Hoe kijken jullie terug op 2024?
'In 2024 hebben wij weer een volgende stap gezet in het verder professionaliseren van onze organisatie; Op organisatieniveau hebben we duidelijke keuzes gemaakt in ons bedieningsmodel voor onze klanten en hebben we grote stappen gezet op het gebied van het inrichten van ons IT landschap. Daarnaast hebben wij hard gewerkt aan ons werkgeversmerk die middels een nieuwe campagne in 2025 uitgerold zal worden op de Nederlandse arbeidsmarkt.
Op commercieel gebied hebben wij, ondanks de uitdagingen zoals de krapte op de arbeidsmarkt en de stijgende inflatie, een heel sterk jaar gehad.'
Wat is jullie verwachting voor de rest van 2025 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?
'Onze verwachtingen voor 2025 zijn positief, hoewel we voldoende uitdaging zien om al onze schoonmakers elke dag een gezonde, (sociaal)veilige en goede werkomgeving te bieden waar ze gezien en gehoord worden. Tegelijk stellen we alles in het werk om een grote groep schoonmakers een afnemende financiële zorg te laten hebben om zo mentaal en fysiek sterk te blijven.'
In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
'Onze focus ligt primair op schoonmaakdienstverlening en het verder door ontwikkelen en verbeteren van die dienstverlening. Hiervoor zijn we heel actief in het domein van innovatie middels AI, robotisering en digitalisering om zo onze medewerkers heel concreet te ontlasten in hun werkzaamheden.. Ook merken we dat onze segmentgerichte aanpak aanslaat bij klanten en prospects, dit zullen wij nog verder gaan ontwikkelen.'
Hoe geven jullie invulling aan goed werkgeverschap?
'Bij Asito omarmen wij het feit dat niemand gelijk is en iedereen er toe doet. Waardering en het goed zorgen voor onze medewerkers is bij Asito een groot goed. Met dit als uitgangspunt hebben wij het afgelopen jaar weer mooie stappen gezet. Wij zijn gestart met een uitgebreide leiderschapstraining voor alle leidinggevenden binnen Asito, zodat zij in staat worden gesteld om goed te zorgen voor de medewerkers. Met de lancering van het Asito cultuurkompas hebben we de manier waarop wij met elkaar omgaan vastgelegd en omschreven wat wij van elkaar verwachten. Ook hebben wij ons attentiebeleid opnieuw onder de loep genomen, zodat wij alle collega’s consistent, eerlijk, overal en altijd waarderen. Op hele mooie momenten, maar ook op momenten dat het even tegenzit. En dit zijn nog maar enkele voorbeelden van de vele initiatieven en projecten in het kader van goed werkgeverschap.'
‘impact maken is keuzes maken’
Welke concrete stappen zetten jullie op het gebied van duurzaamheid?
'We hebben een hele heldere visie op duurzaamheid. Drie jaar geleden hebben wij een duidelijke aanpak vastgelegd om jaarlijks op een vooraf vastgesteld domein impact te maken. We zijn begonnen met ons grondstofverbruik terug te dringen en daar hebben we grote stappen gezet. Dat komt onder andere tot uiting in de reductie van onze CO2 uitstoot. Deze gestructureerde aanpak werpt haar vruchten af. Want ‘impact maken is keuzes maken’.'
Welke concrete stappen zetten jullie op het gebied van digitalisering?
'Digitalisering is een essentieel onderdeel van onze dienstverlening en niet meer weg te denken. Uiteraard zijn we volop bezig met de mogelijkheden van AI te verkennen en zetten wij robots in om het werk van onze mensen te verlichten en aangenamer te maken. Waar Asito echt een verschil maakt is met de inzet van ons eigen platform One Go. Dit digitale platform versterkt de samenwerking tussen facilitaire medewerkers door slimme data-inzichten en efficiënte planning. Het optimaliseert processen en maakt samenwerken niet alleen eenvoudiger, maar ook slimmer en effectiever. Gebruikers ervaren dat het platform precies inspeelt op hun facilitaire knelpunten en behoeften.'