EW behaalt derde trede op Prestatieladder Sociale Ondernemen

EW behaalt derde trede op Prestatieladder Sociale Ondernemen

EW Facility Services heeft zichzelf geplaatst op de derde trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Ze hebben deze onderscheiding behaalt door op verschillende manieren eerlijke en gelijke kansen te bieden aan iedereen die bij de organisatie werkt of wil werken.

De PSO is een kwaliteitskeurmerk van TNO dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties zich bezighouden met sociaal ondernemen. Denk hierbij aan het bieden van kansen voor kwetsbare groepen mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Trede drie is de hoogste kwalificatie op de ladder. Organisaties op deze trede zijn koploper in het bieden van werkgelegenheid aan de PSO-doelgroep.

Plek voor iedereen

EW mag zichzelf nu dus officieel rekenen tot één van deze koplopers. Een prestatie waar ze terecht trots op zijn. Op de website laten ze weten: “Wij willen voor kwetsbare groepen de afstand tot de arbeidsmarkt verkleinen. We zijn ervan overtuigd dat er voor iedereen een plek is met zijn of haar unieke talenten. Met onze facilitaire diensten vormen wij hiervoor een zeer geschikt werkveld. Als werkgever voor ruim 3500 mensen hebben wij hierin ook een voorbeeldfunctie.”

Denken in oplossingen

Om de derde trede te bereiken, moeten organisaties voldoen aan de PSO-norm. Deze is gebaseerd op wet- en regelgeving en op de landelijke Werkgevers Enquête Arbeid van TNO. Maar de PSO-methode stimuleert bedrijven daarnaast de norm op een duurzame manier te realiseren. EW doet dat door het werk te realiseren om de medewerkers uit de doelgroep heen. De medewerker en zijn of haar behoefte staat dus centraal en de organisatie kijkt samen met de medewerker hoe zij die behoeften kunnen realiseren. Ze gaan daarbij altijd uit van de mogelijkheden die de medewerker heeft, in plaats van eventuele beperkingen. Denken in oplossingen, zo luidt het credo.

Maatwerk

Voor de audit van de PSO zijn meerdere medewerkers van EW geïnterviewd, waaronder Wajongers, collega’s uit Oekraïne en stagiairs. Ook uit deze gesprekken bleek dat inclusiviteit en diversiteit breed gedragen en ingebed zijn in de organisatie. “De medewerkers waren enthousiast over hun werk, mede door het mensgerichte aspect en het maatwerk dat wordt ingeregeld. Daarnaast zijn werkprocessen, van indiensttreding tot aan begeleiding op de werkvloer, goed ingericht.”

Maaike Ligtenstein-van Bree, HR Directeur van EW, vertelt: “Of iemand een Wajonger, langdurig werkeloos of 56-plusser is, we kijken naar de mogelijkheden die iemand heeft en bieden daar een passend takenpakket voor aan. We werken hierin samen met diverse partners. Het geeft energie als we zien dat kandidaten opbloeien door ze weer aan het arbeidsproces te laten deelnemen en vertrouwen te geven. Op deze manier hebben we in de afgelopen jaren al veel mensen geholpen om weer echt een plekje te bemachtigen in de maatschappij.”