Visie Vebego Cleaning Services: 'We zien kansen in het beter inspelen op de veranderende klantvraag'

Visie Vebego Cleaning Services: 'We zien kansen in het beter inspelen op de veranderende klantvraag'

Traditiegetrouw legden we de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van ons land een aantal vragen voor, om zo de resultaten van het jaarlijkse marktonderzoek te duiden. Jeanine Holscher, algemeen directeur a.i. van Vebego Cleaning Services, deelt haar visie.

Hoe kijken jullie terug op 2024? 

'Waar 2023 in het teken stond van transitie – het samenbrengen van negen bedrijven tot één – was 2024 het jaar waarin we als Vebego Cleaning Services echt naar buiten zijn getreden. We hebben ons gericht op het zichtbaar maken van onze merknaam, met als belangrijkste mijlpaal de lancering van onze Cruciale Schakel-campagne.

Onze merkessentie ‘Maak Meedoen Mogelijk’ hebben we vertaald naar een campagne die op meerdere kanalen zichtbaar is, met onze collega’s in de hoofdrol. Zij zijn de cruciale schakels die ervoor zorgen dat schoon ook écht schoon is. Hun werk is betekenisvol: voor henzelf, voor ons én voor onze klanten.

De krapte op de arbeidsmarkt bleef ook in 2024 voelbaar, maar we zien positieve signalen. Vacatures worden sneller ingevuld, en schoonmakers zijn steeds vaker bereid zich duurzaam aan ons te verbinden. Tegelijkertijd is de stijging van het ziekteverzuim een zorgwekkende ontwikkeling binnen de branche.'

Wat is jullie verwachting voor de rest van 2025 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit? 

'We blijven bouwen aan een toekomstbestendige organisatie. Tegelijkertijd richten we ons op het beter verbinden van de behoeften van onze klanten en onze schoonmaakcollega’s. In 2025 zetten we echt stappen in de verdere flexibilisering en digitalisering van onze dienstverlening.

Ook blijven we ons onverminderd inzetten voor het bieden van betekenisvolle banen aan onze cruciale schakels – in nauwe samenwerking met onze klanten.'

De stijging van het ziekteverzuim is een zorgwekkende ontwikkeling binnen de branche”

In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

'We zien kansen niet zozeer in nieuwe vormen van dienstverlening, maar in het beter inspelen op de veranderende klantvraag. Daarbij staat de mens centraal – niet het object. In plaats van schoonmaakopdrachten te koppelen aan vaste objecten, zoeken we juist naar opdrachten die aansluiten bij de beschikbaarheid en wensen van onze schoonmakers. Dat vraagt om een flexibeler manier van denken en organiseren.

Waar we enkele jaren geleden nog dachten dat de inzet van AI en humanoids toekomstmuziek was, heeft de snelle technologische ontwikkeling ons doen beseffen dat dit moment dichterbij is dan verwacht. We verkennen nu actief hoe deze technologie het werk van onze mensen kan verlichten. Daarbij staat voorop dat technologie ondersteunend is – bedoeld om het werk makkelijker te maken, niet om mensen te vervangen.'

Hoe geven jullie invulling aan goed werkgeverschap?

'We geloven in meedoen mogelijk maken. Dat betekent mensen vertrouwen geven – in wie ze zijn en wat ze kunnen. Want als dat vertrouwen er is, krijg je iets bijzonders terug: verantwoordelijkheid, overtuiging én zelfvertrouwen. Samen met onze klanten bouwen we zo aan een samenleving waarin iedereen de ruimte krijgt om mee te doen.'

Welke concrete stappen zetten jullie op het gebied van duurzaamheid? 

'Bij Vebego Cleaning Services willen we in 2030 hét voorbeeld zijn van hoe échte zorg voor mensen leidt tot duurzame impact – voor mens, milieu én met zakelijk succes. Als familiebedrijf investeren we in de toekomst, met betekenisvolle banen, doorgroeikansen en de ontwikkeling van onze collega’s.

We stimuleren vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, onder andere met onze zelf ontwikkelde Waste Mover: een slimme oplossing die collega’s helpt zware containers en papierbakken tot wel 100 kilo moeiteloos te verplaatsen. Dit verlicht fysiek belastend werk en voorkomt blessures.

Op milieuvlak ondersteunen we klanten bijvoorbeeld met onze Duurzaamheidsmonitor, die inzicht biedt in onder andere CO₂-uitstoot, energie- en waterverbruik. Zo maken we samen duurzame keuzes concreet en meetbaar.'

Welke concrete stappen zetten jullie op het gebied van digitalisering?

'De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan de ontwikkeling van digitale producten en diensten die flexibilisering op de werkvloer ondersteunen. In de tweede helft van het jaar brengen we deze actief naar de markt.

Ook gaan we dit jaar verder met het uitwerken van initiatieven op het gebied van AI en humanoids. Zoals eerder benoemd, zetten we technologie in om het werk van onze mensen te verlichten – niet om hen te vervangen. Een voorbeeld daarvan is Speach, onze AI-schoonmaakassistent. Sinds kort testen we Speach op vijf locaties. Speach helpt de schoonmakers daar om snel en eenvoudig antwoord te krijgen op hun vragen, in (bijna) elke taal. Zo overbruggen we taalbarrières en maken informatie direct toegankelijk op de werkvloer.'