De duurzaamheidsstrategie van Compass Group: 'NuLA is onze groene draad'

De duurzaamheidsstrategie van Compass Group: 'NuLA is onze groene draad'
Jacqueline van Beek: "Onze missie? Opdrachtgevers ondersteunen in hun weg naar nul."

Compass Group sloeg ruim een jaar geleden een andere weg in. Nieuwe directie, andere strategie. In die strategie staat NuLA centraal. Het uitgangspunt? Samen bewegen naar 0. Nul verspilling in alle aspecten van de dienstverleningsketen; zero emission, zero waste en dus zero footprint. Jacqueline van Beek, Operationeel Directeur Nederland Compass Group, blikt terug. En kijkt vooruit. "Het landt heel goed."

De ambitie spatte er vanaf in april 2021. Compass Group presenteerde haar splinternieuwe duurzaamheidsstrategie NuLA. Een concept dat werd geadopteerd van Compass Group Australië, dat NuLA succesvol binnen Westpac Bank Sydney had toegepast. “Binnen food, binnen services en hier op kantoor geven we de strategie dag in, dag uit vorm. In alles wat we doen staat het centraal, en iedere dag zetten we samen met opdrachtgevers stapjes naar nul. Nul verspilling als het gaat om talent, om vitaliteit en nul verspilling van grondstoffen en milieu. We stellen ons iedere dag de vraag; hoe kunnen wij het morgen beter doen? Hoe kunnen wij de bewustwording bij medewerkers, opdrachtgevers en eindklanten vergroten? Hoe kunnen wij ieders talent optimaal benutten? We noemen NuLA dan ook wel de groene draad in onze activiteiten”, legt Van Beek uit.

De ijkpunten

Duurzaamheid is de aanjager voor ESFM, het facility label binnen Compass Group Nederland. Van Beek: “Strategische keuzes zijn essentieel om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de klant. Om doelen te bereiken worden teams getraind, worden ijkpunten samen met opdrachtgevers bepaald, worden concepten geïntroduceerd en begeleidt Compass gefaseerd duurzame initiatieven die bijdragen aan de contractdoelstellingen.”

Jacqueline van Beek: "In alles wat we doen staat NuLA centraal."
Jacqueline van Beek: "In alles wat we doen staat NuLA centraal."

Daarbij staat de medewerker centraal en de aangeboden diensten zijn op hen gericht, stelt Van Beek. “We zien dat het gedachtengoed heel goed landt, vooral bij jongeren. Voor de generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010, red.) bijvoorbeeld is duurzaamheid, en de ambities op dit thema, een belangrijke reden om bij ons te komen werken.”

Werk resultaatgericht

Als zij verder kijkt naar de successen die zijn geboekt, dan wordt duidelijk dat opdrachtgevers het ‘een verademing vinden’ dat Compass hen helpt in het zetten van de juiste stappen. “Op het gebied van voeding liggen er uitdagingen. Hoe maak je de omslag van dierlijk naar plantaardig? Maar ook op het gebied van Facility Management zijn er uitdagingen. Ons advies? Werk resultaatgericht en ga in een pand slimmer om met het energieverbruik, denk hierbij ook aan afval- en waterbeheer. De behaalde resultaten en bezuinigingen maken wij publiekelijk zichtbaar. Dit houdt ook de medewerkers betrokken.”

De samenwerkingen

Compass initieert samen met de opdrachtgever zelf nieuwe concepten, maar zoekt ook nadrukkelijk de samenwerking op. “Met een traditie in gastvrijheid, verzorgen wij naast de catering ook schoonmaak en receptie via self-delivery. De overige services kopen wij in. Onze partners moeten dezelfde belangen nastreven om de duurzaamheidsdoelstellingen zo groot mogelijk te maken. Duurzaamheid binnen Facility Management is vooral mogelijk wanneer alle partijen zich op dezelfde golflengte bevinden en gezamenlijk op zoek gaan naar passende oplossingen”, verklaart Van Beek.

Communicatie is key

In totaal heeft Compass Group inmiddels zo’n 25 allianties, die allemaal het snijvlak raken tussen milieu, mens en maatschappij aan de ene kant en het duurzaamheidsthema aan de andere kant. “Per opdrachtgever kijken wat waar nodig is. En waar de klant de focus wil leggen. En iedereen pakt het ontzettend goed op, wat aan de ene kant ook wel weer logisch is. Je kunt sustainability namelijk niet negeren. Maar het te belerend, te opdringerig opleggen, dat werkt niet. Wij kijken daarom heel goed hoe wij elkaar, Compass en de opdrachtgever, kunnen versterken en hoe we de community er bij kunnen betrekken.

"Communicatie is bij dat laatste key. Hoe breng je de boodschap? En hoe landt die uiteindelijk? Daar besteden we veel tijd en aandacht aan, en dat monitoren we nauwkeurig. Het is namelijk essentieel voor het slagen van een nieuw duurzaam concept of nieuw duurzaam initiatief.”

Meer een samenspel

Het is een hele andere manier van opereren, erkent Van Beek. “Vroeger was het; u vraagt, wij draaien. Nu is veel meer een samenspel, en zijn wij adviserend. Er verandert namelijk zoveel, zowel op het gebied van voeding als in de services die duurzamer kunnen, dat de opdrachtgever het ook niet altijd meer weet. Ze zoeken een expert, wij zijn die expert.”

En die opdrachtgevers zijn divers. Van de grote multinationals tot de kleinere, lokale ondernemingen. “Bedrijven die de ‘groene weg’ al zijn ingeslagen, maar ook partijen die nog niet zo ver zijn. Ook die trekken we er graag bij.” Daarbij is NuLA volgens Van Beek een dynamisch gedachtengoed. “Wij maken optimaal gebruik van onze impact en innovatiekracht als wereldwijd IFM specialist. Recent hebben wij bijvoorbeeld onze eigen, duurzame koffieboon geïntroduceerd, en wij hebben inmiddels een lijn duurzame schoonmaakmiddelen. We zetten continu nieuwe stappen, initiëren nieuwe duurzame initiatieven en ondersteunen hiermee opdrachtgevers in hun weg naar nul.”

Dit artikel is gesponsord door Compass Group.