Heerlijk bewust eten: 'De Mediterrane beleving is ons hoofdingrediënt'

Heerlijk bewust eten: 'De Mediterrane beleving is ons hoofdingrediënt'

In de Italiaanse keuken gaat het niet alleen om de ingrediënten, maar ook om de beleving. Om de cultuur rondom eten. De missie van Cirfood, een Nederlands cateringbedrijf met Italiaanse roots, is om de levensstijl van mensen te verbeteren, op een spontane en gezellige manier, met het Mediterrane dieet als kompas. En dat is niet zomaar een dieet, maar Unesco erfgoed.

“Met onze gerechten willen we een positieve verandering creëren”, zegt Olivier Michils, international head of product & concept bij Cirfood. “We willen mensen samenbrengen en op een gezonde manier verwennen. De transformerende kracht van onze concepten uit zich in gevarieerd eten, dat de seizoenen volgt en barst van de smaak en voedingsstoffen. De Mediterrane beleving is ons hoofdingrediënt, waarbij het samenkomen en elkaar ontmoeten onder genot van een heerlijke maaltijd de basis vormt.”

Marketingmanager Pieter Vader knikt instemmend. “Als Nederlandse cateraar met Italiaanse roots serveren wij al het goede van de hele Mediterrane keuken, waaronder de Italiaanse, en dan zeker niet alleen pizza en pasta. Als voorloper in de eiwittransitie investeren wij bovendien volop in de innovatie van zowel onze producten als equipment. We zijn dan wel een jong bedrijf, maar staan op de sterke schouders van de grootste contractcateraar van Italië.”

Smaak en keuzevrijheid

Cirfood verzorgt de catering in grote kantoorpanden (van onder meer KPN, Talpa en NWO) en onderwijslocaties in het mbo, hbo en op universiteiten. Vader: “Wij vinden dat iedereen recht heeft op goed eten en drinken. Onze dagelijkse maaltijd is veel meer dan het tot ons nemen van voeding. Eten en drinken staan voor traditie, innovatie, gezondheid, welzijn en verantwoordelijkheid. In één woord: cultuur. Arbeidsvitaminen zijn niet alleen cruciaal voor de productiviteit, ook de sfeer op de werkvloer en in het studielokaal verbetert erdoor.”

Onder het mom ‘Feed the future’ stimuleert dit bedrijf een gezonde levensstijl, zonder mensen te dwingen. “We maken bewuste keuzes alleen makkelijker”, legt Vader uit. “Smaak is altijd het uitgangspunt, het moet lekker zijn, samen met keuzevrijheid; we willen mensen nergens toe verplichten. Maar wij zijn wel in staat die gezonde alternatieven te leveren. Met één druk op de knop kunnen wij bijvoorbeeld een vegetarische maandag introduceren.”

Samen aan tafel

Michils haakt in: “Het moet geen ‘gezondheidsshow’ worden, maar een totale ervaring waar mensen die gezonde, gevarieerde en duurzame maaltijden als iets spontaans ervaren. Liever gebruiken we onze expertise en creativiteit om eerlijk te verleiden. De kunst daarbij is een smaakvolle presentatie van die gerechten, waarbij we de gezonde aspecten veel meer visualiseren dan het minder gezonde eten of het vlees. De uitdaging daarbij is dit eten laagdrempelig te maken, in de wetenschap dat zeker voor studenten de prijs heel bepalend is voor hun keuze.”

Met oog op het juiste, passende aanbod benadrukt Pieter Vader het belang van echte partnership met de klant. “De samenwerking die we met onze opdrachtgevers aangaan, is meer dan een contract. Veel meer. Samenwerken en samen werken is voor ons de basis in de relaties die we starten met onze opdrachtgevers. De beste creaties ontstaan wanneer we samen aan tafel gaan. Daar worden niet alleen wij extra gelukkig van, maar uiteindelijk natuurlijk ook de ‘eindklanten’, de werknemers en studenten.”

Duurzame keuzes

Duurzaamheid is daarbij een van de leidende waarden van deze contractcateraar en horecaspecialist. Op alle relevante aspecten van service en ketensamenwerking is Cirfood gecertificeerd. Met als kroon op het werk het vorig jaar ontvangen Platinum-certificaat van EcoVadis. Deze status volgde na een 360°-beoordeling met 21 criteria op het gebied van milieu, arbeids- en mensenrechten, ethiek en duurzaam inkopen. Vader: “En onlangs hebben we de PSO-ladder 3 behaald. Duurzaamheid is een belangrijke pijler in ons denken en doen. In alles wat we doen, wegen we ons gedrag van vandaag af in het effect op de toekomst. We geven terug wat we nemen en stimuleren onze relaties in hun duurzame keuzes. ”

Dit artikel is gesponsord door Cirfood.