Hoe kijken jullie terug op 2024?
'Naast het 40-jarig jubileum was 2024 een jaar van belangrijke vooruitgang en strategische groei van ons bedrijf. Er waren verschillende belangrijke mijlpalen die de weg vrijmaakten voor de toekomst. Een autonome groei van 17%, de samenvoeging en integratie van de diverse afdelingen binnen de bedrijven van de Groep en de opening van twee Hub-locaties leggen de basis voor een veelbelovende toekomst, waarin de focus zal liggen op verdere schaalvergroting, innovatie en het verder versterken van de klantrelaties.'
Wat is jullie verwachting voor de rest van 2025 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?
'2025 wordt voor Romaro Schoonmaakgroep een jaar van verdergaande optimalisatie en strategische aanpassing, waarbij de focus ligt op synchronisatie en automatisering met een scherpe blik op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. De verschillende bedrijfsonderdelen en technologieën worden beter op elkaar afgestemd om zo de samenwerking tussen onze bedrijven te verbeteren en operationele frictie te minimaliseren. Daarnaast zal automatisering in 2025 een nog grotere rol gaan spelen. Door de overspannen arbeidsmarkt willen wij, door meer gebruik te maken van automatisering, onze medewerkers ondersteunen in hun dagelijkse taken en processen versnellen en verbeteren.'
In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
'Romaro Schoonmaakgroep zal zich voornamelijk blijven focussen op de bestaande segmenten en het uitbreiden van haar servicepakket bij bestaande klanten.'
Hoe geven jullie invulling aan goed werkgeverschap?
'Door open communicatie en transparantie creëren wij een cultuur van vertrouwen en wederzijds respect. Er is aandacht voor werk-privébalans en wij bieden onze medewerkers de mogelijkheid om zich professioneel en persoonlijk te ontwikkelen. Naast een gezonde werk-privébalans, zorgen we voor erkenning en waardering door het vieren van teamsuccessen en het geven van een persoonlijk compliment.'
Welke concrete stappen zetten jullie op het gebied van duurzaamheid?
'In de afgelopen jaren is het gebruik van milieuvriendelijke middelen en machines doorontwikkeld. Naast het gebruik van tabletten en bamboe microvezeldoeken, worden energiezuinige apparaten ingezet, zijn al onze locaties voorzien van energiezuinige verlichting en zijn alle wegwerpproducten vervangen. Het vervoer wordt verduurzaamd door medewerkers te motiveren te fietsen of te lopen naar kantoor en door het wagenpark over te zetten op elektrisch vervoer. Tot slot worden onze medewerkers bewust aangemoedigd om duurzame keuzes te maken in hun dagelijkse werkpraktijken.'
Welke concrete stappen zetten jullie op het gebied van digitalisering?
'Om schoonmaaktaken efficiënter in te plannen en onze medewerkers slimmer in te zetten, maken wij gebruik van software voor het maken van de planningen. In 2025 zijn we gestart in een aantal van onze bedrijven met digitale werkbonnen en is er een pilot gestart waarbij schoonmaakmedewerkers via hun smartphones digitale checklists gebruiken in plaats van papieren lijsten.'