Janneke Verkerk, directeur bij EW Facility Services, pleit ervoor om die waarde nadrukkelijker zichtbaar te maken. ‘Als sector hebben we meer maatschappelijke impact dan we zelf soms beseffen. En die begint al bij de jongste generatie.’
Jongste generatie inspireren
Om de maatschappelijke waarde van schoonmaak zichtbaar te maken, begint EW bewust bij de jongste generatie. Via de tentoonstelling Waterhelden, in samenwerking met het Nederlands Watermuseum in Arnhem. In deze zomertentoonstelling maken bezoekers, voornamelijk gezinnen, kennis met mensen die elke dag het verschil maken. Verkerk: ‘Van een dijkenbouwer tot schoonmaker: allemaal zorgen ze voor schoon water, droge voeten of een leefbare toekomst. Ook onze collega doet mee. En daar zijn we trots op.’
‘Kinderen zien in de tentoonstelling van dichtbij wat ons vak inhoudt en hoe innovatief het kan zijn, door zelf hun lunchtafeltje schoon te maken met gestabiliseerd ozonwater’, vertelt Verkerk. ‘Dat vergroot niet alleen het respect voor het werk, maar helpt ook bij het doorbreken van hardnekkige vooroordelen.’

Van kennisdeling tot inspiratie
Naast de tentoonstelling, draagt EW ook bij aan educatie in het klaslokaal. Een voorbeeld daarvan is het werk van duurzaamheidsmanager Jeannot Peijen in het onderwijs. Hij geeft masterclasses over duurzaamheid bij de Vrije Universiteit Amsterdam en is lid van de advisory board van Hotel Management School Leeuwarden van NHL Stenden. ‘Het onderwijs is dé plek om jonge mensen te inspireren om het anders te doen,’ aldus Peijen. ‘En dat begint met laten zien dat duurzaamheid niet alleen belangrijk is, maar ook praktisch en haalbaar.’
Samen verantwoordelijk
Initiatieven zoals waterhelden passen bij een bredere visie op samenwerking. ‘Wij zien onze opdrachtgevers als partners. We zijn niet alleen de schoonmaakdienstverlener, maar één team dat samen werkt aan een prettige beleving voor bezoekers, bewoners, cliënten en medewerkers’, vertelt Verkerk. Bijvoorbeeld in de zorg waar EW samen met zorginstellingen werkt aan maatwerkoplossingen die aansluiten op de behoeften van cliënten én zorgmedewerkers.

Mensen maken het verschil
De maatschappelijke waarde van schoonmaak komt uiteindelijk tot uiting in de mensen die het werk doen. Zij dragen dagelijks bij aan een schone, veilige en gastvrije omgeving. Tegelijkertijd vervult de sector een belangrijke rol in arbeidsparticipatie. Verkerk vertelt trots: ‘Onze mensen zijn vakmensen. Ze zijn vaak het eerste aanspreekpunt, signaleren bijzonderheden, en dragen met hun aanwezigheid bij aan het gevoel van veiligheid en comfort. Dat vraagt om waardering, begeleiding en perspectief. Want alleen als zij zich gezien en gesteund voelen, kunnen zij dat verschil blijven maken.’
Maatschappelijke impact
‘We hebben als sector een verantwoordelijkheid én een kans. Door zichtbaar te maken welke maatschappelijke waarde schoonmaak toevoegt, versterken we niet alleen het imago van ons vak, maar ook de relevantie van facilitaire dienstverlening als geheel’, aldus Verkerk.
Dit artikel is gesponsord door EW Facility Services.