Ruud Danklof (Blankers Schoon): Wat is goed werkgeverschap?

Ruud Danklof (Blankers Schoon): Wat is goed werkgeverschap?

Nog niet zo lang geleden werden wij met Blankers Schoon uitgeroepen tot aantrekkelijkste werkgever van Midden-Limburg. Naar aanleiding daarvan vroegen mensen mij: "Wat doen jullie dan voor medewerkers om een aantrekkelijke werkgever te zijn?". Mijn antwoord daarop is altijd: zorgen dat medewerkers zich gewaardeerd voelen. Goed werkgeverschap gaat veel verder dan alleen goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk moeten die ook goed zijn, maar daar maak je zeker op de huidige overspannen arbeidsmarkt niet het verschil mee.

Of je nu voor onze concurrent A of B werkt, of voor ons. Als je puur naar het werk zelf kijkt, doe je als schoonmaker overal min of meer hetzelfde. Maar de binding die je met ons bedrijf ervaart is totaal anders, durf ik te zeggen. En voor iedereen hetzelfde. Of je nu 1 of 20 uur per week voor ons werkt. Of je 10 diploma’s op zak hebt of geen enkel. Of er sprake is van een afstand tot de arbeidsmarkt of niet. Iedereen is voor ons gelijk.

Ruud Danklof, Ondernemer Blankers Schoon

Bij Blankers Schoon ben je een gewaardeerde collega en dat laten we je ook merken. Niet alleen met positieve aandacht en dankbaarheid voor het werk dat je doet. Ook met hulp en advies om je mentaal en fysiek vitaal te houden en je duurzaam te kunnen blijven inzetten. Of met coaching als het op welke manier dan ook even tegenzit.

Ik praat veel met mijn collega’s op de werkvloer. In die gesprekken vang ik allerlei signalen op. Mensen nemen toch hun privéproblemen mee naar het werk. Als het maar even kan denken we mee over oplossingen, bijvoorbeeld door een budgetcoach in te zetten als het bij iemand financieel niet zo lekker loopt. Of een fysiotherapeut in te schakelen als iemand rugklachten heeft. Ook dat, en met name dat, is voor mij goed werkgeverschap. Geef om je mensen. Laat merken dat ze onmisbaar voor je zijn. Want gelukkige en vitale medewerkers, zijn goede medewerkers.

Dat onze manier van denken over werkgeverschap resultaat heeft, zien we terug in het lage ziekteverzuim en de relatief lange dienstverbanden van medewerkers. Natuurlijk hebben wij als bedrijf ook groeiambities, maar de aandacht voor de mens zal niet veranderen. Dat is namelijk de basis om überhaupt te kunnen groeien.

Wil je meer weten over onze aanpak, stuur me dan een mail: Ruud.Danklof@blankersschoon.nl. Ik deel graag mijn ideeën met je.

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij vraagstukken"

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij...

Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen over maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak tot verduurzaming, robotisering, datagedreven dienstverlening of inzet van (schaarse) medewerkers. Om beter en sneller te kunnen inspelen op dit soort strategische issues, heeft de organisatie besloten een nieuwe afdeling op te zetten: CSU Facilitair Advies. Smart Workplace vroeg Carola Put, manager CSU Facilitair Advies, naar de aanleiding en de plannen.

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Als voorzitter van de Code Schoonmaak kom ik geregeld zaken tegen in samenwerkingen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers waar ik van ga fronsen. Onze overtuiging als code is dat we ingeleend personeel zoveel mogelijk dienen te behandelen als het eigen personeel. Zo zijn we groot fan van opdrachtgevers die schoonmakers ook een kerstpakket geven, uitnodigen voor het bedrijfsfeest, samen te lunchen en regelmatig gewoon een goed gesprek te voeren. Echter ontbreekt deze werkwijze nog wel eens in de praktijk.

Hoe voer je een goed jaargesprek met je medewerkers?

Hoe voer je een goed jaargesprek met je medewerkers?

Waarom voer je een jaargesprek? Wat bespreek je in een jaargesprek? Hoe leg je een jaargesprek vast? Op deze en andere vragen van werkgevers en leidinggevenden geeft Schoonmakend Nederland antwoorden.

Directie en management EW draait weer dag mee op de werkvloer

Directie en management EW draait weer dag mee op de werkvloer

Ieder jaar werken de leden van het directie- en managementteam van EW Facility Services een dag mee met de schoonmaakcollega's. Dit jaar sluiten voor het eerst ook afdelingsmanagers aan bij dit initiatief. Samenwerken, wederzijds leren en plezier staan centraal tijdens deze dag.