Blog Ronald Bruins: Schoonmakers Bedankt

Blog Ronald Bruins: Schoonmakers Bedankt

Op het moment dat ik dit schrijf, zitten we middenin de coronacrisis en weten we niet hoelang het nog gaat duren. In deze periode gaan mijn gedachten allereerst naar de mensen die zwaar zijn getroffen door het coronavirus. Doordat ze zelf ziek zijn geworden. Doordat ze iemand naar een laatste rustplaats hebben moeten brengen. Of doordat ze zich ontredderd voelen. Bijvoorbeeld omdat de zaak dicht moet en er geen inkomstenbron meer is.Volg Service Management op LinkedIn:

Hart onder de riem

Daarnaast is het prachtig om te zien welke initiatieven er loskomen om elkaar een hart onder de riem te steken. Niet alleen voor de zorg, maar zeker ook voor alle schoonmakers die eigenlijk in de frontlinie van het bestrijden van het coronavirus zitten. Soms zelfs zij aan zij met de zorg. Het is ontroerend om te zien hoeveel schoonmakers er met ziel en zaligheid voor zorgen dat Nederland hygiënisch schoon is en blijft. Vanuit de redactie van Service Management uiten we die waardering ook graag: #SchoonmakersBedankt

Het is ontroerend om te zien hoeveel schoonmakers er met ziel en zaligheid voor zorgen dat Nederland hygiënisch schoon is en blijft

Vragen en onzekerheid

Er komen ook bij ons vragen binnen. Uit onzekerheid. Soms uit begrijpelijke angst. Schoonmaken nadat een coronapatiënt in een kamer is geweest. Mag ik dat weigeren? Wie bepaalt of ik als schoonmaker kan werken? De belangrijkste vragen hebben we met antwoorden in een artikel gezet. Ook is op onze website een coronavirus-dossier te vinden met alle updates, adviezen en nieuws.

Enorme dreun

Deze crisis gaat een enorme dreun geven. Bij sommige schoonmaakbedrijven valt de omzet compleet weg. Denk aan partijen in de hotelschoonmaak of de schoonmaak bij kantoorpanden. Terwijl anderen, in de zorg en bij de specialistische reiniging, zich een slag in de rondte werken. Ook daar zien we prachtige initiatieven van schoonmakers die bijspringen bij de hulpbehoevende collega’s. Een crisis maakt ook het mooie in mensen los.

Poortwachter

Hoe kom je als schoonmaakondernemer uit de strijd? Ik hoop goed en vooral gezond. In de wetenschap dat deze crisis niet eeuwig gaat duren en dat schoonmaak altijd nodig zal zijn. In die zin hoop ik dat deze crisis tot een nieuw, hoger hygiënebewustzijn bij opdrachtgevers zal leiden. Zodat we de rol van poortwachter tegen virussen permanent vervullen en niet alleen eenmalig tijdens deze crisis.

Blijf gezond!

Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management (ronaldbruins@vakmedianet.nl)


Meer weten over het coronavirus, de laatste ontwikkelingen en de gevolgen voor de schoonmaakbranche? In ons Dossier Coronavirus vind je alle berichten die Service Management heeft gepubliceerd omtrent het coronavirus