De toegevoegde waarde van lease: 'Maak het zo makkelijk mogelijk voor klanten'

De toegevoegde waarde van lease: 'Maak het zo makkelijk mogelijk voor klanten'
Thierry Tiedink: "Lease is populair en neemt een steeds groter aandeel voor zijn rekening."

Veel mkb-klanten van Kroftman, specialist in opslagoplossingen, kiezen bij de aankoop van producten voor lease via GRENKE, net als Kroftman zelf. De reden? Banken zijn minder happig op het financieren van werkkapitaal en via termijnhuur ontstaat hierin voor de bedrijven dan toch extra ruimte. "Zeker nu met de lange levertijden is dat heel belangrijk; wie voorraad heeft, is in het voordeel."

Kroftman levert stalen loodsen, magazijntenten, opslagtenten en containeroverkappingen. Directeur Thierry Tiedink van Kroftman startte het bedrijf 15 jaar geleden. Inmiddels behoren grote bedrijven als BASF en netbeheerder Liander tot de klanten, maar ook veel MKB-bedrijven kiezen voor Kroftman als zij tijdelijk of permanent extra opslagruimte nodig hebben. “Wat voor een markt dit is? Deels concurrerend, maar deels weten we ook heel goed onze eigen, unieke positie te behouden.”

We kijken nadrukkelijk hoe we producten nog lichter kunnen maken, zonder dat dit afbreuk doet aan onder meer de verplichte wind- en sneeuwlast”

Tiedink doelt hierbij op het feit dat het bedrijf uit het Gelderse Babberich veel in eigen hand heeft. “Het ontwerp, de productontwikkeling, de productie; eigenlijk alles. Daarbij kijken we nadrukkelijk naar hoe we producten nog lichter kunnen maken, zonder dat dit afbreuk doet aan onder meer de verplichte wind- en sneeuwlast. Dat heeft als voordeel dat klanten een veilige opslagtent krijgen, die ze makkelijk zelf kunnen monteren. Aan de andere kant scheelt het ook in de inkoop, en dus de prijs van een opslagoplossing. De staalprijs speelt immers een grote rol bij onze producten.”

Grondstoffen zijn schaars

Prijs is voor klanten belangrijk, erkent Tiedink. “Maar voorraad is tegenwoordig nog belangrijker. Grondstoffen zijn schaars en levertijden zijn extreem. Dus wil je snel kunnen schakelen, en aan de vraag van klanten kunnen voldoen, dan moet je voorraad hebben. En wij hebben en houden voorraad. Immers; wie voorraad heeft is in het voordeel.”

Bij lease weet je precies waar je aan toe bent, wat je maandelijks betaalt en na afloop van het leasecontract schaf je een nieuwe koffieautomaat aan met een nieuw leasecontract”

Kroftman heeft dit door slim ondernemerschap. “Om voorraad te hebben en houden is werkkapitaal essentieel. Maar banken zijn nu eenmaal niet happig op het financieren van werkkapitaal. Daarom kiezen wij zelf voor de aankoop van veel bedrijfsmiddelen voor lease via GRENKE. Neem een koffiemachine; die is na drie of vijf jaar echt op. Bij lease weet je precies waar je aan toe bent, wat je maandelijks betaalt en na afloop van het leasecontract schaf je een nieuwe koffieautomaat aan met een nieuw leasecontract. Dat geeft ook bedrijfszekerheid, en aan de andere kant houd je financiële middelen vrij om te investeren in voorraad.”

Thierry Tiedink: "Je wil het klanten zo makkelijk mogelijk maken om een stalen loods, magazijntent, opslagtent of containeroverkapping te kopen."
Thierry Tiedink: "Je wil het klanten zo makkelijk mogelijk maken om een stalen loods, magazijntent, opslagtent of containeroverkapping te kopen."

Lease steeds belangrijker

Veel klanten van Kroftman denken er net zo over, laat Tiedink weten. “Lease is populair en neemt een steeds groter aandeel voor zijn rekening. Zeker mkb-bedrijven kiezen het liefst voor lease, en met GRENKE hebben we ook daarin de perfecte partner gevonden. Ook omdat zij, net als wij, in Duitsland actief zijn. Die beide GRENKE-bedrijven staan overigens wel los van elkaar, maar toch. Ook onze Duitse klanten kunnen wij via GRENKE voorzien van leasemogelijkheden.”

Lease is populair en groeit in aandeel. Vooral MKB-bedrijven kiezen voor de laagdrempeligheid van lease”

De samenwerking met GRENKE verloopt volgens Tiedink vlekkeloos. “Zij hebben onze producten eenmalig bekeken en beoordeeld of het geschikt is als onderpand. Het antwoord daarop was al snel ‘ja’. Dus is er een klant met een aanvraag, dan kan er ook snel worden geschakeld. Men hoeft niet eerst een nieuwe schouw uit te voeren, de aanvraag wordt meteen in behandeling genomen.”

Grote voordeel: laagdrempeligheid

Daar staat Tiedink overigens helemaal buiten. “De klant doet de aanvraag bij GRENKE, en GRENKE beoordeelt de financiële situatie van de klant. Is GRENKE akkoord, dan is de deal rond.” Het grote voordeel van deze werkwijze voor Kroftman is de laagdrempeligheid. “Je wil het klanten zo makkelijk mogelijk maken om een stalen loods, magazijntent, opslagtent of containeroverkapping te kopen. Dankzij de samenwerking met GRENKE lukt ons dat.”

Daarbij kijken de partijen overigens samen hoe ze de ‘customer journey’ nog verder kunnen optimaliseren. Tiedink: “Wij bouwen momenteel een nieuwe website, daarin willen we ook de leaseaanvraag bij GRENKE in opnemen, zodat dit allemaal digitaal nog sneller en eenvoudiger kan worden geregeld.”

Dit artikel is gesponsord door GRENKE.