Op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) zijn vier treden te behalen: aspirant, trede 1, 2 en 3. Asito zat al op trede 3, maar gaat nu een stap verder met de PSO 30+ certificering. Dit aanvullende keurmerk is alleen weggelegd voor organisaties waar meer dan 30% van het personeelsbestand bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt én die op een kwalitatief sterke manier werk bieden. Bij het Asito werkbedrijf ligt dat percentage op 46%.
In een toelichting schrijft Asito op LinkedIn: ‘Bij Asito kijken we niet naar wat iemand niet kan. We kijken naar wat mogelijk is. En als je ruimte en vertrouwen biedt, zie je mensen groeien. In kleine stappen, en soms in grote sprongen.’
Begeleiding met aandacht
Het Asito werkbedrijf, een organisatieonderdeel dat negen jaar geleden werd opgericht, is speciaal ingericht om werkplekken te creëren voor mensen die op eigen kracht moeilijk aan werk komen. Medewerkers krijgen daar een veilige en stabiele werkomgeving, die is afgestemd op hun persoonlijke situatie. Volgens Asito gaat het daarbij niet alleen om het aantal medewerkers, maar vooral om de manier waarop er met mensen wordt omgegaan.
‘Voor het PSO 30+ certificaat telt niet alleen dát je mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst hebt, maar vooral hóe je met ze omgaat. Bij Asito doen we dat op een manier die mensen echt verder helpt’, aldus het bedrijf in een achtergrondartikel over de certificering.
Een volwaardige plek
De impact van de aanpak blijkt volgens Asito uit de verhalen van medewerkers. In het artikel wordt onder meer een collega geciteerd: ‘Er werd ooit tegen mij gezegd dat ik niks kon. Dankzij de begeleiding bij Asito heb ik me ontwikkeld tot vakkracht binnen de schoonmaak. Nu begeleid ik zelf collega’s als buddy.’
Een ander verwoordt het zo: ‘Er is niemand die niks kan. Het willen is belangrijk.’
Het schoonmaakbedrijf benadrukt dat het certificaat niet zozeer een erkenning voor het bedrijf zelf is, maar voor de mensen die dagelijks met toewijding werken. ‘Deze PSO 30+ certificering bevestigt dat het onze ambitie meer is dan goede voornemens. Het laat zien dat onze aanpak werkt. Dat onze collega’s er niet alleen “bij” horen, maar een volwaardige plek hebben binnen Asito.’