Mark Hofkens (Hofkens HIG): "Het houdt een keer op qua duurzaamheid"

Mark Hofkens, CEO van schoonmaakbedrijf Hofkens HIG, beantwoordde ook de vragen van *Service Management* over zijn ervaringen en visie. Zijn bedrijf, die in de (link: https://servicemanagement.nl/ondernemen/marktonderzoek-schoonmaak-geraakt-door-corona-herstel-in-zicht text: top twintig van het omzetoverzicht) staat, is volledig op eigen kracht de coronacrisis doorgekomen.

Hoe kijken jullie terug op 2020?

"2020 was voor ons een bijzonder jaar, net als voor vele anderen. We hebben het niet direct gevoeld in de omzet, maar wel in de kosten. Op enig moment zaten er meer dan 90 medewerkers thuis met een kuchje. Uiteraard geheel conform de RIVM-richtlijnen, maar wel zuur voor ons als familiebedrijf. Hierdoor hebben we ook geen overheidssteun mogen ontvangen, bijvoorbeeld uit de NOW. We zijn alles op eigen kracht doorgekomen. Allerlei scenario’s hebben we meegemaakt, van beperkt gesloten tot volledig gesloten en diverse varianten daarop."

Wat is jullie verwachting voor de rest van 2021 en daarna?

"De rest van 2021 zie ik positief in, daar er werk in te halen is wat is blijven liggen om welke moverende reden dan ook."

Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?

"Ik zie de toekomst redelijk positief in, echter is een tekort aan personeel momenteel een belangrijk issue."

We zijn nog lang niet uit-gedigitaliseerd

Heeft de coronacrisis volgens jullie een blijvend effect op de schoonmaakbranche?

"Ja, daar ben ik van overtuigd. Maar die effecten zijn per klant wel heel verschillend."

In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

"Het certificeren van de locaties voor onze klanten conform LOSK. Dit certificaat hebben wij ook als totale familiebedrijf mogen ontvangen en daar zijn we trots op. Vooral omdat het echt een toegevoegde waarde heeft voor onze klanten."

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?

"Ergens houdt het denk ik een keer op qua duurzaamheid, maar we blijven de kansen zeker benutten. Het is mooi dat er steeds nieuwe ontwikkelingen zijn op dit gebied."

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

"Dit is een ongoing proces en maakt structureel deel uit van onze dagelijkse werkzaamheden. Met trots maken wij gebruik van het geweldige pakket van AFAS. We zijn nog lang niet uit-gedigitaliseerd en komen steeds met mooie vernieuwingen voor onze medewerkers en klanten."