Belgische Glowi neemt Nederlandse facilitaire dienstverlener Blue Groep over

Belgische Glowi neemt Nederlandse facilitaire dienstverlener Blue Groep over
v.l.n.r.: Elly Huysmans (Bestuurder, Glowi); Jo Mellemans (Voorzitter Raad van Bestuur, Glowi); Ellenie Kagiorgis (Director Staffing Solutions Blue Groep); Ilia Radder (Director Strategy Blue Groep); Hannah Spaepen (CEO, Glowi); Peter Kooijman (Director Facility Management, Blue Groep)

De Belgische marktleider in huishouddiensten Glowi neemt de Nederlandse facilitaire dienstverlener Blue Groep over. Dat heeft het bedrijf onlangs bekendgemaakt. Met deze overname zet het Belgische bedrijf de eerste stap over de grens in haar ambities in internationale groei.

Blue Groep levert een breed scala aan facilitaire diensten en personeelsoplossingen. Voornamelijk in de Randstedelijke gebieden rond Den Haag, Amsterdam en Rotterdam is Blue Groep actief. Het bedrijf maakte het afgelopen jaar een sterke omzetgroei door en verwacht deze door te trekken. Hun groeistrategie komt sterk overeen met die van Glowi, wat de twee partijen uiterst compatibel maakt. Daarbij bezit Blue Groep een goed gepositioneerd klantenportfolio dat Glowi ambieert.

Duurzaamheid en welzijn

CEO van Glowi Hannah Spaepen vertelt: “De overname past in onze uitbreiding van diensten en de internationalisatie die we ambiëren. Met deze stap halen we een bedrijf erbij dat enerzijds onze waarden en ondernemerschap deelt en anderzijds een uniek klantenportfolio heeft: een zeldzame combinatie van private en semipublieke klanten.”

De focus van Blue Groep ligt sterk op duurzaamheid, medewerkerswelzijn en het behalen van relevantie certificeringen en accreditatie. “We delen het ondernemerschap, de aandacht voor het welzijn van het personeel, het oog voor duurzaamheid en het aanbieden van innovatieve oplossingen”, zegt Jo Mellemans, voorzitter van de raad van bestuur van Glowi. “Ook op de Belgische markt kunnen we leren van de aanpak in Nederland. En vice versa.”

Grote klanten

Blue Groep weet al sinds de oprichting in 2004 veel groei te realiseren. Tot 2020 deden ze dit vooral door verschillende overnames. Sinds die tijd groeien ze autonoom verder door (semi)overheidsaanbestedingen en gerichte marktactiviteiten. Ze hebben dan ook klanten in de (semi)overheid, de zorg en productie. In het protfolio vind je onder andere klanten als het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Haga Ziekenhuis, Alphen aan den Rijn en Haag Wonen. “Blue Groep wil constant innoveren met de beste medewerkers die vanuit de kernwaarden respect, integriteit en openheid met passie werken om onze klanten optimaal te bedienen”, beaamt CEO van Blue Groep Jan Radder.

Mensen ontzorgen

Niet alleen Blue Groep wist te groeien via deze buy & build strategie. Ook Glowi houdt deze groeistrategie aan en wist daarmee te groeien tot een kleine 10.500 medewerkers en 89 vestigingen in Vlaanderen. Ze zijn vooral bekend door het Poetsbureau, een bedrijf dat huishoudhulp aanbiedt via dienstencheques. Glowi is dan ook voornamelijk een aanbieder van verschillende diensten om  mensen te ontzorgen, zowel particulier als zakelijk. Daarnaast heeft Glowi aanvullende diensten in de markt gezet zoals Glowi Jobs (HR-uitzendbureau) en Glowi Facilities (onderhoudsdiensten voor bedrijven).

Meer overnames

De overname van Blue Groep is dus niet de eerste overname van Glowi en zal ook de laatste niet zijn. Eerder dit jaar namen ze al expert in employer branding, werving en selectie CaptainWork over. Ook heeft het bedrijf de intentie gedeeld dienstenchequebedrijf Easy Life over te nemen. Mellemans: “In het kader van onze actieve buy & build strategie die we volop aan het uitrollen zijn, staan er nog verschillende overnames gepland.”

Lees ook: