Nieuwe schoonmaakmedewerkers aantrekken: goede sfeer belangrijker dan tekenbonus

Nieuwe schoonmaakmedewerkers aantrekken: goede sfeer belangrijker dan tekenbonus

In de huidige krappe arbeidsmarkt halen sommige werkgevers alles uit de kast om nieuw personeel aan te trekken. Van hogere lonen en tekenbonussen tot aan leaseauto's of zelfs (tijdelijke) (link: https://servicemanagement.nl/ondernemen/medewerkers-boeien-en-binden-hoe-gaan-schoonmaakbedrijven-om-met-arbeidskrapte text: huisvesting). Maar hoe trek je potentiële nieuwe collega's nu echt over de streep?

Dat onderzocht HR-dienstverlener Visma | Raet onder ruim duizend Nederlandse werknemers. Een van de pullfactoren waarover de respondenten hun oordeel mochten vellen was de tekenbonus. Dit is een bedrag dat de werknemer eenmalig ontvangt van een nieuwe werkgever. 39 procent zegt niet in de verleiding te komen door een tekenbonus.

Ludieke actie

Een deel van de respondenten is wel in voor een ludieke actie. 7 procent zegt een arbeidsovereenkomst eerder te zullen tekenen wanneer de werkgever besluit om het tekenmoment in een luchtballon of een andere ludieke locatie te laten plaatsvinden.

Voor de overige 93 procent moet een werkgever echter met zwaarder geschut komen. De helft staat ervoor open om een niet-opzegbaar contract, van bijvoorbeeld tien jaar, te tekenen. Daar moet dan wel een dubbel zo hoog salaris tegenover staan.

Wat werkt wel?

Voor 79 procent van de respondenten zijn de onderlinge sfeer en collega’s de bepalende factoren om wel of niet voor een werkgever te kiezen. De collega’s waarmee ze moeten samenwerken en het team waarin ze terechtkomen zijn uiteindelijk dus het meest belangrijk.

LEES OOK: Medewerkers boeien en binden: hoe gaan schoonmaakbedrijven om met arbeidskrapte?

Marco Winkel, directeur HR bij Visma | Raet: “Werkgevers doen er daarom goed aan factoren zoals een goede work-life balance, flexibele werktijden en vitaliteit in de breedste zin, mee te nemen in sollicitatiegesprekken. Door het vervolgens persoonlijk te maken en sollicitanten bijvoorbeeld middels video’s een beeld te geven van het team en de organisatiecultuur waarin ze terecht komen, kun je als werkgever echt het verschil maken.”

Bron: PW.