Visie grootste schoonmaakbedrijven: Hago vierde in 2018 haar 75e verjaardag

De cijfers van het marktonderzoek van Service Management zeggen veel. Maar niet alles. Want hoe kijken de  grootste schoonmaakbedrijven van Nederland naar het heden, verleden en toekomst? Deze keer Michel Möller, algemeen directeur van Hago Nederland. Volg Service Management op LinkedIn:

Hoe kijken jullie terug op 2018?

“2018 was het jaar waarin Hago haar 75e verjaardag vierde. We pakten groots uit met het Hago Family Festival. Voor alle Hago-medewerkers, hun partners en kinderen. Want we zijn en blijven een familiebedrijf.

Het was ook het jaar van de verdere segmentering. Sinds vorig jaar weten ook onderwijsinstellingen, kantoren en evenementenlocaties bij welke specialistische partner ze voor schoonmaak moeten zijn: Hago Offices, Hago Onderwijs, Hago Industry en Hago Leisure & Events. De segmentatie stelt ons in staat om meer met onze klanten te ontwikkelen, samenwerkingen op te zetten en onze aandacht volledig te richten op de processen van de klant. We denken steeds meer outside-in.

De eerste effecten van meer focus op een specifieke branche zijn zichtbaar. Zo breidde het segment onderwijs haar portfolio verder uit met de gunning van onder meer Deltion College, Hogeschool Utrecht en Universiteit van Amsterdam. Klanten die onze aanpak, waarin onderwijsparticipatie, samenwerking en leerprestaties verhogen centraal staan, waarderen. Ook het segment Leisure en Events verwelkomde een referentie van naam: Ziggo Dome. Het zijn vooral de –vanuit de werkvloer bedachte- slimme oplossingen voor de flexibele inzet van personeel en het bieden van transparantie over kosten die Ziggo over de streep trokken. Neemt niet weg dat we er vol voor moeten blijven gaan.

De markt is competitiever dan ooit. Aan ons de taak de markt te overtuigen van onze toegevoegde waarde door letterlijk -vanuit de segmenten en de regionale organisatiestructuur- en figuurlijk dicht op onze klanten én onze medewerkers te zitten. Alleen zo blijven we heel bewust dichtbij onze klanten en medewerkers werken vanuit de regionale structuur en regionale kennis die we in de afgelopen jaren hebben opgebouwd. Hierdoor zijn we in staat de verwachtingen van onze klanten–met de diversiteit in grootte en vraagstukken die zij hebben–te overtreffen. Ik heb er voor het komend jaar dan ook alle vertrouwen in dat de gekozen nieuwe koers, de juiste is.”

Wat is jullie verwachting voor 2019 en verder?

“We hebben de koers van Hago voor de komende jaren duidelijk in beeld. Vebego wil in 2025 dagelijks een positieve impact hebben op tien miljoen mensen. Daar speelt Hago natuurlijk een grote rol in. Door focus aan te brengen op segmenteren spreken we de taal van de klant nog beter. We werken op basis van expertise, vanuit de klant gedacht. En door nog dichter tegen onze klanten aan te kruipen voegen we nog meer waarde toe aan hun resultaat.

Ook willen we meer verduurzamen. Op het gebied van het milieu en zeker ook waar het gaat om mensen. We weten wat we moeten doen om goed schoon te maken. Maar we willen meer bieden. Meer impact hebben. Door te zorgen voor meer en beter werk voor onze medewerkers én door met klanten in gesprek te gaan over hoe het nog schoner kan. Denk aan zerowaste-kantoren, verlagen van de milieubelasting door te werken met duurzame middelen en materialen, verlaging van werkdruk door meer digitalisering, het aantal rijbeweging terugdringen door meer online contact. Want schoon is van iedereen.”

Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?

“Grootste uitdaging waar wij en al onze collega-schoonmaakbedrijven voor staan is de groeiende krapte op de arbeidsmarkt. Die wil Hago het hoofd bieden door zich onder meer in te zetten voor meer en beter werk. Schoonmakers kunnen meer dan alleen schoonmaken. We zetten ons in voor afwisselend werk, gezond werk. Een baan met meer werkplezier, die genoeg uren omvat voor een fatsoenlijk inkomen. Zo houden we onze collega’s duurzaam inzetbaar.

Lees ook: 15 manieren om goed personeel te vinden én te behouden

Naast een diversificatie van taken, zet Hago de komende jaren ook in op een nieuwe manier van recruitment, met een eigen sourcing-platform. Schoonmakers vinden wordt een uitdaging en de mensen die we al in dienst hebben, willen vaak graag meer uren werken. Op basis van die gegevens hebben we een online platform ontwikkeld, waarop schoonmakers zelf kunnen intekenen op extra uren en diensten bij eigen of bij andere opdrachtgevers. Uitdagingen als krapte op de arbeidsmarkt zien we juist als kansen. Door onszelf continu te blijven verbeteren genereren we nieuwe inzichten en blijven we onszelf structureel verder ontwikkelen. Een voorbeeld hiervan is ons eigen sourcing-platform waarmee we invulling geven aan waar we voor staan: meer en beter werk. Eén van de redenen dat we met vertrouwen uitkijken naar de toekomst.”

In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“We zien volop kansen voor Hago in de nabije toekomst. Onder meer samen met sterke zusterbedrijven als Yask, Fortron, Alpheios en Returnity kan Hago van een nog veel grotere betekenis zijn bij opdrachtgevers. Kijk bijvoorbeeld naar ROC van Amsterdam, waar we een intensieve samenwerking met de cateraar hebben opgezet door cateringondersteuning te bieden. Maar ook verzorgen we de groenvoorziening in de panden, repro-dienstenen post & interne logistiek. Of naar Eneco, waar we inzetten op een samenwerking met Returnity om het percentage restafval aanzienlijk terug te dringen.”

Welke mogelijkheden zien jullie in social return?

“Social return blijft belangrijk voor ons. En juist in tijden van arbeidsmarktkrapte zien we mogelijkheden voor social return: we hebben mensen harder nodig dan ooit. We zoeken dan ook steeds nadrukkelijker naar samenwerkingsverbanden. Steeds meer opdrachtgevers vragen een steeds hoger percentage inzet van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Waar dat voorheen meestal om 5 procent inzet ging, zien we steeds vaker percentages als 30 procent. Met ons zusterbedrijf Balanz Facilitair -specialist in inzet en coaching van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt- voldoen we samen aan die vraag vanuit de markt. We doen het niet enkel vanuit een verplichting die de overheid oplegt. We doen het ook vanuit noodzaak richting de toekomst én vanuit de intrinsieke motivatie dat er voor iedereen werk is.

Vebego heeft inmiddels al ruim 4500 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Hago heeft in lijn met moederbedrijf Vebego als enige schoonmaakbedrijf van Nederland de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties omarmd als duurzame ontwikkelingsagenda. Vebego heeft acht speerpunten gekozen uit de in totaal 17 doelen. Primair richt Vebego op SDG 3 (goede gezondheid en welzijn) en op SDG 8 (eerlijk werk en economische groei), vanuit de overtuiging dat de ruim 35.000 medewerkers van alle Vebego bedrijven in een prettige omgeving werken en eerlijk werk hebben met goede arbeidsomstandigheden en begeleiding. Inzetten op social return hoort daar ook bij. De SDG’s vormen de verbinding met wat wij als familiebedrijf willen bereiken: schoon is van iedereen!

”Welke mogelijkheden zien jullie in digitalisering?

“Tal van voorbeelden uit onze dienstverlening gaan over meer impact maken, zoals dat ook geldt voor data-driven schoonmaak. De ontwikkelingen op dit gebied gaan snel. We zien ook veel mogelijkheden. Maar de kunst is om de juiste data te verzamelen, filteren en analyseren. De balans vinden tussen data verzameling die tot nieuwe inzichten leidt en data die direct waarde toevoegt aan onze klanten en medewerkers vinden we belangrijk. Verwachtingen van de klant overtreft Hago als het facilitaire data combineert met andere (gebouw)data en zo het gedrag van gebruikers en bezoekers van een kantoorpand, onderwijsinstelling of zorgorganisatie, reizigers in de trein, of passagiers op Schiphol kan voorspellen.

Lees ook: Digitalisering schoonmaak: sensoren, software en robots

Data-driven schoonmaak past helemaal in waar we ons dit jaar sterk voor maken: niet harder werken, maar slimmer werken. Dat doen we om meer impact te bereiken én om het meest veelzijdige schoonmaakbedrijf van Nederland te blijven. Het was Ton Goedmakers zijn missie in 1943 en het is het vandaag de dag nog steeds: Schone kantoren, schone ziekenhuizen, schone treinen, schone luchthaven, schone fabrieken, schone scholen en universiteiten… We gaan er vol voor, want ook de komende 75 jaar geldt wat mij betreft: schoon is van iedereen.”

Lees ook:
Marktonderzoek 2018: De consolidatie zet door
Visie grootste schoonmaakbedrijven: Krappe arbeidsmarkt is absoluut de grootste uitdaging