De meerwaarde van een arbeidsjurist gespecialiseerd in de cao schoonmaak

De meerwaarde van een arbeidsjurist gespecialiseerd in de cao schoonmaak

Iedere schoonmaakondernemer streeft naar een goede werkrelatie met zijn personeel, omdat dat het belangrijkste kapitaal van de onderneming vormt. Het personeel moet zorgen dat de schoonmaakdiensten naar behoren worden uitgevoerd. Maar wat als dat niet gebeurt?

In het ergste geval kan de opdrachtgever bijvoorbeeld opzeggen met een artikel 38 cao-contractwisseling tot gevolg. Uiteraard wil je dit verlies van objecten, de administratieve rompslomp en juridische problemen rondom contractwisselingen voorkomen. Zaak dus om disfunctioneren en wangedrag streng en consequent aan te pakken en snel en correct te handelen bij bijvoorbeeld ziektegevallen. Hoe doe je dat in de schoonmaakbranche het beste?

In ieder geval door samen te werken met een in de schoonmaakbranche gespecialiseerde arbeidsjurist die weet hoe die wereld werkt en ook de specifieke toepasselijke cao schoonmaak-bepalingen kent. Iemand die alle cao-varianten van schoonmaakarbeidscontracten kent en kan opstellen, zoals: de A-, B-, C- en D-varianten, met of zonder spaarurenregeling, de scholenvariant, de MUP en de vakantiekrachtvariant. Onderstaande situatie laten zien dat het voordeel oplevert als u een schoonmaak arbeidsjurist kunt raadplegen.

Voorbeelden van dagelijkse juridische cao schoonmaak-vragen

Vraag 1 van schoonmaakondernemer:

“Geldt de overnameverplichting art. 38 van de schoonmaak-cao ook als er sprake is van verhuizing van de opdrachtgever naar een nieuw bedrijfspand op een andere locatie?”

Antwoord TLC-jurist conform de achtergrondkennis van artikel 38 in de cao:

“Het staat niet letterlijk in de cao, maar conform de uitleg van cao-partijen (kenbaar gemaakt via OSB) zijn de cao-partijen het erover eens dat de situatie van nieuwbouw/verhuizing niet meer geldt als contractwisseling. De uitzonderingsbepaling is immers komen te vervallen in de cao 2008-2009.”

Vraag 2 van schoonmaakondernemer:

“Er is een arbeidscontract gesloten met een vakantiekracht, per 1 mei 2019, en hij is ziek geworden op 10 juni 2019. Hij heeft een bedrijfsongevalletje gehad, maar daarna is hij weer aan de slag gegaan op 5 juli 2019. Vervolgens heeft hij zich weer ziek gemeld per 18 juli vanwege iets anders. Zijn contract loopt af op 1 oktober 2019. Hoeveel moet ik hem doorbetalen in de maand augustus en kloppen de betalingen over juni en juli? Ik zag bijvoorbeeld in de cao dat je 100% moet doorbetalen bij bedrijfsongevallen?”

Antwoord TLC-jurist conform de specifieke bepalingen cao schoonmaak:

“Voor de ziekte in de periode vanaf 10 juni tot 5 juli 2019 zult u 100% moeten doorbetalen vanwege het bedrijfsongeval. Aangezien de werknemer vijf maanden in dienst is, hoeft u maar 70% door te betalen voor de ziekteperiode van 18 juli tot en met 31 juli. Er is geen sprake meer van ziekmelding wegens een bedrijfsongeval, waardoor u niet meer ingevolge de cao bepaling 100% moet doorbetalen. Voor de maand augustus 2019 kunt u ook 70% doorbetalen totdat werknemer zich beter meldt.”

Waar vind je zo’n dagelijkse juridische vraagbaak voor de schoonmaakbranche?

Als juridische expert in de schoonmaakbranche lossen wij dagelijks juridische vraagstukken en dossiers op voor schoonmaakondernemers. Wij bieden juridische bijstand op losse basis maar ook met behulp van onze abonnementsvorm; The Legal Safe Cleaning Service: het beste alternatief op de advocatuur en de rechtsbijstandsverzekeraar.

Voordelen van The Legal Safe Cleaning Service

  • Maandelijkse membershipfee in plaats van een verzekeringspremie. Gelijkmatige spreiding van de kosten;
  • Een in de schoonmaakbranche gespecialiseerde arbeidsjurist ieder dag aan je zijde;
  • Jouw jurist dient alleen jouw belangen, niet die van de rechtsbijstandsverzekeraar om de kosten zo laag mogelijk te houden;
  • Juridische hulp wanneer jij dat wilt en niet pas bij een conflict of dagvaarding;
  • Altijd up-to-date foutloze arbeidsdocumentatie tot je beschikking om de juiste afspraken te maken met jouw personeel.
  • Arbeidsrechtelijke updates;
  • De juiste tools om contracten en juridische dossiers te managen.

Kortom, de ideale oplossing voor schoonmaakondernemers in een arbeidsintensieve omgeving. Zo leef je niet alleen de wet en de schoonmaak cao volledig na, maar bescherm je ook je rechtspositie als werkgever.

Tot slot delen wij onze kennis door middel van Masterclasses en kennissessies. Zo organiseren wij donderdag 12 september a.s. de Masterclass Contractwisselingen in de schoonmaak.

Zie voor meer informatie onze website. Uiteraard kun je ook emailen naar info@thelegalcompany.nl of bellen naar 020-3450152.

Dit artikel is gesponsord door The Legal Company