Na een succesvol pilootproject in mei 2025, studeerde op 24 juni de eerste lichting leidinggevenden af. En op 23 oktober nam de eerste lichting schoonmakers hun diploma in ontvangst.
'Al onze schoonmakers zijn cruciaal voor de passagierservaring en de kwaliteit van onze dienstverlening. Dankzij deze opleiding begrijpen zij hun impact en voelen ze zich gewaardeerd. Daardoor worden ze nog beter worden in hun vak en vergroten zij hun meerwaarde voor de klant. Dat is de combinatie waar het om draait', aldus Kim Goedmakers, Director of Projects en tevens derde generatie Goedmakers van het familiebedrijf Vebego.
Interactieve modules in het hart van Brussels Airport
De opleiding is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Ahlex, de Aviation Hub for Learning & Experience. In het nieuwe Digital Training & Experience Center, gestationeerd op Brussels Airport, worden cursisten ondergedompeld in realistische situaties via interactieve schermen, tablets en virtuele simulaties.
Acht modules van vier uur behandelen onder meer luchthavenprocedures, klantgericht handelen, veiligheid en technische schoonmaakvaardigheden.
Isabelle Borli, General Manager Ahlex: 'Levenslang leren zit in ons DNA. Samen met Vebego ontwikkelden we een leerconcept dat digitale, soft én technische skills toegankelijk maakt voor álle schoonmakers, ongeacht afkomst, taalniveau of digitale achtergrond.'
Beleving van de passagiers
De nadruk ligt op belevingsschoonmaak: hoe werk je in een drukke omgeving met constante beweging, hoe speel je in op passagiersstromen en hoe ga je om met reizigers? Vebego en haar medewerkers willen zo structureel bijdragen aan de Airport Service Quality (ASQ)-score van Brussels Airport.
Ine Hox, Director Passenger Experience, Brussels Airport Company: 'Een schone luchthaven is erg belangrijk voor de ervaring van de passagiers, maar de luchthavenomgeving is natuurlijk complex, er passeren dagelijks tienduizenden mensen in onze terminal en hier gelden ook specifieke veiligheidsregels. Dankzij de Vebego Academy zijn onze schoonmakers zich hiervan bewust en weten ze ook hoe ze hiermee om moeten gaan. Zo creëren we samen een veilige en aangename omgeving voor alle reizigers.'
Deelnemers zoals Kossi Komlan en Rabiaa El Kouhaili ervaren de opleiding als een boost voor hun werkplezier en teamdynamiek: 'Ik maak niet zomaar schoon. Ik voel me een onderdeel van de luchthaven. Dankzij de Vebego Academy kan ik samen met mijn team mijn werk nog beter organiseren. Passagiers zien dat, en dat voelt goed.'







