Goede KPI's voor schoonmaakcontracten

Goede KPI's voor schoonmaakcontracten

Goede afspraken maken bij dienstverlening is essentieel. Maar hoe weet je of de prestaties goed gaan of wat minder? Dat kan door ze te meten. Het SMART vastleggen van de prestaties gebeurt in key performance indicatoren (KPI).

Facto zette op een rijtje wat volgens de Handreiking Contractmanagement van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag goede KPI's zijn om te gebruiken in een schoonmaakcontract:

  1. Het medewerkerstevredenheidsonderzoek, al dan niet gekoppeld aan 2 en/of 3.
  2. Het gebruikerstevredenheidsonderzoek.
  3. De (RAS-) werkdrukmeting met als onderdeel het contact met de leidinggevende (van belang voor de werktijden en -volgorde).
  4. Een aan de voorkant gedefinieerde maximale werklast voor medewerkers samen met e.
  5. Een gefixeerd aantal uren, aangeleverd door de opdrachtnemer. Daarmee voorkom je dat werknemers ineens meer werklast krijgen.
  6. De duurzame inzetbaarheid van medewerkers.
  7. Het rendement c.q. de bruto marge van de opdrachtnemer.
  8. De beoogde toegevoegde bijdrage op het contract.
  9. Kwaliteitsmetingen conform objectiveerbare systemen en methodieken uitgevoerd en
  10. De efficiëntie, waarbij de inspanning in verhouding met de kwaliteit moet zijn.