Gesponsord

Facilicom: 'Duurzame dienstverlening, dat moet je gewoon doen'

Facilicom: 'Duurzame dienstverlening, dat moet je gewoon doen'
Ludwig Holzapfel: "Voor het realiseren van de grootste impact is een integrale aanpak nodig."

Duurzaamheid is niet meer weg te denken van de bestuursagenda. Het is daarmee ook een prioriteit geworden voor de facility manager. Het jaar 2023 wordt het jaar waarin expertise en kunde ervoor gaan zorgen dat ambities worden omgezet in concrete resultaten. Stel een duurzaamheidsmanager aan, is het advies van Ludwig Holzapfel van Facilicom.

"Duurzaamheid is een aparte discipline binnen facility management”, zegt Ludwig Holzapfel, Directeur Management & Advies bij Facilicom Solutions. Om de benodigde expertise te verkrijgen en ambities daadwerkelijk te realiseren, adviseert hij organisaties om een ‘dedicated’ duurzaamheidsmanager aan te stellen of onderdeel te laten uitmaken van de facilitaire organisatie.

CO2-neutraal in 2030

Bij Facilicom weten ze waar ze het over hebben. De onderneming heeft zichzelf ten doel gesteld om uiterlijk in 2030 te komen tot een volledig CO2-neutrale bedrijfsvoering. Om de omvang van die uitdaging context te geven: Facilicom is de grootste facilitaire dienstverlener van Nederland. De onderneming telt circa 26.000 werknemers, actief in disciplines als beveiliging (Trigion), hospitality (Embrace), schoonmaak (Gom), catering (Food&i), onderhoud (Breijer) en integraal facility management (Facilicom Solutions).

Medewerkers kijken naast onder meer salaris en doorgroeimogelijkheden steeds vaker naar de impact die organisaties op duurzaamheid maken”

Het beleid rust op drie pijlers: zorg voor elkaar, werken aan een inclusieve maatschappij en het verkleinen van impact op het klimaat. “Op die manier is Facilicom in staat om positieve impact te maken: door zelf te verduurzamen en door samen met klanten, leveranciers en partners in de keten te werken aan sociale en duurzame initiatieven”, zegt Holzapfel. Hij benadrukt dat het thema ook steeds belangrijker wordt op de arbeidsmarkt. “Medewerkers kijken naast onder meer salaris en doorgroeimogelijkheden steeds vaker naar de impact die organisaties op duurzaamheid maken.”

Ludwig Holzapfel licht de duurzaamheidstrend toe.

Duurzaam Doen 

Teneinde de kloof tussen ambities en realisaties eenvoudiger te overbruggen, is het programma ‘Duurzaam doen!’ opgestart. Facilicom Solutions treedt hierin op als expert in het integraal verduurzamen van de facilitaire keten. Het streven is om in zeven pragmatische stappen de duurzaamheidsambities van organisaties te realiseren.

De kennis en praktijkervaringen die in eigen huis worden opgedaan, komen daarbij goed van pas. “Bij onze IFM-opdrachtgevers maakt een dedicated duurzaamheidsmanager onderdeel uit van het facilitaire team en bij onze individuele klanten helpen wij met de realisatie van hun verduurzamingsvraagstukken.”

Verduurzaming vastgoed

Volgens Holzapfel komt er nu echt beweging in de vastgoedverduurzaming. “In voorgaande jaren was vooral de wet- en regelgeving de driver. Maar de markt is nu geactiveerd, onder druk van maatschappelijke discussies én de stijgende energiekosten.”

Het laaghangende fruit is minder sexy, maar levert vaak veel interessantere businesscases op”

Tegelijkertijd mist hij nog een verdiepingsslag. “De aandacht van een directie gaat al snel uit naar grote zichtbare zaken, zoals zonnepanelen. Het laaghangende fruit is minder sexy, maar levert vaak veel interessantere businesscases op.” Hij wijst op het toepassen van LED-verlichting en het goed inregelen van de installaties in relatie tot het gebouwgebruik. “Daarnaast levert het vervangen van dakbedekking en cv-ketels, zeker als je zoekt naar natuurlijke momenten in het MJOP, al snel tastbare resultaten op.”

Markt in beweging

“De terugverdientijd van zonnepanelen ligt in de huidige markt misschien tussen de 4 tot 6 jaar. Terwijl optimalisatie van je installaties en de juiste energiemonitoring een terugverdientijd kennen van minder dan een jaar. Zonder goede isolatie van de gebouwschil is het rendement op grote investeringen, zoals die in warmtepompen, vaak teleurstellend. Dat geldt ook voor het comfort, omdat je het gebouw niet warm krijgt.”

Maar hij is uiteraard blij dat de markt in beweging komt. “Natuurlijk. Om van ambitie tot resultaten te komen, moet je het ook gewoon gaan doen. Maar, zeg ik erbij, voor het realiseren van de grootste impact is een integrale aanpak nodig. Op basis van inzichten over de totale vastgoedportefeuille en de verduurzamingsmaatregelen die nodig zijn, kun je strategische keuzes maken. Door deze te vertalen in een routekaart, kom je tot een gefaseerde verduurzaming van de portefeuille. Als we dat slim doen, komen we samen veel sneller tot een duurzame samenleving.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Facilicomen is gepubliceerd in het digimagazine Facilitaire Trends 2023.

Niek Sinnema, projectmanager Sustainability bij softwareontwikkelaar Planon.Gesponsord
Gesponsord
Duurzaamheid

Gesponsord In vijf stappen naar een volwassen duurzaamheids­rapportage

Wet- en regelgeving dwingt bedrijven ertoe om steeds uitgebreider te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Alleen al de rapportageverplichtingen vanuit de CSRD-richtlijn zijn omvangrijk en tijdrovend. Een stappenplan maakt die uitdaging beter behapbaar.

Copyright:  De Nederlandsche Bank
Duurzaamheid

14.100 planten... en 12 andere kenmerken gerenoveerd DNB-kantoor

DNB heeft haar compleet gerenoveerde kantoor (67.000 m2) aan het Frederiksplein in Amsterdam in gebruik genomen. Het kantoor biedt een vernieuwde, duurzame werkomgeving aan circa 2.300 medewerkers. Totale kosten van de renovatie: 320 miljoen euro. Een overzicht van een aantal opvallende 'facts' rondom het gebouw.

Uitreiking van de HAN Green Award 2024. Links:  Hanneke Hesen en rechts: Joris Dibbits. Beeld: HAN
Duurzaamheid

HAN Facility Management wint Green Awards

De opleiding Facility Management van de HAN nam op 18 december de HAN Green Awards 2024 in ontvangst. De opleiding krijgt erkenning voor haar duurzaamheidsinspanningen. Welke stappen heeft de opleiding gezet op het gebied van duurzaamheid? Facto zet ze op een rij.

Gesponsord
Gesponsord
Duurzaamheid

Gesponsord Slim toiletpapiersysteem Tork bespaart tijd en vermindert afval

Sanitaire voorzieningen in bedrijfslocaties vormen vaak een onzichtbaar onderdeel, maar zijn enorm belangrijk. Een schone, goed onderhouden sanitaire ruimte verhoogt niet alleen de tevredenheid van bezoekers en medewerkers, maar draagt ook bij aan een efficiëntere bedrijfsvoering. "Voor facilitair managers betekent dit dat de juiste middelen en systemen onmisbaar zijn. Niet alleen om tijd te besparen, maar ook om afval te verminderen en zo de ecologische voetafdruk van het bedrijf te verkleinen", zegt Ineke van den Bemt, segment marketing manager commercial bij Tork.