Dyson biedt duurzaam en kostenbesparend alternatief voor papieren handdoeken

Dyson biedt duurzaam en kostenbesparend alternatief voor papieren handdoeken

Elke grote organisatie die nu nog gigantisch veel papier verbruikt, ontkomt er niet aan om te verduurzamen. Dat stelt Jason van den Broek, head of sales bij Dyson. "Bij een grote organisatie worden jaarlijks miljoenen papieren handdoeken gebruikt om de handen te drogen. Ze moeten zich bewust worden van het feit dat ze daarmee een grootverbruiker zijn."

“Het gebruik van papier wordt een no-go”, zegt Van den Broek. “Met onze handdrogers bieden wij een innovatie die het gebruik van papier overbodig maakt. Dyson geeft organisaties hiermee de mogelijkheid om een duurzaamheidsstap te zetten. Een onderwerp dat ons nauw aan het hart ligt.”

Goedkoper en duurzamer alternatief

Traditioneel waren handdrogers allemaal warme-luchthanddrogers, benadrukt Van den Broek: “Die verbruikten 2000 tot 2300 watt aan energie gedurende dertig seconden. Vaak is dat niet genoeg om je handen echt droog te krijgen. Onze drogers zijn een veel goedkoper en duurzamer alternatief. Na een eenmalige aanschaf kun je ze tot wel vijftien jaar gebruiken. Per droogbeurt verbruik je tien seconden stroom; dat is gering in vergelijking met een warme-luchthanddroger of papier.”

Als Van den Broek in gesprek gaat met organisaties over zijn product, gaat het puur over aanschafkosten en verbruikskosten ten opzichte van papier. “Het afvoeren van afval en het verwerken daarvan is geen onderwerp. Als je dit meeneemt in de vergelijking, wordt het verschil nog groter. Als je als grote organisatie papier vervangt voor handdrogers, dan kan dat een halve of een hele FTE schelen. Vrachtwagens hoeven niet af en aan te rijden en er is geen afval. Je hangt de handdroger op aan de muur en je bent klaar. That’s it.”

Als je als grote organisatie papier vervangt voor handdrogers, dan kan dat een halve of een hele FTE schelen. ”
— Jason van den Broek

Hygiënischere manier

Handdrogers hadden volgens Van den Broek niet het beste imago als het gaat om hygiëne. “Die handdrogers haalden lucht uit hun toiletruimte en bliezen die lucht verwarmd op je handen. Je droogt je handen met onhygiënische en ongefilterde lucht. Vieze lucht dus. Onze apparaten hebben HEPA-filters. Dus lucht gaat door zo’n filter heen en wordt voor 99,95 procent gefilterd. Het water wordt van je handen afgeblazen in plaats van verdampt. Het is een veel hygiënischere manier van handdrogen.”

Van den Broek denkt dat de handdrogers nog niet uitontwikkeld zijn. “Ik verwacht zeker nog ontwikkelingen de komende paar jaar. Om een quote van onze oprichter James Dyson te gebruiken: ‘We focus on problems that others ignore.' Het zijn veelal bestaande producten waarmee we werken. Daar is het ook ooit mee begonnen. James Dyson ergerde zich aan het feit dat stofzuigers met stofzakken bij elk gebruik minder goed werkten, omdat de stofzakken steeds voller raakten. Hierop vond hij de cycloontechnologie uit, waardoor Dyson stofzuigers nooit zuigkracht verliezen."

"Bij föhns waren er verschillende ergernissen. Ze waren te groot en zwaar, droogden niet snel genoeg en beschadigden je haar. Al deze problemen heeft Dyson opgelost met de Supersonic haardroger. Hij heeft er dus een verbeterde versie van gemaakt. Dat gaat ook op voor handdrogers. Als er verbeteringsslagen kunnen plaatsvinden, dan gaan die er komen. Op die manieren innoveren wij elke dag.”

Dit artikel is gesponsord door Dyson

Blog Mark Wilcox (OBE): Mogelijkheid verspreiding virussen buiten toiletruimtes

Blog Mark Wilcox (OBE): Mogelijkheid verspreiding virussen buiten toiletruimtes

Het goed wassen van de handen met water en zeep na gebruik van het toilet, is essentieel voor het doden van ziektekiemen en het verwijderen van microben op de handen. Het drogen van de handen voltooit het proces en is nodig, omdat vochtige of natte handen infecties gemakkelijker verspreiden. Maar wat als deze processen niet fatsoenlijk worden uitgevoerd?

'Werknemers ervaren schone omgeving als een van de meest essentiële aspecten in hun werk'

'Werknemers ervaren schone omgeving als een van de meest essentiële aspecten in hun werk'

Een schone werkomgeving lijkt een vanzelfsprekendheid, maar dat is het zeker niet. Ineke van den Bemt, regional segment marketingmanager bij Tork: "Uit onderzoek blijkt dat werknemers een schone omgeving ervaren als een van de meest essentiële aspecten in hun werk. Onze belangrijkste boodschap is dan ook: better hygiene for better business."

'Waste-free cleaning': oplossingen met herstellend effect op mens en milieu

'Waste-free cleaning': oplossingen met herstellend effect op mens en milieu

Een einde maken aan wegwerpplastic, het onnodig vervoeren en verpakken, het gebruik van water en de uitstoot van CO2 verminderen. Dat is het streven van Greenspeed. "De afvalstroom moet sterk verminderd worden en uiteindelijk naar nul worden gebracht", vertelt CEO Michel de Bruin. "Hier streven wij naar met ons concept Waste-Free Cleaning."

Met een brede aanpak en verbinding een podium voor de schoonmaker creëren

Met een brede aanpak en verbinding een podium voor de schoonmaker creëren

Met een nieuw totaalconcept, gebaseerd op een aantal Fundamentals, wil Alpheios de schoonmaaksector - schoonmakers én leidinggevenden - een nieuw elan meegeven. "Het concept dat we lanceren, is vrij atypisch voor de sector", zegt performance solutions director Mariska Binnemans.