Visie Elbert-Jan Hesse (Novon): "Wij zien de toekomst altijd rooskleurig in, dit zit in ons DNA"

Visie Elbert-Jan Hesse (Novon): "Wij zien de toekomst altijd rooskleurig in, dit zit in ons DNA"

De cijfers uit (link: ondernemen/marktonderzoek-schoonmaak-geraakt-door-corona-herstel-in-zicht text: het marktonderzoek en bijbehorende omzetoverzicht van Service Management) geven al een goed beeld van de situatie in de schoonmaakbranche. Maar de verhalen achter die cijfers zijn net zo belangrijk. Daarom ging Service Management met een set vragen langs bij schoonmaakbedrijven. Vandaag deelt Elbert-Jan Hesse, algemeen directeur bij Novon Schoonmaak, zijn visie.

Hoe kijken jullie terug op 2020?

“Voor ons, maar eigenlijk voor de hele maatschappij, was 2020 een uitzonderlijk jaar. We hadden geen idee waar het heen zou gaan en hoe we er weer uit zouden komen. Veel van onze collega’s op kantoor werk(t)en veelal vanuit huis. Gelukkig is onze organisatie flexibel gebleken en kon dit eigenlijk vrijwel direct georganiseerd worden. Ook is ons verzuim ondanks Corona weinig gestegen. We hebben nog steeds een relatief laag ziekteverzuim (4,5% in 2020) ten opzichte van de branche (6,6% in 2020).”

“Daarnaast hebben we veel teruggekregen van onze medewerkers. Medewerkers wilden graag met ons meedenken en meebewegen om aan de slag te gaan op andere locaties en zijn er ook collega’s die er voor gekozen hebben vrije dagen of onbetaald verlof op te nemen. Dit heeft ons een bevestiging gegeven van de mensenorganisatie die we altijd geweest zijn en nog heel lang hopen te zijn.”

Wat is jullie verwachting voor de rest van 2021 en daarna?

“Het is heel opmerkelijk hoe snel de situatie in zo’n korte tijd weer kan veranderen. Net als veel bedrijven merken wij ook de druk op de arbeidsmarkt. Het wordt steeds minder eenvoudig om geschikte medewerkers te vinden. Door onze medewerkers grote contracten te bieden, kunnen we het arbeidspotentieel van onze eigen mensen volledig benutten.”

“Mede door de krapte op de arbeidsmarkt merken we dat we veel extra aanvragen krijgen. In het afgelopen jaar en ook voor de toekomst zijn we in goede sectoren actief; zorg, parken, industrie en MKB. Eigenlijk alleen in die laatste sector hebben wij een krimp gemerkt in de bestaande contracten, mede door het veelal thuiswerken wat nog steeds de standaard is binnen veel bedrijven.”

Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?

“Wij zien de toekomst altijd rooskleurig in, dit zit in ons DNA. Natuurlijk merken wij ook de veranderende markt. Maar met een dynamische organisatie als de onze, kunnen we hier op de juiste manier op in springen. We zoeken altijd weer naar nieuwe kansen om op in te spelen.”

Een dynamische organisatie zoals de onze is zal altijd de kansen grijpen als deze zich voordoen.

Heeft de coronacrisis volgens jullie een blijvend effect op de schoonmaakbranche?

“Een groot deel van onze activiteiten is weer terug naar normaal. Zoals eerder beschreven is in veel van de sectoren waar we werkzaam zijn de weinig veranderd of is het zelfs drukker geworden. Natuurlijk zullen kleine onderdelen altijd blijven veranderen, maar wij verwachten dat dit niet meer 20 procent van onze dienstverlening is. Daarnaast kijken we als organisatie hoe we robotisering kunnen toepassen in onze huidige dienstverlening.”

In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“Een dynamische organisatie zoals de onze is zal altijd de kansen grijpen als deze zich voordoen. Dit hebben we altijd gedaan en zullen we ook altijd blijven doen. Onderdeel is het pioniersschap op het gebied van sociale innovatie.”

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?

“Zoals al gezegd zit duurzaamheid ons in het DNA. Na het duurzaamheidsrapport van 2019, hebben we de afgelopen periode gewerkt aan een update van dit rapport. Hierin staan alle stappen die wij gezet hebben op het gebied van duurzaamheid. Ook zijn we met een aantal bedrijven in de regio druk met het vorm geven van de Sustainable Development Goals (SDG’s).”

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

“Als organisatie waren wij ‘gelukkig’ voor de Corona al ver in het digitaliseringsproces. Met behulp van diverse apps zijn de urenverwerking, facturatie, klantgegevens en bijvoorbeeld personeelsdossiers gedigitaliseerd. Dit heeft ons erg geholpen in een periode dat er veelal vanuit huis gewerkt wordt. Daarnaast heeft ook het digitaal vergaderen een plek gevonden in onze organisatie. Hoewel we hier in het begin erg aan moesten wennen, weet iedere collega hier nu zijn of haar weg in te vinden.”

Visie John van Hoof (CSU): "Wie vooruit wil, moet vooruit denken én versnellen."

Visie John van Hoof (CSU): "Wie vooruit wil, moet vooruit denken én...

Voorzitter van de Raad van Bestuur bij CSU John van Hoof blikt terug op een bewogen jaar en kijkt vooruit met grootse plannen: "Juist nu kan CSU haar waarde tonen en worden schoonmaak en hygiëne in een heel ander perspectief gezet." In het kader van het (link: ondernemen/marktonderzoek-schoonmaak-geraakt-door-corona-herstel-in-zicht text: marktonderzoek) deelt Van Hoof zijn visie op de schoonmaak.

Mark Keur (Hago Nederland): "Het resultaat van ons werk is nog belangrijker geworden"

Mark Keur (Hago Nederland): "Het resultaat van ons werk is nog...

Mark Keur, algemeen directeur Hago Nederland, ziet de toekomst voor de schoonmaakbranche rooskleurig in: "De wereld heeft meer aandacht gekregen voor hygiëne in plaats van voor schoonmaken." In het kader van het (link: ondernemen/marktonderzoek-schoonmaak-geraakt-door-corona-herstel-in-zicht text: marktonderzoek) deelt hij met Service Management zijn visie op het afgelopen en het komende jaar.

Olivier Laméris (Gom): "Flexibiliteit is van ongelofelijk groot...

"Door onze kennis van de verschillende sectoren konden wij met onze opdrachtgevers meedenken. Die sectorkennis en flexibiliteit blijven in mijn ogen van belang, ook in de toekomst", zegt Olivier Laméris, algemeen directeur bij Gom, wanneer we hem in het kader van het (link: https://form.servicemanagement.nl/marktonderzoek-2020 text: marktonderzoek) vragen naar zijn visie.

Bob Mols (Asito) over verduurzaming schoonmaak: "Niets doen is geen...

Hoe kijkt Bob Mols, directeur van schoonmaakbedrijf Asito, terug op het afgelopen jaar? Welke lessen heeft de coronacrisis hem geleerd? En: hoe ziet hij de nabije toekomst? *Service Management* vroeg het hem naar aanleiding van het (link: https://form.servicemanagement.nl/marktonderzoek-2020 text: marktonderzoek).