AFAS & Alpheios: ‘Vooroplopen, ook in de schoonmaak’

Softwarebedrijf AFAS is ambitieus. Het (papierloze) kantoor met eigen theater in Leusden is misschien wel hét pronkstuk van het familiebedrijf. Een letterlijk schitterend gebouw. Waar, in samenwerking met partner Alpheios, ook de schoonmaak van het hoogste niveau is. “We geven veel, en krijgen daar toewijding voor terug.”
Delen:

Lopend door het gebouw vallen de brandschone glazen wanden zeker op. Het nieuwe onderkomen brengt nog wel meer schoonmaakuitdagingen met zich mee. Angela Niekamp, Alpheios-accountmanager: “Er kwamen zoveel deels nieuwe taken op de AFAS-cleaners af, dat ik de bouwtekeningen ben gaan bekijken. Om zo toch in kaart te kunnen brengen wat er allemaal gedaan moet worden.” Samen zijn kantoor en theater ongeveer drie keer zo groot als hun voorganger. Er waren dus hoe dan ook meer schoonmakers nodig.

We verwachten toewijding van iedereen waar we mee samenwerken

Een andere benadering: snelheid staat niet voorop

Gelukkig is werving geen probleem. Vorig jaar nog werd AFAS uitgeroepen tot beste werkgever van Europa onder de middelgrote ondernemingen. Maar het zit nóg meer in een andere benadering: snelheid staat niet voorop. Niet elk klusje moet binnen een paar minuten geklaard zijn, het moet schoon zijn. Staat daar dan ook iets tegenover?

“Oh, zeker wel”, stelt Herman Zondag van AFAS. “We verwachten toewijding van iedereen waar we mee samenwerken. Van een partner als Alpheios, maar ook zeker van onze medewerkers. Een stapje extra als het nodig is.”

Hospitality staat hoog in het vaandel. Ook de warme aandacht voor de eigen medewerkers – of het nu een softwareontwikkelaar of een cleaner is – past in dit gastvrije straatje. Blije werknemers zijn immers het perfecte visitekaartje voor een bedrijf dat gastvrijheid en beleving als kernwaarden heeft.

‘Kom met iets en ik probeer het uit!’

AFAS wil als onderneming leidend zijn in innovatie en voorop lopen bij nieuwe ontwikkelingen. De schoonmaak is daarvoor bij uitstek geschikt: in deze sector verandert enorm veel. Herman: “We zijn met name geïnteresseerd in duurzaamheid en circulariteit. Minder materiaalgebruik, maar ook spullen die minder belastend zijn voor het milieu, of langer bruikbaar. Kom met iets en ik probeer het uit!”

We zoeken constant naar nieuwe mogelijkheden, ook als het gaat om duurzame schoonmaakmiddelen en ergonomisch verantwoorde materialen

Alpheios-accountmanager Peter Schiks: “Het verder ontwikkelen van schoonmaakorganisaties is onze core-business. We leiden de (nieuwe) schoonmakers op en geven bijvoorbeeld ook een specialistische vloeropleiding. We zoeken constant naar nieuwe mogelijkheden, ook als het gaat om duurzame schoonmaakmiddelen en ergonomisch verantwoorde materialen. Daardoor begrijpen we elkaar ook goed!”

De kern van het verhaal van AFAS en Alpheios

  • Schoonmakers spelen een belangrijke rol in de beleving van de organisatie.
  • Een bijzondere locatie vroeg om bijzondere schoonmaak.
  • Snelheid staat niet voorop, het moet schoon zijn.
  • Blije werknemers zijn belangrijk, want zij zijn het perfecte visitekaartje.
  • Er wordt steeds gezocht naar nieuwe kansen om het werk te verlichten.
  • Gastvrije uitstraling én ergonomisch werken staat centraal door inzet van het Triple-T concept.

Meer weten over de bijzondere uitdagingen van AFAS? Of weten hoe Alpheios jouw organisatie kan ondersteunen? Lees hier het hele verhaal.

Dit artikel is gesponsord door Alpheios