RAS treft minder fouten aan bij cao-controles in schoonmaaksector Cadeautje: lees gratis het nieuwste Service Management Magazine!

RAS treft minder fouten aan bij cao-controles in schoonmaaksector
Cadeautje: lees gratis het nieuwste Service Management Magazine!

Sinds 2011 voert de RAS continu cao-controles uit bij werkgevers in de schoonmaaksector. In 2019 werden minder fouten aangetroffen dan in het verleden, zo blijkt uit recent vrijgegeven cijfers.  Volg Service Management op LinkedIn:

De RAS vindt het van groot belang dat de CAO Schoonmaak op juiste wijze wordt nageleefd, zegt mr. Serge Sonke, senior arbeidsjurist bij de RAS. “Zo wordt oneigenlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden tussen schoonmaakbedrijven voorkomen. Uitgangspunt is dat iedereen dezelfde lasten heeft als het gaat om CAO-uitvoering. Voor werknemers is het belangrijk dat er voor iedereen een goede en gelijke basisvoorziening is. Om deze redenen worden er door de RAS werkingssfeeronderzoeken en CAO-controles uitgevoerd.”

100 werkingssfeeronderzoeken per jaar

Nieuwe bedrijven worden opgespoord via een werkingssfeeronderzoek. Hiervan worden er zo’n 100 per jaar gehouden. “Een onderzoek wordt gestart na een melding bij de RAS of bij het pensioenfonds”, legt Sonke uit. “Ook volgt vaak een onderzoek uit een bestandsvergelijking met het UWV. Die vergelijking doen we vier keer per jaar. Daarmee sporen we potentiële schoonmaakwerkgevers op die nog niet bekend zijn bij de RAS en het pensioenfonds en die zich mogelijk niet goed aan de cao en de pensioenafdracht voor hun werknemers houden.”

Bij 23 procent werden fouten aangetroffen

In 2019 zijn er 787 cao-controles uitgevoerd, zo blijkt uit recent vrijgegeven cijfers van de RAS. Bij 23 procent van alle gecontroleerde werkgevers, zijn fouten aangetroffen. In totaal zijn 2.561 werknemers bij de controle betrokken. Daar zijn 583 fouten geconstateerd. Sonke: “Voor de duidelijkheid: bij één werknemer kunnen meerdere fouten voorkomen of meerdere cao-artikelen onjuist zijn toegepast.”

Kans grootst bij werkgevers in categorie tot en met 50 werknemers

De kans op fouten is het grootst bij werkgevers in de categorie tot en met 50 werknemers, stelt de RAS in een rapportage. Bij 24 procent van de gecontroleerde werkgevers in deze categorie zijn fouten aangetroffen. Daarnaast is ook 96 procent van alle aangetroffen fouten waargenomen in deze categorie. De RAS noemt voorbeelden. Op nummer één staat het niet vermelden van het juiste percentage eindejaarsuitkering op de loonstrook. Daarna volgt als meest gemaakte fout de hantering van een te laag basis uurloon. Deze twee fouten vormen samen 59 procent van het totaal.

De kans op fouten is het grootst bij werkgevers in de categorie tot en met 50 werknemers

Aantal fouten neemt af

De RAS vergeleek de uitgevoerde controles van 2015 tot en met 2019 met elkaar. Dat op de punten basis uurloon, de eindejaarsuitkering en de vakantieopbouw per gewerkt uur. Sonke: “Daaruit blijkt dat het aantal fouten sinds 2015 is afgenomen.” Dat is dus goed nieuws. De RAS controleert werkgevers die eerder fouten maakten opnieuw. Daar was bij 52 werkgevers in oktober 2019 sprake van. Sonke: “Na hercontrole wordt nog slechts incidenteel een fout aangetroffen. Daaruit blijkt duidelijk dat het systeem van hercontroles effectief is.”

Uitvoeren controles heeft nut

De RAS komt in het document tot een aantal conclusies. Allereerst zijn er bij de CAO-controles in 2019 minder fouten aangetroffen dan in het verleden. Vanaf 2015 is zowel het totaalaantal fouten gedaald als ook het aantal fouten per gecontroleerd CAO-artikel. Sonke: “Minder fouten betekent ook een afname van het aantal hercontroleopdrachten. Het uitvoeren van controles leidt dus tot waarneming van fouten en tot preventie van fouten. Werkgevers worden namelijk geconfronteerd met omissies die zij voortaan kunnen voorkomen. De ontwikkeling van de cijfers onderschrijft dan ook de preventieve werking van controles.”

Tot slot zegt Sonke: “In het algemeen wordt een CAO-controle door werkgevers als positief ervaren. De contacten verlopen goed en meermaals geven werkgevers dat ze de constatering van fouten ook ervaren als een vorm van hulp.”

Ook interessant: