheer en service. Voor organisaties betekent dat: geen kosten, geen technisch beheer en wel een professionele laadoplossing die klaar is voor de toekomst van elektrisch rijden.’
Wij nemen het complete traject uit handen: van investering en installatie tot beheer en service”
Urgentie voor facility en fleet
De transitie naar elektrisch rijden is niet langer iets voor de toekomst. Door aangescherpte klimaatambities, emissievrije zones en strengere Europese richtlijnen wordt elektrisch vervoer voor medewerkers, bezoekers en logistieke stromen de norm.
Facility- en fleetmanagers krijgen steeds vaker vragen vanuit de organisatie, zoals:
• Kunnen medewerkers laden op locatie?
• Hoe bereiden we ons voor op de EV-transitie van het wagenpark?
• Hoe voorkomen we gedoe met capaciteit, onderhoud en planning?
‘Een professioneel laadconcept is daarmee een sleutelonderdeel van toekomstbestendig mobiliteitsbeleid’, benadrukt Eneco eMobility.
Drie pijlers
Een succesvolle laadoplossing rust volgens Eneco op drie pijlers die in de praktijk het verschil maken tussen “laden omdat het moet” en laden als een soepele service:
1. Toekomstbestendige laadvoorzieningen
Een goede laadoplossing gaat verder dan vandaag faciliteren. Deze oplossing houdt rekening met groei van EV-gebruik, wagenparkvervanging, bezoekersstromen en veranderende regelgeving. Zo voorkom je dat je binnen twee jaar opnieuw moet investeren of uitbreiden.
2. Efficiënt gebruik van beschikbare capaciteit
Met slimme energiesturing wordt de bestaande netaansluiting optimaal benut. Wagenpark, bezoekers en medewerkers kunnen laden zonder dat een zwaardere aansluiting nodig is. Dat scheelt kosten en voorkomt vertraging door netcongestie.
3. Gebruiksgemak en service voor gebruikers
Heldere communicatie, goede ondersteuning, transparante tarieven en betrouwbare laadpunten bepalen hoe medewerkers en bezoekers het laden ervaren. Hoe minder frictie in het proces, hoe hoger de adoptie en tevredenheid.
Beheer en onderhoud
Het praktische voordeel voor facility en fleet: er komt geen extra werk bij. Het beheer, het onderhoud, de service en het oplossen van storingen ligt volledig bij Eneco eMobility: ‘Wij vormen één aanspreekpunt, één verantwoordelijkheid. Zo blijft de laadoplossing betrouwbaar, zonder dat interne afdelingen tijd, kennis of capaciteit hoeven vrij te maken.’

Praktijkcase: Armonea
Bij zorgorganisatie Armonea (met meer dan tachtig locaties) stond één vraag centraal: Hoe bied je medewerkers, bezoekers en zorgprofessionals laadmogelijkheden, zonder extra werkdruk of investeringen?
‘We wilden laadoplossingen zonder zelf te investeren of het onderhoud te dragen’, zegt Joachim Alsteens, directeur van Hestia, onderdeel van Armonea. ‘Eneco eMobility nam alles uit handen: van plaatsing tot beheer. Voor ons was dat de enige logische stap richting een duurzame toekomst.’
Door te kiezen voor exploitatie zonder investering werd laden een service-element dat past bij de gastvrije en moderne zorgomgeving van Armonea.
‘We merken dat onze locaties aantrekkelijker zijn geworden’, aldus Alsteens. ‘Bezoekers waarderen het gemak, medewerkers zien het als extra service. Het past bij wie we willen zijn: duurzaam, vooruitstrevend en mensgericht.’
Van verplichting naar waardevolle service
‘Waar laden ooit een technische uitdaging was, wordt het nu een onderscheidende service en een onmisbaar onderdeel van mobiliteitsbeleid’, benadrukt Eneco eMobility. ‘Het biedt gemak voor medewerkers en bezoekers, versterkt het werkgeversmerk én helpt organisaties voldoen aan duurzaamheidsdoelen. Wie kiest voor een exploitatiemodel zonder investering, kiest voor toekomstbestendig faciliteren zonder gedoe.’
Dit artikel is gesponsord door Eneco eMobility.







