Kracht schoonmaak is eenvoud (Bras, schoonmaakgroothandel VM Service)

Kracht schoonmaak is eenvoud (Bras, schoonmaakgroothandel VM Service)

In het Groningse Leek is al bijna dertig jaar een groothandel gevestigd in producten voor professioneel schoonmaakonderhoud. Leidraad bij het ondernemen is: 'Denken in eenvoud en het niet moeilijker maken…' Hard werken dus en gewoon doen.

Op het visitekaartje van directeur-eigenaar Cees Jan Bras (44) staat geen functie, maar cursief geschreven simpelweg ‘ondernemer’. Dat vraagt eigenschappen als durf, kansen zien en initiatieven nemen. Zo’n ondernemer is hij sinds 2005, toen Bras via de Kamer van Koophandel hoorde dat bij gebrek aan opvolging het in 1988 opgerichte VM (van De Vries en Mulder) Service te koop was, een groothandel in reinigingsproducten met een omzet van toen 653.000 euro. Bras was op dat moment al drie jaar aan het werk bij Wola in Groningen als verkoper in de sectoren recreatie en schoonmaakbedrijven.

Grootste zelfstandige schoonmaakgroothandel in het noorden

“Handelen zit in mijn bloed. Maar voor Wola was ik altijd onderweg, druk en nooit thuis. Een vaste plek en eigen baas, dat leek me wel wat.” Die vaste plek bevindt zich sinds 2009 op het bedrijventerrein van Leek. In het hart van het noorden: 500 meter van de provinciegrens met Drenthe en acht kilometer van die met Friesland. VM Service is gevestigd op een A1-locatie langs de A7 tussen Drachten en Groningen en beschikt over een vloeroppervlak van 1400 vierkante meter, die wat de ruimte betreft nog kan worden verdubbeld. In het magazijn liggen rond de 3500 producten opgeslagen: schoonmaakmachines, reinigingsmiddelen en hulp- en verbruiksmaterialen.

VM Service is onder meer dealer van Numatic, Excentr in Goes, Europroducts, Unger, Dimensio en betrekt de private label reinigingsmiddelen van Schmits Nederland in Almelo. Volgens Bras is zijn bedrijf de grootste zelfstandige groothandel in de noordelijke provincies, de grotere collega’s in de regio maken deel uit van groepen of ketens.

VM Service heeft 1000 kopende klanten

Het totale personeelsbestand van VM Service telt acht personen, inclusief directeur Bras. De afnemers zijn voornamelijk gevestigd in een kring van 40 tot 50 kilometer rond Leek en bestaan vooral uit rond de 1000 regelmatig kopende klanten. Schoonmaakbedrijven vertegenwoordigen ongeveer 60 procent van de omzet, de overige afnemers zijn eindverbruikers in de zorg, het onderwijs, recreatie en gemeenten. De distributie verloopt via het eigen vervoer. De enige medewerker in de buitendienst is Marga Schoemaker. Bras: “Zij is verantwoordelijk voor de actieve verkoop en het klantencontact. Verder zijn we alleen een beetje actief op Google. We doen niet aan adverteren en mailings. We werven nieuwe klanten doordat bestaande afnemers anderen over ons vertellen. Een tevreden klant praat namelijk graag, ook tegen potentiële klanten.Voor bezoekende afnemers is er in de showroom onze befaamde koffietafel met informele contacten. De gunfactor is hier veel sterker ontwikkeld dan in het westen en klantcontact is voor ons goud waard.”

Vuistregels voor schoonmaakbedrijven

In de samenhang tussen omzet en personeelsbestand zijn vuistregels voor zowel schoonmaakbedrijven als handelsondernemingen in deze sector. Die klopt in ieder geval voor de branche waarin VM Service opereert: één werknemer staat voor 250.000 euro omzet. “Dat gaat hier ook op. Dit jaar doorbreken we de omzetgrens van twee miljoen euro. De crisis is nogal aan ons voorbij gegaan. Alleen het jaar 2013 was voor ons wat minder. De omzet stijgt gestaag, met 8 tot 10 procent per jaar. In 2016 was dat echter 17 procent. Het klinkt misschien vreemd, maar dat heb ik eigenlijk liever niet. Een gematigde en regelmatige stijging maakt het beter mogelijk om te doen wat je de klanten belooft en zo bestaande omzet te behouden.”

Is naar zijn mening de rol van product-leverancier in de loop van de jaren veranderd?

“Ja, maar wel geleidelijk. Van het dozenschuiven naar meedenken op het gebied van ergonomie, productverpakking, instructie, het introduceren van nieuwe methoden en tijdsbesparing. Dat laatste speciaal in de sector schoonmaakbedrijven, want als de prijzen onder druk staan, gaat de factor tijd ondernemen een grotere rol spelen.”

Maar het toenemende inbesteden, in gang gezet door de overheid met de Rijksschoonmaakdienst, heeft ook effect op de leveranciersrol. “Net vandaag zijn we begonnen met hulp bij de opstart van een eigen schoonmaakdienst in twaalf scholen in de regio. Dat betekent uitleggen, demonstreren en begeleiden van hun eigen dienst. Voorheen beperkte zich dat tot het afleveren van materiaal aan het door de school gekozen schoonmaakbedrijf.”

Rol van schoonmaakbedrijf

Inbesteden hoeft niet te betekenen dat de rol van het schoonmaakbedrijf is uitgespeeld. De directeur van VM Service: “Daar kan het schoonmaakbedrijf in participeren door bijvoorbeeld al of niet tijdelijk het kader te leveren of de voorlieden en specialismen in te vullen als vloeronderhoud, diepreiniging en glasbewassing. Meerwaarde leveren, positief denken of omdenken: wat kan nog wel bij inbesteden? Omschakelen en zoeken naar wat nog wel kan, hebben we als VM vooral geleerd bij hulp aan SW-bedrijven.”

Wat merkt VM Service van de vraag naar groene en duurzame producten?

“Betrekkelijk weinig. Natuurlijk hebben we die reinigingsmiddelen en machines met een A-label, net als cradle-to-cradle-afvalzakken. Maar naar onze mening leeft dat meer in de buitenwereld en de media dan in de schoonmaak. Bij reinigingsmiddelen kiest men nog altijd voor een redelijke prijs en een aangenaam geurtje.”

Robotisering en digitalisering in de schoonmaak

Op de site van VM Service staat het nadrukkelijk: ‘Denken in eenvoud en het niet moeilijker maken. En ook niet ingewikkelder.’ Ondernemer Bras: “De kracht van schoonmaken is de eenvoud. Gewoon kijken, denken en doen. Robotisering en digitalisering rukken op in de schoonmaak, waardoor het wetenschappelijke de basis gaat overschaduwen. Robotisering en op afstand kunnen zien dat een handdoekrol op is, is mooi. Maar niet elk project is vergelijkbaar met Schiphol of de Jaarbeurs en 95 procent van het schoonmaakwerk ín duizenden gebouwen is nog altijd simpel: zelf kijken en dan doen.”

Jubileum

VM Service viert volgend jaar het 30-jarig bestaan. Hoe ziet de toekomst eruit? Komt er ook een 40-jarig jubileum? “Zoals het er nu naar uitziet wel. Er zal altijd een plek op de markt zijn voor een regionale leverancier, net als voor regionale schoonmaakbedrijven. We willen wel graag doorgroeien. In omzet, maar ook in de breedte met voorlichting en instructie, met de verkoop van gebruikte machines en de verhuur daarvan. En een technische dienst die voor eigen diensten machines keurt. Ik denk bij groei niet in de eerste plaats aan veel meer omzet, want kleine bedrijven hebben kleine zorgen en grote bedrijven grote zorgen. Ik kies voor een beperkte omvang met als onderscheidend vermogen een kennis- en passiegedreven uitstraling.”

Lees ook:
Schoonmaakgroothandel: De zaken zien er compleet anders uit