Hoe kijken jullie terug op 2020?
“2020 was een hectisch en spannend jaar waarin wij keihard hebben gewerkt, maar dat we uiteindelijk vol trots hebben afgesloten. Veel onzeker- en onbekendheden door Covid-19 maakten dat we per dag moesten bijsturen. Daardoor kwam er veel extra werk(druk) op ons af, zoals sluitingen van opdrachtgevers, zieke medewerkers, medewerkers die in quarantaine moesten en veel (in beginsel nog onbekende) vragen van opdrachtgevers en medewerkers. Als we kijken hoe we het jaar hebben afgesloten en wat we met ons fantastische team hebben bereikt, dan kunnen wij niet anders dan vol trots terugkijken.”
Wat is jullie verwachting voor de rest van 2021 en daarna?
“Ook in 2021 hebben wij te maken met de naweeën van Covid-19. Doordat we bekender zijn met het virus en er meer en vaker getest kan worden, geeft dat wat rust en duidelijkheid. Helaas zijn er nog veel opdrachtgevers noodgedwongen gesloten of zijn er inkrimpingen doordat meer medewerkers thuiswerken. Aan de andere kant zien wij ook opdrachtgevers bij wie de schoonmaak belangrijker is dan ooit. Er heeft dus een duidelijke verschuiving van werkzaamheden plaatsgevonden.”
“De krapte op de arbeidsmarkt heeft ons in de tweede helft van 2021 meer dan verwacht overvallen. Dit is een zorgelijke ontwikkeling voor nu en voor de toekomst. Onze verwachting is dat dagschoonmaak een noodgedwongen vogelvlucht zal gaan nemen.”
Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?
“Het glas is bij ons altijd halfvol! De krapte op de arbeidsmarkt is zorgelijk en met de effecten hiervan zullen we de komende jaren te maken hebben. Dit zal wellicht eindelijk een doorbraak geven in het fenomeen dagschoonmaak. Als wij werktijden kunnen spreiden, kunnen wij onze schoonmaakmedewerkers meer uren bieden op andere, aaneengesloten werktijden.”
In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
“Wij zien veel kansen in de robotisering. De krapte op de arbeidsmarkt zal ertoe leiden dat we op zoek moeten naar alternatieve middelen om het tekort aan mensen op te vangen. Wat ons betreft is de mens onvervangbaar, daar kan geen robot aan tippen. Robotisering kan echter wel een hulpmiddel zijn om de krachten te verdelen en het schoonmaakwerk voor de mens te verlichten. Daarnaast heeft het werken met een robot ook een zogenaamde funfactor.”
Wat ons betreft is de mens onvervangbaar, daar kan geen robot aan tippen.
Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?
“Gezien de krapte op de arbeidsmarkt zal er steeds meer gevraagd worden van onze medewerkers. Daar zit een uitdaging om medewerkers gezond en lekker in hun vel te laten zitten. Hier besteden wij continu aandacht aan. De krapte biedt daarbij kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of statushouders. Dat was echter al een doelgroep waarmee wij ons intensief bezighouden.”
“De verdere verduurzaming op het gebied van materialen en middelen ontwikkeld zich naar verwachting door, waarbij middelen met probiotische werking vaker en meer ingezet gaan worden. Ook op het gebied van vloerenonderhoud en vloerafwerkingen is een verduurzaamde trend zichtbaar. Toch spoelen we jaarlijks nog veel te veel water, chemie en polymeer/plastic door het riool. Dat kan en moet echt anders. Bij Nederrijn zijn we hier vol mee in ontwikkeling.”
Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?
“Wat betreft digitalisering liggen er veel kansen op het gebied van robotisering en uitdagingen op het gebied van automatisering. Een aantal zaken zijn de afgelopen jaren gedigitaliseerd (denk aan facturatie, bezoekrapportages en DKS-en). De stap naar het finetunen en doorstomen naar bijvoorbeeld apps voor medewerkers (met koppelingen) duurt onzes inziens te lang, waarbij er te weinig partijen zijn die zich daarmee bezighouden. De volgende stappen mogen wat ons betreft groter zijn.”