"Schoonmaak wordt nog weleens te veel als transactie gezien"

"Schoonmaak wordt nog weleens te veel als transactie gezien"
John van Hoof : "Schoonmaak wordt nog weleens te veel als transactie gezien. Dan heb je een heel beperkte invulling van de schoonmaaktaak.”

CSU bestaat al 52 jaar en is inmiddels het grootste schoonmaakbedrijf van Nederland. Onze collega's van Facto spraken bestuursvoorzitter John van Hoof, omdat het bedrijf als voorkeursleverancier op het gebied van schoonmaak naar voren kwam in het Partner of Choice onderzoek.Volg Service Management op LinkedIn:

Specialisatie is volgens hem een van de belangrijkste toegevoegde waarden die een facilitair dienstverlener kan bieden. “Als je dat goed doet, kun je het ook nog eens tegen een aantrekkelijke prijs bieden.”

Transparant blijven

Als er iets misgaat, is het volgens Van Hoof belangrijk om een transparante en consistente lijn aan te houden. “Zorg dat je een goede governance hebt zodat mensen weten waar ze terecht kunnen. Als er dan problemen zijn, dan bied je genoeg mogelijkheden om het aan de kaak te stellen, zodat je het zelf kunt oppakken en corrigeren. Uiteindelijk wil je ervan leren. En je moet je reputatie als leverancier en werkgever hooghouden. Dat is een heilig goed. Als er iets speelt, ook al is het iets kleins, hoort daar zelfreflectie bij: had het anders gemoeten? Dan moet je je kwetsbaar opstellen. De manier waarop je daarmee omgaat, zegt veel over het bedrijf.”

Partnership in plaats van transactie

Voor Van Hoof is partnership de belangrijkste meerwaarde die een facilitair dienstverlener biedt. “Schoonmaak wordt nog weleens te veel als transactie gezien: het kantoor is zoveel vierkante meter en dat moet op die manier worden schoongemaakt. Dan heb je een heel beperkte invulling van de schoonmaaktaak. De andere kant is het vormen van een partnership met een klant waarbij je vraagt wat zijn doelen zijn en hoe hij het verschil maakt bij zijn klanten. Dan kun je toewerken naar hoe je daar als partner een bijdrage aan kan leveren.”

Van Hoof geeft een voorbeeld: “We trainen nu schoonmakers met een VR-bril: zo kun je ze trainen in specifieke dingen die van belang zijn als ze werken in de omgeving van de klant. Bij de een kan hospitality belangrijk zijn, maar bij de ander is dat weer veiligheid.”

Meer lezen?

Van Hoof vertelde meer over technologische mogelijkheden waar ook opdrachtgevers van mee profiteren en over de rol van hospitality binnen schoonmaak.

Het volledige interview met John van Hoof lees je in Facto’s Partner of Choice digimagazine >>

Wil je weten welke organisaties als voorkeursleveranciers naar voren kwamen binnen de schoonmaakketen? Open dan het Partner of Choic digimagazine van Servicemanagement >>

Lees ook: