Hoe kijken jullie terug op 2024?
'We kijken positief terug op vorig jaar. Door onder andere onze vindbaarheid en zichtbaarheid te vergroten en onze commerciële aanpak te professionaliseren onder leiding van Commercieel Directeur Sjoerd Dijkstra, wisten we onze hitratio te verdubbelen. We verwelkomden mooie klanten en verstevigden relaties met bestaande klanten. In het hotelsegment zijn we marktleider gebleven en in andere segmenten groeiden we stevig door. Met name in het zorgsegment onder leiding van Directeur Zorg Onno Smit, zien we een toename in omzet van 41% met een mooie klanttevredenheid van 7,9. Ondertussen blijven we vooruit kijken om toekomstbestendig en relevant te blijven op de lange termijn.'
Wat is jullie verwachting voor de rest van 2025 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?
'De huidige geopolitieke en economische situatie is onzeker en erg volatiel. Dit betekent dat er ook veranderende vragen op ons afkomen, wat vraagt om een wendbare aanpak. Een goed voorbeeld is de NAVO-top die naar Den Haag komt, waar onze klanten uitgedaagd worden om mee te bewegen. Met name voor grote organisaties is dit vaak uitdagend. In deze situaties kunnen we echt het verschil maken met onze kennis en betrokken medewerkers. Hier ligt goed werkgeverschap en gastvrijheid aan ten grondslag. We verwachten dat een wendbare aanpak nu en in de toekomst belangrijk blijft. Samen naar uitdagingen kijken met de klant en samen tot een oplossing komen, snel acteren en aanpassen aan situaties. Dit blijft onverminderd belangrijk.'
In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
'We bieden al veel complementaire diensten, zoals glasbewassing en ongediertebestrijding. Ook hospitality taken bij evenementen en bijeenkomsten zetten we in. Daarnaast zien we naast onze huidige dienstverlening, ook taakverbreding. De zorg kent veel taken, die wij uit handen nemen. In de taakverbreding zien we naar de toekomst meer kansen. Ook op het gebied van robots. Onze inzet met gerobotiseerde schoonmaakuren is al met 70% toegenomen. De fase van experimenteren is voorbij en in een fase beland dat we onze dienstverlening hierop verder aanpassen. Meer efficiency, meer ondersteuning van medewerkers en meer inzicht in bedrijfsvoering.'
Hoe geven jullie invulling aan goed werkgeverschap?
'We willen een organisatie zijn waar mensen zich welkom, geaccepteerd en gewaardeerd voelen. Net zoals de gasten, bezoekers, cliënten, bewoners en medewerkers van onze opdrachtgevers. Goed werkgeverschap staat daarom voorop. We hebben onder andere aandacht voor een gezonde werk-privébalans en duidelijke communicatie. Daarnaast kunnen medewerkers meegroeien met onze organisatie. Maar liefst 65% van onze leidinggevende vacatures werd in 2024 door eigen collega’s ingevuld vanuit het management development programma.
Tegelijkertijd blijven we alert op verzuim; een structureel aandachtspunt in de branche. Daarom investeren we in fysieke en mentale vitaliteit. Onder andere door het inzetten van bedrijfsfysiotherapie, gebruik te maken van rug -en polsbraces en het geven van ergonomietrainingen. Voor de mentale vitaliteit hebben we een eigen netwerk met psychologen, maatschappelijk werkers en budgetcoaches. We willen dat onze medewerkers ook naast hun werk energie houden voor wat voor hen belangrijk is.'
Welke concrete stappen zetten jullie op het gebied van duurzaamheid?
'Onze visie op duurzaamheid is glashelder. Onze duurzaamheidsmanager Jeannot Peijen, geeft deze visie en strategie vorm. De strategie rust op drie pijlers met concrete doelen: Footprint op klimaat, Mens & Werkgeverschap en Goed bestuur. We streven naar minimale klimaatimpact en willen de beste werkgever voor iedereen zijn. We zijn dan ook kritisch op de inkoop van onze middelen en materialen en waar we onze mensen aan bloot gesteld worden. We voldoen aan alle regelgeving en zijn voorbereid op de CSRD. De doelen worden concreet behaald via vier projectgroepen, elk gericht op een geprioriteerd duurzaamheidsthema. Zo geven we duurzaamheid niet alleen vorm, maar brengen we het ook in de praktijk.'
Welke concrete stappen zetten jullie op het gebied van digitalisering?
'Digitalisering is een vast onderdeel van hoe we werken. Denk aan robotisering, inzet van data en het gebruik van Artificial Intelligence. Data helpt ons te voorspellen wat er nodig is, bijvoorbeeld om de bezetting en dienstverlening te optimaliseren. Zo blijven we wendbaar. Vooral bij hotel- en leisureklanten, zoals musea en dierentuinen, fluctueert de bezetting continu. Maar ook in kantooromgevingen is de inzet van data een grote toegevoegde waarde. Daarnaast is Artificial Intelligence in een gesloten omgeving bij veel werkprocessen al niet meer weg te denken. Dit zal steeds vaker ingezet worden.'