Pat Schottler (Tennant) over toekomst schoonmaak: "Verandering zit eraan te komen"

Pat Schottler (Tennant) over toekomst schoonmaak: "Verandering zit eraan te komen"

Wat ligt er voor de schoonmaakbranche op de horizon? Schoonmaakmachineleverancier Tennant praat erover met vicepresident marketing van Tennant Pat Schottler. "Ook al is het onmogelijk om de toekomst van de schoonmaak volledig te voorspellen, recente innovaties, trends en uitdagingen laten zien dat verandering eraan zit te komen."

Schottler ziet de schoonmaakbranche vanuit veel verschillende hoeken, zoals sales, marketing, productie, ontwerp en support services. Daardoor heeft hij een goed beeld van wat er gebeurt in de branche en ziet hij dat schoonmaakprofessionals hard werken aan het benutten van kansen op gebieden als slimme technologie en efficiëntie.

Automatisering is key

Volgens Schottler moeten schoonmaakorganisaties inzetten op innovatie. Datagedreven werken en automatisering kunnen namelijk de oplossing zijn om de basis efficiënter te maken. Denk aan consistentie van de schoonmaakkwaliteit, borging, personeelstekorten en de gestegen kosten. "De industrie focust niet meer alleen op de schoonmaakbeleving, maar ook op schoonmaken voor de verbetering van de gezondheid. Dit is sterk naar voren gekomen tijdens de Covid-19 pandemie. De pandemie heeft het belang benadrukt van 'echt schoon' in elke gedeelde ruimte. Schoonmaakmedewerkers moesten meer ruimtes grondiger schoonmaken. Dat terwijl het budget voor de schoonmaak gelijk bleef of zelfs lager werd, door gestegen personeelskosten en het personeelstekort."

Extra handen en data

Hoe kan automatisering helpen bij deze ontwikkeling? "Met aanhoudende personeelstekorten en een hogere verwachting van de schoonmaakkwaliteit, kunnen autonome schoonmaakrobots de schoonmaakmedewerker helpen met taken", aldus Schottler. "Dat gebeurt ook al. Deze machines storten zich bijvoorbeeld op de voeren, waardoor schoonmaakmedewerkers hun handen vrij hebben voor complexere taken. Ook voorzien veel machines in data van hun werkzaamheden die gebruikt kunnen worden voor de borging van de kwaliteit van de schoonmaak."

Lees het hele interview >>

Lees ook:

ICS werkt met datagedreven schoonmaakprogramma bij Heijmans

ICS werkt met datagedreven schoonmaakprogramma bij Heijmans

Afgelopen maand heeft ICS het datagedreven software systeem Optimize ingezet bij opdrachtgever Heijmans. Na het draaien van verschillende pilots is het programma klaar om geïmplementeerd te worden bij opdrachtgevers. Heijmans is een van de eerste klanten waar ICS Optimize inzet voor datagedreven schoonmaak.

Schoonmakend Nederland biedt leden meer inzicht met data

Schoonmakend Nederland biedt leden meer inzicht met data

Schoonmaakbranchevereniging Schoonmakend Nederland wil haar leden helpen met het inzetten van data om hun dienstverlening verder te optimaliseren. Daarom hebben ze Creates in de arm genomen. De digitale partner gaat de leden van Schoonmakend Nederland met behulp van Microsoft Fabric en hun standaard B2B (leden)portaal met Power BI embedded voorzien van een gepersonaliseerde marktmonitor.

VSR-webinar: "Beter uit met minder metingen en meer focus op welzijn en werkgeluk"

VSR-webinar: "Beter uit met minder metingen en meer focus op welzijn en werkgeluk"

Wat is het effect van schoonmaakmetingen op schoonmakers, eindgebruikers en opdrachtgevers? Tijdens het webinar 'De schoonmaakbranche breed uitgemeten' stond de impact van meetmethodes in de schoonmaakbranche centraal. Aan de hand van verschillende thema's en stellingen gingen de tafelgasten met elkaar en met deelnemers via de chat in discussie.

Woon VSR-webinar 'De schoonmaakbranche, breed uitgemeten' bij

Woon VSR-webinar 'De schoonmaakbranche, breed uitgemeten' bij

Vorige week deelden we de aanmeldlink al, maar nu is er meer informatie bekend over het VSR webinar meten en mensen. Het webinar genaamd 'De schoonmaakbranche, breed uitgemeten' gaat over de impact van meetmethoden in de schoonmaaksector op de schoonmaker, eindgebruiker en opdrachtgever.