Laadpalen voor je wagenpark - een haalbare optie?

Laadpalen voor je wagenpark - een haalbare optie?
Mathijs Huis in 't Veld van Revolt.

Het is natuurlijk een prima streven. Jij wilt je bedrijf duurzaam maken, en dus geef je je medewerkers een elektrische leaseauto. En omdat al die accu's moeten worden opgeladen, plaats je op het parkeerterrein ook enkele laadpalen. Nogmaals, een mooi idee. Maar is het ook uitvoerbaar?

Als Mathijs Huis in 't Veld van Revolt op bezoek gaat bij potentiële klanten, is er een vraag die hij regelmatig krijgt. "Zo'n werkgever wil dat zijn medewerkers hun auto's snel kunnen opladen, en dus vraagt hij om een zogenoemde DC-lader. Logisch, want daarmee krijg je zo'n accu binnen 3 kwartier vol, maar helaas… in 9 van de 10 gevallen is dit toch geen optie. Want de bestaande meterkast is eenvoudig niet geschikt.”

Als jij een aansluiting hebt van 50 Ampère, en je gebruikt daar al 40 van voor je reguliere bedrijfsactiviteiten, heb je eenvoudig geen capaciteit voor die 32 Ampère extra voor een laadpaal”

Volgens Huis in ‘t Veld  is dat ook logisch. “Veel van die meterkasten dateren uit de tijd dat er überhaupt nog geen elektrische auto’s rondreden – of hoogstens hybride modellen, met veel kleinere accu's. En het stroomverbruik van zo'n laadpaal is enorm, veel groter dan de meeste mensen beseffen. Als jij een aansluiting hebt van 50 Ampère, en je gebruikt daar al 40 van voor je reguliere bedrijfsactiviteiten, heb je eenvoudig geen capaciteit voor die 32 Ampère extra voor een laadpaal. Dan slaan dadelijk al je stoppen door, en zitten je medewerkers in het donker."

Nationaal netwerk

Daar komt nog bij dat zo’n meterkast tegenwoordig niet zo gemakkelijk valt op te schalen, Volgens Huis in ‘t Veld is ons nationale energienetwerk namelijk ernstig overbelast. "Tegenwoordig streeft iedereen naar duurzaamheid, en dat is natuurlijk prachtig. Maar door het toevoegen van al die wind- en zonneparken en elektrische apparatuur krijg je enorme pieken in de belasting van het netwerk. Tegelijkertijd kampen netbeheerders met een gebrek aan materiaal en personeel. Vandaar dat ze al een tijdje met heel veel uitroeptekens roepen dat er meer netwerkcapaciteit bij moet. En totdat dit is gerealiseerd, zullen ze jouw aanvraag voor een verzwaring van de aansluiting niet zo snel honoreren. Als je die nu indient, ben je waarschijnlijk eind 2023 aan de beurt.”

Speciale batterijen

Een forse drempel dus, die verouderde meterkasten. Wat zou Huis in ‘t Veld  de betreffende klanten adviseren? “Een optie is gebruikmaken van speciale batterijen. Het netwerk in Nederland heeft namelijk te maken met pieken en dalen. In de zomer, als alle zonnepanelen een topproductie afleveren, en het netwerk op een gegeven moment vol zit, gaat de prijs van stroom enorm omlaag. Maar ’s winters, als die zon nauwelijks schijnt, en de vraag enorm hoog is, zie je die prijs natuurlijk weer stijgen. Daarom zoek je naar manieren om stroom op te slaan, bijvoorbeeld met zo'n batterij. Die kan pieken in energie-opwek uitvlakken en het elektriciteitsnet ontzien. Daarmee kun je verzwaring of vervanging van het lokale net uitstellen of zelfs helemaal overbodig maken.”

Laadpalen revolt
Mathijs Huis in 't Veld: "Veel meterkasten dateren uit de tijd dat
er überhaupt nog geen elektrische auto’s rondreden."

Geschikt voor grote organisaties

Zo’n batterij is volgens Huis in ‘t Veld  met name geschikt voor grote organisaties. "Hij heeft een capaciteit van 250 kW, en dat is voldoende om 5 auto's mee op te laden. Dat klinkt goed, maar besef wel: de prijs van zo’n batterij ligt ruim boven de honderdduizend euro. Ja, het is ook mogelijk om hem te huren, maar dan heb je het al snel over minimaal € 7.500 per maand. Aan de andere kant, wat als je een bouwbedrijf bent, en je laat je medewerkers rijden met aanhangwagens gevuld met loodzware materialen? Dan heb je zo'n batterij echt nodig om dat elektrisch rijden mogelijk te maken. En dat elektrisch rijden, dat vormt weer een enorm pluspunt bij een aanbesteding. Juist overheidsorganisaties vinden dat enorm belangrijk.”

Slim opladen

Maar Huis in ‘t Veld  geeft het toe, voor veel mkb-ondernemers valt zo’n batterij buiten het budget. Deze klanten geeft hij een ander advies: slim opladen. "Waarom is het voor kantoormedewerkers noodzakelijk om een snellaadpaal neer te zetten? Ten eerste gebruiken hun auto’s veel minder energie dan zo’n busje met een volgeladen aanhangwagen. Ten tweede zitten die mensen vaak de hele dag in een kantoortuin, en dus hoeft hun auto niet binnen een uur te zijn opgeladen. En als het niet gaat om een kantoor, maar om een bouwbedrijf, heb je nog méér mogelijkheden. Want zo'n bedrijfsauto wordt meestal niet gebruikt voor het woon-werkverkeer, dus kun je dat opladen ook uitstellen tot 's nachts. In al deze gevallen zorg je voor veel minder piekbelasting, en kun je dus toe met minder vermogen in je meterkast."

Overweeg een abonnement

Nog een laatste advies voor iedereen die geïnteresseerd is in laadpalen: overweeg een abonnement. "Natuurlijk”, zegt Huis in ’t Veld, “je kunt die laadpalen ook gewoon kopen, maar dat kost je in één keer enkele tienduizenden euro's. En dat terwijl je ook kunt kiezen voor een maandelijkse abonnementsprijs van € 40 per stuk. Het grote voordeel daarvan: je houdt meer geld in kas voor de belangrijkste investering: de infrastructuur. Want ga maar na, die laadpalen zelf kun je regelmatig upgraden naar een hogere versie, en als je kiest voor een abonnementsysteem, zal dat ook automatisch gebeuren. Maar dat geldt niet voor het onzichtbare gedeelte, de bekabeling in de grond. Die valt veel moeilijker te vervangen. Zorg dus dat je daar budget voor beschikbaar houdt."

Capaciteit in jouw gebied

Meer informatie over aansluitingen van je meterkast kun je vinden op mijnaansluiting.nl. En op websites van netbeheerders staat een overzicht van de capaciteit per gebied. Daar kun je zien of je meer energie kunt afnemen, en of terugleveren van energie mogelijk is.

Dit artikel is gesponsord door Revolt.