Zo zorg je als facility voor voldoende laadpalen

Natuurlijk, je werkt in een modern bedrijf en dus leg je een grote nadruk op duurzaamheid. Daarom is het logisch dat medewerkers zijn geswitcht naar elektrische auto's. Maar die auto's moeten worden opgeladen en een heel wagenpark vol zetten met laadpalen, is erg duur. Of valt dat toch mee?

Het leven van facilitair managers werd er de afgelopen jaren niet simpeler op. Nog steeds zijn ze verantwoordelijk voor alles en nog wat: van de catering tot de schoonmaak, van de verlichting tot de ergonomie van de werkplek. Maar de afgelopen jaren kregen ze er een uitdaging bij: veel medewerkers beschikken tegenwoordig over een elektrische lease-auto, en al die auto’s moeten natuurlijk op gezette tijden worden opgeladen. Hoe zorg je dus voor voldoende laadpalen?

Voor Revolt-oprichter Rutger Bosch is dit een bekend probleem. “Het afgelopen jaar hebben wij met 40 facilitair managers over de uitdagingen van laadpalen gesproken. En 60 procent gaf aan op te kijken tegen de kosten. Bedrijven zitten niet te wachten op hoge investeringen op de balans. En waarom zouden ze hun beschikbare vermogen besteden aan secundaire activiteiten?”

Laadpalen zonder aanschafkosten

Vandaar dat Revolt deze bedrijven tegemoetkomt, want bij dit bedrijf hoef je de laadpalen niet te kopen, maar kun je een abonnement nemen, voor een paar tientjes per maand. Volgens mede-oprichter Jeroen van de Ven past dat in de tijdgeest.
“In de grote steden zoals Amsterdam zien we al lange tijd de trend van bezit naar gebruik, en deze trend zet zich nu door in het hele land. Waarom zou je allerlei spullen moeten kopen, als je ze ook kunt delen? En dus zie je initiatieven als deelauto’s, deelscooters en OV-fietsen.”

Nog sterker zie je die trend volgens hem bij bedrijven. “Zoals gezegd, die willen geen hoge investeringen op de balans. Geld kun je immers maar een keer uitgeven. Als het eenmaal is geïnvesteerd in een laadpaal, kun je het er niet meer uithalen. Dus is het logisch om te kiezen voor een abonnement waarbij je enkel vastzit aan operationele kosten, en overzichtelijk kunt budgetteren. Bovendien is een eenmalige investering in technologie niet zo logisch. Wie weet hoe hard de techniek voortschrijdt, en welke ontwikkeling laadpalen de komende jaren zullen doormaken? Heel vervelend als je steeds nieuwe moet kopen, heel praktisch als die nieuwe versies al zijn bijgesloten in het abonnement.”

Batterijen vullen netwerk aan

Volgens Bosch biedt hun aanbod nog een voordeel. “Laadpalen zijn grootverbruikers. Zet er een paar neer, en ze slurpen vaak net zo veel energie als al je bedrijfsactiviteiten samen. Op sommige plekken in Nederland is dat een probleem. De netbeheerder kan niet overal genoeg energie krijgen, en het lukt niet overal om de infrastructuur uit te breiden door dikkere kabels of grotere verdeelstations. En als het wel lukt, kost het veel geld en duurt het heel lang. Heel vervelend als mensen daardoor hun auto’s niet kunnen opladen.”

Laadpalen zijn grootverbruikers. Zet er een paar neer, en ze slurpen vaak net zo veel energie als al je bedrijfsactiviteiten samen

De oplossing: de bestaande energievoorziening aanvullen met een set batterijen. “We hebben de samenwerking gezocht met de grootste producent van batterijen van Europa”, vertelt Van de Ven. “En die ontwikkelde voor ons een modulair systeem om energie op te slaan. Stel, op zondag wek je met je eigen zonnepanelen je energie op. Die sla je op in de batterij en daar kan je op maandag de auto’s mee opladen. Steeds als jouw netwerk het niet aankan, nemen de batterijen het over. Let wel: het gaat hier om een modulair systeem. Als jouw wagenpark groeit, kun je er gewoon een box met batterijen bij plaatsen.”

Flexibele energieschil

De capaciteit van zo’n box is aanzienlijk. “Eén box is al goed voor 250kWh”, zegt Van de Ven. “Dat is genoeg om vijf Volkswagen ID3’s op te laden van helemaal leeg tot helemaal vol. En omdat die auto’s nooit helemaal leeg zijn, en het normale net natuurlijk ook stroom levert, kun je met de batterij gemakkelijk 20 tot 25 auto’s ondersteunen. Nogmaals, het is een flexibele energieschil die je alleen inzet als de normale energievoorziening niet meer voldoet.”

Revolt-oprichters Jeroen van de Ven en Rutger Bosch. “De buitenreclame op de laadpalen is een uniek concept.”

Besparen door reclame op de laadpalen

De kosten van dit alles zijn niet buitengewoon hoog. “Dit is een rekensommetje wat wij altijd aan klanten voorleggen”, zegt Bosch.
“Als je tien laadpalen zelf aanschaft, laat installeren en onderhouden, kost je dat over 60 maanden ongeveer € 35.000 (nog los van de infrastructurele aanpassing). Met onze oplossing zit je op minder dan de helft van de initiële investering. En het wordt nog mooier, want sommigen van onze klanten komen uit op € 0. Helemaal niets dus.”

De displays op de laadpalen zijn buitengewoon geschikt voor in het oog springende buitenreclame

De laadpalen van Revolt hebben namelijk een dubbele functie. Niet alleen leveren ze energie voor elektrische auto’s, ze beschikken ook over twee imposante 55 inch displays. En die displays zijn buitengewoon geschikt voor in het oog springende buitenreclame.
“Dit is een concept dat uniek is in Europa”, zegt Bosch. “Want met de opbrengsten van die advertenties kunnen wij de kosten voor onze klanten enorm naar beneden brengen. Die betalen voor hun laadpalen vaak minder dan 65% van de oorspronkelijke huurprijs. En zoals gezegd: in sommige gevallen betalen ze zelfs helemaal niets.”

Alles draait om targeting

Dat laatste geldt vooral als de bezoekers van die klanten een homogene eenheid vormen.
“Je zou denken dat het bij reclame gaat om kwantiteit”, zegt Van de Ven. “Hoe meer bezoekers de uitingen zien, hoe beter. Maar in werkelijkheid draait alles om een goede targeting. Op een bedrijfsterrein aan de Zuidas zijn supermarktaanbiedingen minder relevant. In plaats daarvan is het interessanter om advertenties te tonen van premium bezorgdiensten, of de aanbiedingen van een magazine of krant. Nog beter werkt dat targeten bij bijvoorbeeld een tennisvereniging. Hier kun je de bezoekers heel gericht warm maken voor dat laatste model tennisracket, of die mooie nieuwe tennisschoenen.”

Wij hechten erg aan duurzaamheid, dus we zijn niet dol op reclames voor benzineauto's

Maar let wel: het initiatief hiervoor ligt bij het bedrijf zelf. “Uiteindelijk is het de abonnee die bepaalt wat er op de displays te zien is”, zegt Bosch.
|“Verkoop je Pepsi-Cola, dan wil je waarschijnlijk geen reclame voor Coca-Cola. Net zomin als ABN Amro een spotje wil zien van ING. Misschien wil je juist informatie over corona, of vooral advertenties voor jezelf. Alles is mogelijk – of bijna alles. Wij hechten erg aan duurzaamheid, dus we zijn niet dol op reclames voor benzineauto’s. Ook spotjes voor whisky of wodka zullen we niet zo snel accepteren, vanwege die combinatie van alcohol en rijden. Aan de andere kant, zulke adverteerders lopen ook niet warm voor hun uitingen op onze laadpaal, dus we hoeven weinig mensen te overtuigen dat dit geen goed idee is.”

Niet te lang mee wachten

Van de Ven wil tot slot de facilitair manager graag voor een ding waarschuwen. “Welke laadpalen je ook kiest, zorg dat je er niet te lang mee wacht. Als er al 20 elektrische auto’s in je park staan, ben je te laat. Ja, die laadpalen hebben wij zo geïnstalleerd, maar het leggen van de benodigde kabels vergt erg veel tijd. Wij werken snel, maar installateurs hebben het over het algemeen erg druk. Aan de andere kant: als je wél op tijd bent, profiteer je van een betrouwbare energievoorziening, en dat ook nog eens tegen een lage prijs.”

Dit artikel is gesponsord door Revolt.