De zelfrijdende bezorgrobot Lotte gaat het parkteam ondersteunen bij het bezorgen en ophalen van linnengoed in de recreatiewoningen. Landal Landgoed ’t Loo heeft hiermee de primeur van de eerste zelfrijdende robot op een Europees vakantiepark. Voor het team van Novon is de hulp een welkome aanvulling, want hierdoor hebben de medewerkers meer tijd om zich te richten op andere taken. Leuk detail: er rijden wereldwijd slechts 25 van deze robots en dit is de eerste in Nederland.
De pilot is ontstaan dankzij een samenwerking van Landal GreenParks, schoonmaakorganisatie Novon, technologieontwikkelaar Dutch Automated Mobility en producent van robotvoertuigen Clevon uit Estland. Achterliggende gedachte is om de hospitality services met technologie te versterken. Sander Sebastian Agur, CEO van Clevon: “Onze robots zijn een nieuwe stap in het gastvrijer en efficiënter maken van vakantieparken. Ze voeren verschillende werkzaamheden uit, van het bezorgen van schoon linnengoed of gereedschap tot het assisteren bij diensten, waardoor het personeel zich kan richten op wat belangrijk is – de gasten.” Feedback uit de pilot wordt gebruikt om de autonome technologie verder te verfijnen. Uiteindelijk streven is om bezorgrobots op meer plekken en in meerdere vakantieparken van Landal GreenParks in te zetten. De testfase eindigt midden februari 2024.
Helpen in restaurant
Landal werkt al geruime tijd met de inzet van digitalisering en robotisering om het werk gemakkelijker, beter en leuker te maken en medewerkers te ontlasten bij werkzaamheden. Zo worden ze ingezet in restaurants van de vakantieaanbieder om het bedienend personeel te ondersteunen.